Stellantis in kitajsko podjetje CATL bosta uresničila ambiciozne načrte za gradnjo skupne tovarne baterijskih celic v Evropi. V španski Zaragozi nameravata vložiti do 4,1 milijarde evrov v razvoj in proizvodnjo cenovno dostopnih baterijskih celic za vozila blagovnih znamk Stellantis.
V obratovanje leta 2026, z nevtralnimi emisijami
Skupno podjetje, v katerem imata Stellantis in CATL enakovreden delež (50:50), bo v Zaragozi postavilo najsodobnejšo tovarno za proizvodnjo litij-železovih fosfatnih (LFP) baterij, poroča Automobilwoche.
Tovarna bo stala v bližini obstoječega proizvodnega obrata Stellantisa. Gradnja bo potekala v več fazah, končna zmogljivost pa naj bi dosegla kar 50 GWh letno, kar bo tovarno uvrstilo med največje v Evropi.
Pomemben cilj projekta je tudi podnebna nevtralnost, saj bo proizvodnja baterij popolnoma trajnostna. Prvi obrat naj bi začel delovati konec leta 2026, nato pa bo tovarna postopoma širila zmogljivosti.
Baterije za znamke koncerna Stellantis
Baterije, proizvedene v Zaragozi, bodo zasnovane predvsem za avtomobile razreda B in C s srednjim dosegom ter bodo na voljo vsem evropskim znamkam Stellantisa.
LFP baterije so cenovno ugodnejše, vendar ponujajo manjšo zmogljivost na prostornino v primerjavi z dražjimi litij-ionskimi baterijami, kar pomeni, da so najbolj primerne za vozila s krajšimi potrebami po dosegu.
Po vsem svetu je danes okoli 250 operativnih gigatovarn za baterije, od tega jih je kar okoli štiri petine na Kitajskem, ki je tudi vodilna država v tehnologiji baterijskih celic. Tam domujejo tudi največje gigatovarne po kapaciteti, družba CATL pa je največji proizvajalec.
Načrti EU predvidevajo, da bi do leta 2030 zmanjšali zaostanek za Kitajsko. Do takrat naj bi po Evropi skupno obratovalo 36 gigatovarn, od tega jih bo polovica v samo treh državah - Nemčiji, Franciji in na Madžarskem.
V naši vzhodni sosedi, natančneje v Debrecenu (na spodnji fotografiji), naj bi delovala tudi sploh največja gigatovarna v Evropi s kapaciteto kar 100 GWh. Seveda jo gradi CATL. V tej državi je z več tovarnami baterij močno prisotno tudi južnokorejsko podjetje SK Innovation, velikanske investicije je napovedal Samsung.
V nasprotju z ZDA je EU bolj odprta do skupnih partnerstev s kitajskimi in drugimi azijskimi proizvajalci. Kitajci naj bi po teh načrtih imeli v lasti tretjino vse evropske proizvodnje baterij, poroča BenchmarkSource. Vmes je klavrno propadel načrt lastne evropske proizvodnje, potem ko je podjetje Northvolt bankrotiralo.
Svojo gigatovarn(ic)o baterij naj bi glede na lanskoletne napovedi v kratkem dobila tudi Slovenija po zaslugi domačega podjetja TAB. Obrat litij-ionskih baterij na Prevaljah bo imel kapaciteto 1 GWh.
Kaj Slovenijo ovira pri tem, da bi na področju proizvodnje baterij igrala vidnejšo vlogo kljub obsežnemu znanju domačih strokovnjakov, smo že pred časom pisali TUKAJ.
Partnerstvo z izkušnjami
Stellantis in CATL sta novembra 2023 podpisala nezavezujočo izjavo o nameri za skupni projekt LFP baterij v Evropi. Izvršni direktor Stellantisa Carlos Tavares, ki je nedavno odstopil, je takrat poudaril pomen tega projekta za razširitev proizvodnih zmogljivosti.
Stellantis že načrtuje dve dodatni tovarni za baterijske celice v Nemčiji in Italiji, kjer bo hčerinska družba ACC proizvajala nikelj-mangan-kobaltne (NMC) baterije. Kljub temu pa se bo z gradnjo tovarne v Zaragozi pospešil prehod na cenovno dostopnejše in trajnostne tehnologije.
Uspešna prihodnost trajnostne proizvodnje
Novi predsednik uprave Stellantisa John Elkann je poudaril, da bo projekt z izkušnjami CATL omogočil inovativno proizvodnjo baterij na lokaciji, ki že uporablja čisto in obnovljivo energijo. Predsednik CATL Robin Zeng pa je izpostavil sinergijo med najsodobnejšo tehnologijo njegovega podjetja in bogatimi izkušnjami Stellantis pri lokalnem poslovanju v Zaragozi.
CATL že uspešno upravlja dve tovarni v Evropi – eno v Nemčiji in drugo na Madžarskem. Skupno podjetje v Zaragozi pa bo še okrepilo prisotnost obeh partnerjev na evropskem trgu in prispevalo k trajnostnemu razvoju industrije baterij.