Avto
370 ogledov

Vpoklic zaradi airbaga - kaj morate vedeti

Zračna blazina Profimedias
Ali vozite katerega od avtomobilov, ki bodo tudi pri nas morali zaviti na pooblaščene delavnice v Sloveniji zaradi največjega vpoklica v avtomobilski industriji? Na enem mestu objavljamo vse, kar morate vedeti o aferi z airbagi Takata. Pri nas le "tihi vpoklic".

Afera z napačno delujočimi varnostnimi zračnimi blazinami proizvajalca Takata je že zdavnaj presegla vse dosedanje okvirje vpoklicev v avtomobilski industriji. Zadnja številka pravi, da je bilo ali pa še bo po vsem svetu vpoklicanih kar okoli 60 milijonov vozil, kar je zelo blizu številke letne svetovne proizvodnje avtomobilov vseh proizvajalcev skupaj.

Posebnost tega enormnega vpoklica je, da ne gre za kakšen pomanjkljivo delujoči "levi del", ki je manj pomemben za delovanje avtomobila, temveč je tukaj udeležen eden osnovnih elementov pasivne varnosti, ki namesto da bi ščitil voznika in sopotnika, lahko dokazano povzroči hude poškodbe ali celo smrt. 

Vpoklic je globalen, kar pomeni, da so potencialno ogroženi tudi evropski potrošniki. Tudi v Sloveniji je bilo že ali pa še bo vpoklicanih več tisoč avtomobilov določenih znamk in modelov. 

Kaj morate vedeti o vpoklicu zaradi airbagov Takata?

1. Kaj je šlo narobe?

Zaradi napake v konstrukciji lahko že tudi ob lažjih nesrečah ob aktivaciji zračne blazine kovinsko ohišje airbaga razpade, pri tem pa v smeri potnikov razprši kovinske delce. Takšni šrapneli so po svetu povzročili veliko hudih poškodb in tudi najmanj šest evidentiranih smrti. Zdi se, da so bolj v nevarnosti vozila v izrazito vlažnejih okoljih, kamor Slovenija ne spada. 

2. Zakaj je prizadetih toliko vozil?

Avtomobil je sestavljen iz ogromno delov, mnoge med njimi zagotavljajo zunanji dobavitelji. Japonski proizvajalec Takata je eden vodilnih proizvajalcev zračnih blazin na svetu, čigar izdelke že vrsto let uporabljajo različni proizvajalci vozil. 

3. Kateri proizvajalci so postali žrtve vpoklica zaradi Takatine napake?

Seznam je dolg, med njimi so po poročanju Autonews nekateri globalni velikani: BMW, Chrysler, Daimler Trucks, Ford, General Motors, Honda, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Subaru in Toyota. 

4. Obstaja kakšno splošno pravilo, kateri modeli so prizadeti?

Težko, saj morda nek model, ki se prodaja v ZDA uporablja Takatino blazino, isti model, na prodaj v Evropi, pa ne. Natančne podatke imajo le proizvajalci. V splošnem pa je doslej veljalo, da so vsi avtomobili letnika 2008 in mlajši imuni na napako.

5. Zakaj pa tako pozne reakcije, če gre za deset in več let stara vozila?

Pri Takati so dolgo tajili težavo, čeprav so se jo zavedali. A z vedno novimi primeri poškodb je bilo izmikanja konec, vedno nepopustljiva ameriška agencija za prometno varnost NHTSA je dosegla vpoklic najprej v ZDA, ki pa so ga proizvajalci sami razširili tudi na druge trge po svetu, torej tudi v Slovenijo.

6. Je afera zdaj zaključena in novih vpoklicev ne bo?

Ne ravno, saj Takata po mnenju NHTSA še ne sodeluje z neodvisnimi raziskovalci, kot bi lahko. Zračne blazine so hkrati tudi precej nevaren izdelek, saj vsebujejo eksploziv, zato z njimi lahko rokujejo le strokovnjaki.

7. Ali lahko sploh še uporabljam avto, če je ta na seznamu za vpoklic? 

Seveda, ni razloga za paniko. Primeri z napačno delujočimi zračnimi blazinami v primeru trka so še vedno zelo redki. A se vseeno dogajajo. Pomembno je predvsem, da se odzovete na poziv vašega proizvajalca in si vzamete čas, da vam na pooblaščenem servisu brezplačno pregledajo in po potrebi zamenjajo sestavne dele blazine. Varnost naj bo vedno na prvem mestu. 

8. Nikoli več ne bom kupil japonca, očitno samo oni vpoklicujejo!

Popolnoma napačno razmišljanje! Še posebej tokratni vpoklic nima nobene povezave z znamko vozil. Da nek proizvajalec javno objavi vpoklic, pa čeprav gre za na prvi pogled manj pomembne napake, je to zgolj znak, kako resno jemlje svoje stranke. Japonski proizvajalci, še posebej Toyota, so se pred leti precej naučili iz zgodbe, ko so predolgo zanemarjali na videz banalno težavo s slabo pritrjenim voznikovim gumijastim tepihom, pa je ravno ta voznikom povzročal veliko težav. Je pa res, da nekateri drugi proizvajalci vpoklice delajo precej tišje, denimo da jih skrijejo za pojmom "redni pregled". To pa je daleč od resnice, da so "nemci" brez vsakršnih težav.

"Z omenjeno problematiko se ne ukvarjamo"

Tudi Slovenije torej vpoklic zaradi zračnih blazin ni obšel. Zanimivo pri evropski zgodbi je sicer dejstvo, da se tostran Atlantika in tudi v Sloveniji proizvajalci obveščanja svojih strank lotevajo na precej tišji način, s čim manj pozivov prek sredstev javnega obveščanja. Če je denimo v ZDA že dlje časaa vzpostavljeno spletno mesto, na katerem lahko katerikoli lastnik prek VIN številke svojega avtomobila preveri, ali mora na servis, je pri nas bolj kot ne vse v rokah uvoznikov. Tudi v Veliki Britaniji poznajo podobno spletno stran.

"Z omenjeno problematiko se v tem trenutku v Sekciji za osebna motorna vozila ne ukvarjamo se pa ponavadi  uvozniki odločajo za vpoklic vozil vsak na svoj način," so nam odgovorili iz Sekcije za motorna vozila na vprašanje, kako kot krovna organizacija avtomobilskih uvoznikov pri nas spremljajo situacijo z vpoklici.

Uvozniki sicer nimajo težav pri obveščanju tistih lastnikov, ki vozila kupijo prek njih in jih nato servisirajo na pooblaščenih servisih, saj imajo bazo z njihovimi kontakti. Težava pa je pri starejših vozilih, ko vozniki servisirajo na nepooblaščenih servisih, ali pa tudi tistih lastnikih, ki vozila v Slovenijo legalno pripeljejo mimo uvoznika.

Tako pri znamkah praviloma zaprosijo za pomoč tudi Ministrstvo za infrastrukturo, kjer imajo bazo vseh lastnikov motornih vozil. A na ministrstvu so za zurnal24.si pojasnili, da letos zaradi Takatinih blazin še niso prejeli zahtevka za izdajo podatkov, medtem ko so imeli lani pet tovrstnih zahtevkov.

Številni se ne odzovejo

Kljub pozivu pa marsikateri lastnik avtomobila ne odpelje na pregled, izkušnje med znamkami pa so različne. Pozitivno imajo pri Mazda Motor Slovenija, njihov predstavnik Dimitrij Vušnik ocenjuje ocenjuje, da jim uspe z določenim vpoklicem ujeti okoli 90 odstotkov lastnikov. Za takšen rezultat pa se je potrebno potruditi, pri Mazdi denimo vnovič nagovorijo vse, ki se po prvem pozivu niso odzvali.

andrej.leban@zurnal24.si

Komentarjev 0
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Če nimate uporabniškega računa, izberite enega od ponujenih načinov in se registrirajte v nekaj hitrih korakih.