Vse bolj je jasno, da bo korona kriza le pospešila nekatere procese, ki so se v avtomobilski industriji napovedovali že kar nekaj časa. Avtomobilska industrija je bila že pred epidemijo na prelomnici, ko je bil zaradi zaostrovanja emisijskih norm pri izpuhih avtomobilov nujen prehod iz fosilne mobilnosti na električno mobilnost.
Že lani smo veliko poslušali in brali o tem, da bo v avtomobilski industriji v naslednjem desetletju brez dela ostalo več kot 100 tisoč ljudi. Med drugim so o tem analizo naredili tudi na Univerze Duisburg-Essen, vse skupaj pa je bilo podkrepljeno z izjavami v nemških velikanih, kot so Daimler, BMW, pa tudi Bosch in Continetal, da bo prehod na električno mobilnost samo v Nemčiji do leta 2030, ko bodo električni avtomobili pomenili glavnino prodaje, izgubili okoli 125 tisoč delovnih mest.
Korona kriza kot pospešek
Korona kriza bo vse skupaj zgolj še pospešila. Ekonomske posledice pandemije koronavirusa se ta trenutek že kažejo. Pri navezi Renault-Nissan-Mitsubishi so imeli v mesecu maju celo vrsto kriznih sestankov, na katerih so skovali novo strategijo, ki zajema poslovanje po vsem svetu in vključuje tudi varčevanja in s tem odpuščanja delavcev. Finančne težave avtomobilov se prenašajo tudi na podizvajalce, ki bodo na tisoče ljudi poslali na zavode za zaposlovanje.
Renault želi tako v naslednjih treh letih svoje fiksne stroške zmanjšati za več kot dve milijardi evrov. S tem je povezan tudi manjši obseg modelne palete in delavcev. V Franciji bo brez zaposlitve izgubilo 4.600 ljudi. V preostalem svetu bo Renault odpustil še 10.000 zaposlenih, Revoz v Novem mestu, ki je največji slovenski izvoznik, na srečo ni bil v načrtih kot del krčenja. Tudi širitev proizvodnih zmogljivosti v romunskih in maroških tovarnah se je ustavila. Renault želi do leta 2024 zmanjšati število proizvedenih avtomobilov na 3,3 milijona enot. Lani je francoski proizvajalec avtomobilov proizvedel 4 milijone vozil. Francoska vlada načrtuje vložiti 8 milijard evrov v avtomobilski sektor svoje države. Renault naj bi prejel vladna jamstva za posojila v višini 5 milijard evrov.
Renault je tudi del zavezništva z Mitsubishijem in Nissanom. Celotno zavezništvo namerava tehnologijo močneje deliti. "Novi poslovni model bo zavezništvu omogočil, da bo najbolje izkoristil premoženje in uspešnost vsakega podjetja, pri čemer bo temeljil na njihovi kulturi in dediščini," je dejal Jean-Dominique Senard, predsednik upravnega odbora zavezništva.
Kriza v Kataloniji
Odpuščanju se je pridružil tudi Nissan. V Španiji namerava zapreti tri tovarne. Samo v Kataloniji bo delo izgubilo 3.000 ljudi. Po mnenju lokalnih sindikatov bi to lahko ogrozilo skupno 20.000 delovnih mest v dobaviteljskih podjetjih.
Težave niso zaobšle niti proizvajalcev premijskih vozil. BMW napoveduje krčenje 5000 delovnih mest. Poleg tega je nemški proizvajalec avtomobilov preložil načrte za gradnjo nove tovarne v Debrecenu na Madžarskem. Po prvotnih načrtih naj bi se gradbena dela začela v letošnji pomladi, po novem pa so jo zamaknili za leto dni. BMW je v okviru naložbenega načrta za leto 2020 investicije zmanjšal s 5,7 milijarde evrov na 4 milijarde evrov.
Britanski mediji poročajo, da se Jaguar Land Rover z britansko vlado pogaja o pomoči v višini več kot milijardo evrov. Odpušča tudi britanski proizvajalec McLaren, ki proizvaja športne avtomobile. 1200 zaposlenih naj bi izgubilo službo. Odpuščanja bodo vplivala tudi na športno ekipo formule 1, ki letos še ni začela sezone. McLaren bo ekipo zožil za 70 ljudi.
Proizvajalec tovornjakov Scania želi zmanjšati število zaposlenih za 5000, saj se prav tako bori z upadajočim povpraševanjem. Švedska znamka tovornjakov ima po vsem svetu 51.000 zaposlenih. Tisoč delovnih mest manj bo na sedežu podjetja.
Krčenja napovedujejo tudi dobavitelji
Odpuščajo tudi dobavitelji. Ob upadajočem povpraševanju po novih avtomobilih in zmanjšanju proizvodnje so v težavah. Nemško podjetje ZF, ki proizvaja menjalnike in hibridne pogone, je sporočilo, da bo do leta 2025 odpustilo 15.000 ljudi. Polovica jih bo službo izgubila v Nemčiji. ZF bo zmanjšal človeški kapital za okoli 10 odstotkov celotnega števila. Danes zaposluje 148.000 ljudi.
Iz podjetja Continental, enega največjih svetovnih proizvajalcev avtomobilskih delov in pnevmatik, so sporočili, da bodo število zaposlenih skrčili za do 20.000. Continental zaposluje 244.000 ljudi v 60 državah. Poleg tega želi podjetje od leta 2023 doseči letno znižanje stalnih stroškov za 500 milijonov evrov.
Posledice tudi v Sloveniji
Brez odpuščanj ne bo šlo niti v Sloveniji. 400 pogodbenih delavcev manj bo sestavljalo avtomobile v Revozu, padcu naročil in prodaje bo moral poslovanje prilagoditi tudi ivanški izdelovalec izpušnih sistemov Akrapovič, ki ima v Ivančni Gorici in Črnomlju več kot 1000 zaposlenih. Koliko ljudi bodo odpustili, pri Akrapoviču še niso pojasnili. Pri Akrapoviču, ki je sicer zadnja leta zaradi dobrega poslovanja in rasti veliko zaposloval so pojasnili: "Žal epidemija izredno negativno vpliva na ekonomske razmere na globalnih trgih, zlasti v industriji za proizvodnjo avtomobilov in motociklov, kjer je marsikatero podjetje prekinilo ali vsaj bistveno zmanjšalo svojo proizvodnjo."
Črnomaljski župan Andrej Kavšek je za STA povedal, da občina informacij o odpuščanju v Akrapoviču nima. Dodal je, da se sicer med občani in Akrapovičevimi delavci širijo različne govorice o številu odpuščenih. Po neuradnih informacijah v Črnomlju pa naj bi se govorilo o odpuščanju sto in več zaposlenih.
Če ne bi goljufali in se norčevali iz BEV, bi imelo več 100.000 več delovnih mest, pa ne samo v avtomobilski industriji
Včeraj sem govoril s prijateljico, ki sicer dela v Unior Zreče, a je že več kot 2 meseca na čakanju. Pravi, da naj bi podjetje odpustilo več kot 500 delavcev in da se boji za delovno mesto. Kako je kaj s tem novinarji?