Če ste se kdaj vozili s kakšnim hitrim vlakom ali pa zgolj opazovali, kako s hitrostjo 200 ali 300 km/h drsi po tirnicah skozi ovinek, ste bili morda navdušeni, kot sem bil sam, ko sem se prvič vozil s takim strojem. Inženirji so morali vložiti na tisoče ur dela, načrtovanja, računanja, da lahko transport potnikov ali pa blaga poteka tako hitro in učinkovito.
Verjetno so dobro plačani inženirji pri BMW imeli podobno veliko dela, ko so snovali, na prvi pogled nesmiselno - večkrat med testom sem slišal besedo "bolano", zverino, ki sliši na ime BMW X5 M competition. 460 kilovatov surove moči – preračunano v konjske moči je to 625 KM, ki jih doseže v visokih vrtljajih, ne le, da potnikom vzame samo - avto se mora kljub ogromni masi in višji odmaknjenosti od tal prav tako kot vlak skozi ovinek peljati s hitrostjo s katero bi večina limuzin že zdavnaj zdrsnila. Da, smisel X5 M competition s 4,4-litrskim bencinskim osemvaljnikom, vidim le, če boste sem in tja z njim zapeljali tudi na dirkališče, ki je edino mesto, kjer boste resnično lahko preizkusili ves njegov potencial. A se je testni avtomobil tudi na navadnih cestah izkazal za izjemnega.
Ko izza vogala pride veliki beli morski pes
BMW sicer v svoji paleti X5 ponuja dve bolj krotki, a še vedno zelo zmogljivi različici. Civilna vstopnica v ta razred je X5 M50i, ki mu sledi X5 M, na vrh prehranjevalne verige pa spada X5 M competition. Če ponazorimo plastično je razlika med X5 M in različico competition taka kot v kakšnem filmu, ko lovijo morilskega morskega psa, in ko ga ujamejo, jih preseneti še večji in bolj smrtonosen veliki beli morski pes. X5 M competition je pač radikalna izvedba velikega športnega terenca bavarskega proizvajalca vozil, s katerimi so se lahko postavili po robu porsche cayennu Turbo S ali pa lamborghini urusu.
Pod motornim pokrovom je torej 4,4-litrski V8 motor, ki zmore moč 460 kW (625 KM) ali 37 kilovatov več od najbolj zmogljive predhodne generacije in dizelskih 750 Nm navora.
Takšni parametri so zahtevali vgradnjo dodatnega hlajenja, na primer posebnega za turbopolnilnike, ki zagotavlja hlajenje tudi, ko se motor izklopi, ali hladilnika olja M menjalnika Steptronic.
Motor je namreč povezan z osemstopenjskim steptronic menjalnikom. Zahvaljujoč programu Drivelogic deluje v treh načinih - Comfort, Sport in Sport +,moč prenaša naprej na posebej prilagojen štirikolesni pogon z aktivnim diferencialom.
Avto ponuja številne personalizirane nastavitve, pri katerih lahko preizkušate svoj vozniški potencial, lahko pa zaupate tovarniškim nastavitvam. Za optimalno razporeditev pogonske moči skrbi sistem M xDrive, ki ima raje zadnjo os, po potrebi pa hipno aktivira prednji kolesi, navor pa prenaša tudi med levim in desnim kolesom, da je vožnja, če tudi bliskovita, stabilna. Dinamika vozila je res osupljiva.
Številke na števcu se vrtijo hitro kot na loteriji
Koliko je točno 460 kilovatov moči, je težko opisati, če tege ga izkusite. Najlažje je to opisati s številkami - številko 100 km/h na digitalnih merilnikih pri pospeševanju z mesta zagledate v 3,8 sekunde, dvestotico pa v 13,8 sekunde. Navdušujoče. Sploh zato, ker novinarji v Sloveniji le redko preizkušamo tako zmogljiva vozila. Po navadi imamo priložnost za vožnjo le na posebnih dogodkih na dirkališču v tujini. Avto je po eni strani povsem nesmiseln, po drugi strani pa dokaz, kaj zmore danes odlično inženirsko znanje.
Kljub veliki masi 2,3 tone in višini vozila program za hitro speljevanje "Launch Control” odlično poskrbi, da se iz mesta izstrelite, kot naboj iz puške.
Pri čemer zelo glasno zarohni tudi osemvaljni motor iz odprtin za izpuh pa zaslišite še kakšen pok. Če ne drugega boste z njim zjutraj zagotovo zbudili sosede. Posebno pozornost so pri BMW namreč namenili prav zvoku iz štirih velikih cevi, ki kljub zakonskim omejitvam, še vedno jasno poudarjajo, da gre za avto z najmočnejšo (M) črko v BMW-jevi paleti vozil.
Že sami pri BMW pravijo, da je SUV namenjen tudi vožnji po dirkališčih. V ta namen je imel testni primerek še posebno prilagodljivo podvozje z aktivnimi stabilizatorji, ki preprečujejo nagibanje v ovinkih - se še spomnite, ko sem na začetku omenjal hitri vlak in njegovo stabilnost?
Vožnja je trda, zelo trda
Posebno je tudi krmiljenje in nadgrajeno podvozje, ki se srdito spopada z asfaltom in njegovimi krivinami. Pozabite na mehkobo kot v M50i, ki je lahko brez težav vsakodnevni avtomobil. Če niste pripravljeni, da bo vožnja trda, potem pozabite na tak avto.
Tako kot sem bil navdušen nad pospeškom z mesta in enako tudi pri vmesnih pospeških med prehitevanji, sem bil navdušen nad zavorami. Da se takšen civilni tank ustavi hitreje, kot sem vajen od večine avtomobilov, ki jih preizkušam, so poskrbele prav zavore. Pa smo pri Luki Dončiću. Zvezdnik NBA je od svojega 15. leta obiskoval center P3 Applied Sports Science v Santa Barbari v ZDA, kjer so objavili zanimiv video, v njem pa razložili, kaj je eden od vzrokov, da je Dončić tako dober - direktor biomehanike Eric Leidersdorf je pojasnil, da se je Dončić sposoben iz teka do mirovanja zaustaviti hitreje od drugih košarkarjev, tudi zato ga nižji in lažji nasprotniki ne morejo ugnati. Enako velja za X5 M competition.
Nekaj 100 evrov za gorivo
O porabi bencina skoraj ni smiselno izgubljati besed. Če si lahko privoščiš tak avto, boš pač imel nekaj 100 evrov na mesec še za gorivo. Od 13 do 25 litrov je bilo povprečje med testom.
Na tem vozilu je vse prilagojeno višjim silam med vožnjo. Ko odprete velikanski pokrov motorja, se razkrijejo dodatne opore, ki povezujejo sprednjo strukturo. Omenili smo že ogromne sesalne šobe za dovajanje kisika v motor, radiatorje in zavore. Aerodinamične spremembe vključujejo povečan zadnji spojler in masiven difuzor, za učinkovito rezanje zraka so drugače oblikovana vzvratna ogledala, k atraktivnosti pa svoje doda modra svetloba, ki ponazarja, da cesto osvetljujejo laserski žarometi, ki lahko ponoči svetijo do 600 metrov daleč in noč spremijo v dan.
Kabina je civilna, a so materiali tisti, ki hipno navdušijo. Posebni usnjeni sedeži, posebna ročica menjalnika, strop in stebrički spredaj oblečeni v alkantaro, škoda, da tudi volan ni oblečen v material, ki me venomer navduši, ko vozim športen avtomobil. Ob volanu sta za M vozila značilni dve dodatni rdeči stikali z oznako M1 in M2, s katerimi si lahko voznik vnaprej prilagodi sisteme, odvisno od potreb vožnje. Notranjost je že serijsko opremljena tudi s športnimi sedeži, naprednim informacijsko-razvedrilnim sistemom BMW Live Cockpit Professional z navigacijo. Vendar pa so tudi napredni sistemi, kot je samodejno parkiranje, pri takem avtomobilu ostali povsem nepomembni, tako kot odlično ozvočenje. Seznam dodatkov je praktično neskončen, od tega je odvisna tudi končna cena, ki je bila v našem primeru primerljiva s hišo na ključ, s temeljno ploščo vred – 207 tisočakov!
Podatki o vozilu: (BMW X5 M competition)
Motor: turbobencinski, osemvaljni, 4.395 ccm
Največja moč: 460 kW (625 KM) pri 6.000 vrtljajih
Najvišji navor: 750 Nm pri 1.800
Zmogljivosti: 290 km/h, 3,8 sekunde od 0 do 100 km/h
Dimenzije (D x Š x V v mm): 4.938 × 2.015 × 1.747, medosna razdalja 2.972
Prtljažnik (v litrih): 650-1860
Poraba: 15,4 litra/100 km (kombinirani cikel)
Izpusti CO2: 291 g/km
Cena: 167.650 evrov / 207.869 evrov (testni / testni z doplačili)
Plusi: Pogonski sklop, laserski žarometi, vozne karakteristike vključno z lego pri športni vožnji, materiali;
Minusi: Obračalni krog, končna cena.
www︎.︎Devmar︆.︆net - oddličen projekt za odrasle, ki želijo najti partnerja za seks
www︎.︎Devmar︆.︆net - oddličen projekt za odrasle, ki želikko najti partnerja za seks
www︎.︎Devmar︆.︆net - oddličen prrojekt za odrrasle, ki želikko najti partnerja za sseks