Luče so odročna občina. Iz Ljubljane je po cesti, ki vozi skozi Kamnik in mimo Velike Planine, oddaljen dobro uro vožnje. Luče so umeščene med visoke hribe in gore v Savinjski dolini. Skozi naselje teče Savinja, v katero se zliva tudi pritok Lučnica. Skoraj vsaka hiša ima za seboj hrib, ali pa je postavljena v bližini vode. Nekatere kmetije v visoko ležečih zaselkih, 1.000 metrov nad morjem, so stare tudi po 500 let.
Čeprav bi morali Luče najbolj poznati po naravnih lepotah, prečudovitih razgledih, ki se odpirajo praktično na vsakem ovinku, tudi lokalnem smučišču, ali pa po smrekovih gozdovih in lesu, ki je glavni vir gospodarstva domačinov, je naselje danes poznano zaradi najbolj katastrofalnih poplavah v zgodovini Slovenije. Če je znamenitost Ljubljane Prešernov trg, je največja znamenitost Luč poškodovana nagnjena hiša, ki je postala lokalna znamenitost.
Podoživeli smo tragično noč
Skupaj z dolgoletnim nekdanjim županom Cirilom Roscem, občino je vodil pet mandatov oziroma dolgih 20 let, smo podoživeli noč iz v začetku avgusta leta 2023 ter spoznali kaj pomoč iz vse Slovenije pomeni domačinom in kako so jo izkoristili.
"Spomini so tudi slabo leto in pol po neurju še zelo živi," pogovor začne Rosc. Danes je na račun bogatih izkušenj desna roka župana Klavdija Strmčnika. Sogovornik opisuje noč, ko so se začele obilne padavine. "Čeprav so bila opozorila s strani pristojnih institucij, smo jih kot vedno jemali malo z rezervo. Začelo se je že zvečer. Gasilci so bili večkrat na terenu, ko je voda prestopila bregove in smo še nadzorovali situacijo. Kasneje je eskaliralo. Ob treh ali štirih zjutraj je bil nivo reke Savinje, Lučnice ter vseh pritokov, najvišji. Praktično ni bilo vodotoka ali grabna, ki ne bi ušel ven iz korita. Hitro so bile uničene vse dovozne poti. Plazovi so se kot vedno začeli prožiti z zamikom, dan ali dva kasneje, ko se je zemlja namočila."
V naselju je že ponoči zmanjkalo elektrike. V Lučah je to večkrat praksa, zato niti niso vedeli, kako razsežne posledice bo pustila visoka deroča voda. Proti jutri, ko se je zdanilo, je bil vtis, da je na Luče padla atomska bomba, pravi Rosc. Takrat, ko so telefonske povezave še delovale, je bil na zvezi z županom Strmčnikom, ki se je vračal z dopusta. Kasneje so se prekinile tudi telefonske povezave, bili so brez elektrike in odrezani od sveta. Reševalci in krizni štab so povezave vodili le preko radijskih postaj t. i. voki-toki postaj.
"Nismo mogli nikamor. Voda je odnesla vse. Nismo mogli iz Luč in ostali do nas. Improvizirali smo, kolikor se je dalo. Ponoči smo reševali življenja. Dva naša gorska vodnika sta se prebila nekako do zaselkov. Regionalna cesta je bila prekrita z lesom. Smo pa ostali zbrani. Kasneje so počasi prihajale novice iz ostalih zaselkov naše občine, s tem pa tudi krute zgodbe, ki so doletele ljudi. Nekatere je visoka voda dobesedno pometala skozi okna, slišali smo zgodbo občana, ki se je v mrzli vodi z rokami oklepal drevesa, da ga ni odnesla deroča voda, oskrbnik gorske koče je mislil, da bo utonil v meter visoki vodi. Ljudje so se zatekli na strehe, balkone, od koder smo jih reševali prek jeklenice, nekateri so morali počakati na helikoptersko pomoč," pravi Rosc in dodaja, da se lahko zahvalijo le sreči, da ni bilo smrtnih žrtev. Pravi, da dva dni praktično ni zatisnil očesa, hkrati pa je utrpel okužbo na nogi, zato so ga morali s helikopterjem prepeljati v bolnišnico.
Vsak evro večkrat obrnejo
O naravni katastrofi v Lučah se v medijih prvi dan ni pisalo veliko, so pa posnetki, ki so kasneje zaokrožili v medijih, v ljudeh po vseh Sloveniji povzročili šok in zavedanje, kako hudo je. Rosc pravi, da je bilo pomoči veliko, z vseh strani, tako posameznikov, kot podjetij. "Upal sem, pričakoval pa nisem, da bo odziv tako velik. Občina z dvomilijonskim proračunom sama ne more odpraviti stomilijonske škode pravi," in dodaja, da so pred tem v dobrih 20. letih z asfaltom uredili vse ceste do vseh visoko ležečih zaselkov, dobili so novo, moderno športno dvorano, optično internetno omrežje in še in še.
Skupina Emil Frey je županom ob poplavah najbolj prizadetih občin v trajno last podelila avtomobile, ki jih uporabljajo za različne namene. Na Žurnal24 smo pripravili serijo prispevkov. Več o donacijah lahko preberete tukaj.
Zato so veseli prav vsake pomoči, tudi najmanjše. Danes, leto in pol po poplavah spomin tistih, ki ne živijo tu, že bledijo. Tudi vtis, ko se pripelješ v Luče, kjer sicer še obnavljajo nekatere ceste, ne da slutiti, da so voda in plazovi rušili vse pred seboj. Zdaj ni niti več pomožnih semaforjev zaradi del na cesti do Velenja, zato je tudi vožnja do avtoceste veliko hitrejša. Rosc pravi, da je hvaležen vsake pomoči in da so se neizmerno razveselili tudi avtomobila, ki jim ga je v trajno last podarilo podjetje AC Mobil, ki je del skupine Emil Frey, podjetje Emil Frey Avtocenter pa je darovalo še pet let brezplačnega servisa vozila. Po poplavah jim je namreč ostal le ostareli terenec, zato je darovani mitsubishi ASX veliko v pogonu.
Z darovanim avtomobilom prevažajo otroke in starejše občane
To je izdal tudi pogled na merilnike, kjer se je v letu dni izpisalo že skoraj 35.000 prevoženih kilometrov. Z Roscom smo v darovanem mitsubishiju naredili krog po občini, kjer smo videli nove asfaltirane ceste, številne urejene brežine ter velikanske skalnate škarpe. Občina Luče, čeprav je zelo hribovita, ima kar 160 kilometrov občinskih cest. Kot pravi svetovalec župana imajo največ cest na prebivalca v Sloveniji. Praktično vse so bile poškodovane, nekatere v celoti uničene, nam je razložil Rosc, ko smo odpeljali na panoramski pogled nad Lučami.
Ker so ljudje zelo razseljeni, potrebujejo vozila. Vseeno imajo najdaljšo pot do devetletke otroci, ki stanujejo v Lučah. Tisti, ki živijo, na odročnih krajih, jih pobirajo na domačem pragu. "Izkazalo se je, da je najbolj učinkovita vožnja s kombiji, z mitsubishijem ASX pa poberemo tri otroke, ki živijo na malo bolj odročnih predelih in jih odpeljemo v šolo in po pouku domov. Avto uporabljamo tudi za prevoz dveh otrok s posebnimi potrebami, ki jih vozijo v Velenje. Prav tako je avto v uporabi storitve Prostofer, v okviru katere ljudi, predvsem starejše, ki nimajo možnosti prevoza, brezplačno vozimo naokoli do zdravnika, pokopališča, v trgovino …," pojasnjuje Rosc. Brez darovanega avtomobila vsega tega ne bi mogli početi.
Kot družba moramo vračati
Vodja marketinga in odnosov z javnostmi pri podjetju AC-Mobil d.o.o., ki je del skupine Emil Frey in distributer znamke Mitsubishi Lily Jeretina je za Žurnal24 povedala: "Vztrajnost, sočutnost, marljivost so del japonske kulture in del znamk, ki jih pri AC-Mobilu zastopamo. Ampak ni nam treba na Japonsko, da bi videli vse našteto. Pred letom dni so bile Luče videti opustošene, kot, da se je življenje ustavilo. Voda je odnesla veliko domov, spominov, dosežkov. Pa vendar so ti srčni ljudje zavihali rokave in Luče so spet polne upanja in popolnoma drugačne kot leto poprej. Tudi v naši skupini Emil Frey so vrednote pomemben del vsakdanjika in ravno zato, ker verjamemo, da je treba družbi tudi vračati, smo priskočili na pomoč z donacijo vozil petim koroškim občinam. Naš Mitsubishi ASX je tako postal pomočnik občini Luče in na danes smo lahko videli, da ima kar zahtevno nalogo, tudi zaradi zelo razgibanega terena in visoko ležečih zaselkov. Veseli nas, da svojo nalogo dobro odpravlja in, da je pripomogel k temu, da Luče dobivajo staro podobo."