Nissan je v svoji zgodovini predstavil že veliko razburljivih športnih avtomobilov, a vendar se med najbolj razburljive uvršča nissan GT-R, ki se enako dobro znajde tako na dirkališčih kot tudi na povsem vsakdanjih cestah.
Nissan GT-R se po cestah – zdaj že v osveženi generaciji - vozi že od leta 2007, ko je nasledil dotedanji nissan skyline GT-R. Nissan je namreč GT-R tedaj kot izrazitega športnika ločil od modela skyline, ki se še vedno nadaljuje kot serija športnih limuzin.
Zgodba nissana GT-R se je z dvema študijama začela že precej pred letom 2007. Obe so si lahko ogledali obiskovalci avtomobilskega salona v Tokiu, prvo že leta 2001, drugo pa leta 2005. Zadnja se je imenovala GT-R proto in je že v osemdesetih do devetdesetih odstotkih napovedala serijski nissan GT-R. Ta je končno debitiral leta 2007, prav tako na avtomobilskem salonu v Tokiu, na Japonskem pa je 6. decembra 2007 našel tudi prvega kupca. V ZDA so GT-R začeli prodajati julija 2008, v Evropo pa je prišel šele marca 2009.
Gigantski roboti kot inspiracija
Zanimivo je tudi, kako je prišlo do oblike, pri kateri sta poleg japonskega v veliki meri sodelovala tudi Nissanova oblikovna studia v ZDA in Evropi. Nissanov glavni oblikovalec Shiro Nakamura je namreč oblike nissana GT-R povezal z gigantskimi roboti iz japonske znanstvenofantastične televizijske serije Gundam, kar je utemeljil z besedami: "GT-R je nekaj posebnega zato, ker ni preprosto kopija evropskih športnih avtomobilov, ampak mora zares odražati japonsko kulturo." Pri njegovem oblikovanju so sicer sodelovali tudi ustvarjalci video dirkalne franšize Gran Turismo, ki so jim zaupali predvsem zasnovo osrednjega zaslona.
Nissan GT-R je bil tudi edini model, ki je nastal na Nissanovi premijski platformi za avtomobile srednjega razreda PM, ki se je precej zgledovala po dirkalnih avtomobilih, pri njej pa so uporabili kombinacijo različno obdelanega jekla, aluminija in kompozitov. Nissan GT-R je bil tudi prvi GT-R, ki je opustil vrstni šestvaljnik iz predhodnikov in namesto njega dobil 3,8-litrski motor V6, ki sta mu dva turbinska polnilnika pomagala do največje moči 357 kilovatov.
Neverjeten pospešek
Bolj zgovoren je podatek, da je že v osnovni različici do 100 kilometrov na uro potreboval le 2,7 sekunde in da je s 7,08 minute leta 2015 postal tudi eden najhitrejših avtomobilov na sloviti severni pentlji dirkališča Nürburgring. To mu je sicer uspelo v uradni zmogljivi različici, ki so jo izdelali pri hišnem športnem oddelku Nismu, a omeniti velja, da je bil v svoji zgodovini deležen tudi mnogih zasebnih predelav njegovih lastnikov. Prav tako pa je zanimivo tudi dejstvo, da si je zaradi močne podpore elektronike pri njegovem delovanju prislužil tudi vzdevek 'računalnik na kolesih'.
Danes je torej nissan GT-R na trgu že dvanajst let in seveda je v tem času doživel prenove. Prvo že leta 2011, ki mu je s prilagoditvami elektronike in motorja moč dvignila na 406 kilovatov, prav tako pa so izboljšali podvozje in kakovost izdelave, druga, bolj korenita, pa je prišla z modelnim letom 2017. Na zunaj se je odrazila predvsem v povečani maski hladilnika v slogu 'V-Motion', okrepitvah karoserije, izboljšani aerodinamiki z več potiska k tlom in izboljšani notranjosti z armaturno ploščo, ki so jo oblikovali po načelu 'horizontal flow'. Med drugim so tudi 27 stikal zamenjali z le enajstimi in precej upravljanja prenesli na za dotik občutljivi zaslon. Seveda je močnejši postal tudi motor, ki zdaj razvija moč 425 kilovatov.
Prenovljeni nissan GT-R se je sicer napovedal s posebnim podvigom. Japonski prvak v 'driftu' Masato Kawabata je namreč s posebej prirejenim nissanom GT-R nismom na mednarodnem letališču Fajurah v Združenih arabskih emiratih postavil rekord v hitrosti drifta 304,96 kilometra na uro.
Ima ga tudi Uroš Slokar
Kaj pa nissan GT-R v Sloveniji? Imamo jih nekaj in eden je tudi v lasti slovenskega košarkarja Uroša Slokarja, ki nam je povedal nekaj o svojih izkušnjah z enim najbolj športnih avtomobilov na svetu, vsaj ko gre za tiste, ki so tudi vsakdanje uporabni.
Slokar svojemu nissanu GT-R pravi 'batmobile', ker je črne barve s pridihom rdečih odtenkov, ki ga malo poživijo. A ker je že sam po sebi športni avtomobil, v bistvu ne rabi dodatnega poživljanja, saj je dovolj živahen že zaradi svoje moči. Za avto svoje kategorije ima tudi velik prtljažnik in je presenetljivo prostoren. Kupil ga je leta 2015, torej gre za avtomobil, ki je na ceste zapeljal po prvi prenovi, ni pa najnovejši, ki je prišel leta 2017.
Prišel po enoprostorca, odpeljal raketo
In kako to, da se je odločil za nakup? Pravi, da se dejansko ni on odločil za avtomobil, ampak se je bolj avto odločil zanj. Nissan GT-R namreč ni povsem vsakdanji avto, ampak predvsem avtomobil za dušo. Sam sicer ni bil nikoli velik navdušenec nad nissani, čeprav je sestra vozila micro, in si jih ni predstavljal kot zelo športne avtomobile. Tudi, ko so se v družini odločali za nakup avta, so izbirali med renaultom espacom in nissanom GT-R. Pri podjetju ASP z Jesenic so prodajali oba, ogledovali so si predvsem renault espace, domov pa so se nazadnje odpeljali z 'raketo', novim nissanom GT-R.
GT-R kot družinski avtomobil
In kako se nissan GT-R obnese kot družinski avtomobil? Kot vozilo je enkraten, lepo se vozi. Slokar sicer meni, da se je po navadnih cestah treba voziti zmerno, v območju omejitev hitrosti, ker je avtomobil preprosto prenevaren za cestno divjanje. Zato pa z njim velikokrat obišče tudi dirkališča, kjer pokaže svoj karakter. Če hočeš iz takšnega avtomobila veliko izvleči na cesti, lahko škoduješ sebi, avtu in drugim udeležencem v prometu. V mestu je veliko laže živahno voziti avto z veliko manj moči, a kratkimi prvo, drugo in tretjo prestavo. Z nissanom GT-R je to težko in neprijetno, saj ni narejen za bliskovite premike in manevre v prometu z veliko postanki in speljevanji. Če pa ga vozite umirjeno in znotraj hitrostnih omejitev, se izkaže za presenetljivo mehko vozilo. Presenetilo ga je, kako na avtocesti pri hitrosti 130 kilometrov na uro in z vključenim tempomatom lepo drsi, izpuh pa lepo 'resonira'.
Avto za dirkališča
Kako pa na dirkališču? Med drugim je bil že v Zeltwegu in v okolici Krškega, avto pa je posodil celo za snemanje oglasa za avtomobilske gume. Na dirkalni stezi se nissan GT-R obnese enkratno. Zaradi pogona na vsa štiri kolesa se v ovinkih zdi, kot da bi se peljal po tirih, štirikolesni pogon pa pride najbolj do izraza pri pospeških do 100 kilometrov na uro, saj ga 'launch control' dobesedno izstreli z mesta.
Je kdaj razmišljal tudi o obisku dirkališča Nürburgruing? Da, zelo ga mika. Obisk načrtuje že vsaj tri leta, a vedno ostane le pri pogovorih za mizo. Vsekakor si želi, da bi se enkrat zapeljal po 'zelenem peklu', saj gre za dirkalno stezo, kjer nissan GT-R še zdaleč ni najhitrejši, ampak se tam znajdejo tudi avtomobili dveh ali treh razredov nad njim. A za njegove pojme je že nissan GT-R dva razreda nad večino, predvsem pa je povsem drugačen od avtomobilov, kakršni so BMW-ji M3 ali M4 in podobni.
Na koncu smo ga še vprašali, če nam lahko zaupa kakšno prigodo s svojih voženj z nissanom GT-R? Ko je imel nissan GT-R že nekaj časa, se je tudi preselil in z njim je prepeljal kar nekaj stvari. Enkrat je nissan GT-R tako napolnil, da mu je v prtljažniku zmanjkalo prostora za tri škatle plenic, ki jih je odložil kar na sovozniški sedež. Med vožnjami se mu sicer večkrat zgodi, da ga ustavijo policisti, včasih zgolj zato, da si lahko ogledajo avtomobil, in tudi tedaj je bilo tako. A ker je vedno vse v redu, ni imel nikoli težav. In ko je tedaj odprl šipo, se je policist, ko je na sovoznikovem sedežu zagledal kup plenic, le nasmehnil in pripomnil, da vidi, da ima veliko otrok, zato bo moral zamenjati avto, da bodo šle vanj vse plenice. Oba sta se nasmejala in Slokar se je odpeljal naprej.
Kot pravi, je takšnih malih anekdot bilo še veliko. O nissanu GT-R pa doda, da je prijeten avto in so z njim vsi zadovoljni. In na cesti se mu dogaja, da nihče ne ve, kateri avto vozi, ker jih je tako malo.
Ime GT-R praznuje 50 let
Kot smo zapisali v začetku, je sodobni nissan GT-R neposredni naslednik dolge linije modelov skyline GT-R, ki sega vse v drugo polovico petdesetih let. Tedaj se je japonska avtomobilska znamka s koreninami v proizvodnji letal med drugo svetovno vojno, odločila, da se bo v čast tedaj še kronskega princa, zdaj pa že cesarja v odhodu Akihita, preimenovala v Prince Motor Company. Leta 1957 je predstavila tudi razkošno limuzino z imenom skyline, ki sama po sebi ni bila preveč športna, zato pa so ji dodali tudi bolj športno različico skyline sport, ki je bila na voljo kot kupe ali kabriolet in si je utrla pot tudi v številne japonske filme zgodnjih šestdesetih let.
Leta 1964 so se pri Princu odločili, da bodo skyline sport poslali tudi na dirkališča in med drugim so ga prvič opremili tudi z vrstnim šestvaljnikom, ki je ostal značilnost poznejših skylinov GT-R. Dirkalni avtomobil je dobil ime skyline 2000 GT in kmalu so začeli izdelovati tudi njegovo 'civilno' različico. V tistem času se je japonska vlada odločila, da bo majhne avtomobilske znamke združila v večje avtomobilske tovarne, ki bodo laže nastopale v tujini, zato je Prince leta 1966 postal del Nissana, skupaj z njim pa tudi model skyline.
Leta 1969 je na ceste tako zapeljala prva zares zmogljiva različica skylina, ki je končno dobila kratico GT-R in 2-litrski vrstni šestvaljnik. Nissan skyline GT-R je bil sprva na voljo kot športna štirivratna limuzina, od leta 1971 pa tudi kot dvovratni kupe. V sedemdesetih letih je skyline GT-R sicer nekoliko prizadela naftna kriza, v osemdesetih pa je nastopil njegov preporod. Leta 1985 je na ceste zapeljal nissan skyline GT-R, ki je osnovne oblike, seveda s stalnimi pomladitvami, obdržal vse do leta 2002, ko ga je Nissan ukinil. Vmes je preteklo pet let do predstavitve naslednika, ki je na ceste leta 2007 zapeljal kot povsem samostojni od modela skyline ločen model. A če si nissan GT-R dobro ogledamo, lahko v njem še vedno prepoznamo oblike zadnjega nissana skylinea GT-R.
Godzila
Nissan GT-R ima tudi enega najbolj imenitnih vzdevkov v avtomobilski industriji, godzila, ki ga je dobil po pošasti iz japonskih fantastičnih zgodb, nasilnem plazilcu, ki je zaradi radioaktivnega obsevanja dobil neobvladljivo moč. Vendar pa v nasprotju s pričakovanji vzdevka ni dobil na Japonskem ampak v Avstraliji, kamor so ga konec osemdesetih let prvič izvozili. V Avstraliji se je hitro uveljavil tudi na dirkah turnih avtomobilov, ki so jih morali zaradi njega razdeliti v kategorije, ker je vse tekmece premagoval kot po tekočem traku. Japonci so nissan skyline GT-R tedaj že imenovali 'obakemono', s čimer so opisovali pošast, ki menja oblike. Iz tega so izhajali tudi pri avstralski avtomobilski reviji Wheels, kjer so hoteli skyline GT-R tudi opisati z udarnim vzdevkom. Ker pa izraz 'obakemono' izven Japonske ni bil znan, so se spomnili tedaj že povsod znane Godzile. In tako je nissan skyline GT-R postal godzila in godzila ostal tudi kot nissan GT-R.