Jedro ekipe podjetja NGV ob zunanjih sodelavcih, predvsem specialistih za obdelavo kovin, sestavljajo sami računalničarji Borut Rismal, Toni Dernovšek in Tone Gorup. Pogovarjali smo se z glavnim inženirjem in oblikovalcem NGV Tonetom Gorupom.
Zakaj sploh električna rolka?
Naša električna rolka je trenutno najmanjše električno vozilo s stalnim štirikolesnim pogonom in kot taka se nam je zdela idealen razvojni produkt, s pomočjo katerega smo razvili tehnologijo krmiljenja motorjev za širok spekter podobnih vozil. V mislih imamo električne pogone od skirojev, koles, invalidskih vozičkov, izvenkrmnih motorjev, pa do manjših električnih avtomobilov in lahkih dostavnih vozil.
Mi lahko bolj podrobno pojasnite, kako je zgrajena rolka? Kaj je osnova, kaj je platforma?
Osnova je posebej za nas izdelana longboard deska (deck) iz več plasti javorjevega furnirja, posebej ojačana, s prostorom za baterije. Za nas jih izdeluje znani izdelovalec boardov Žiga Komperšek – Murksli. Za pogon uporabljamo brezkrtačne (BLDC) elektromotorje, vgrajene direktno v poliuretanska longboard kolesa standardnih dimenzij, ki so plod našega lastnega razvoja. Kolesa so povezana z desko preko standardnih podvozij (trucks) različnih proizvajalcev. Vsak motor poganja kontroler (ESC) z našo lastno programsko opremo. Programsko opremo smo razvili z namenom čimbolj natančne kontrole motorjev v vseh režimih delovanja. Programska oprema omogoča delovanje motorja pri velikih obremenitvah, ne da bi med delovanjem prišlo do pregrevanja motorja ali ostalih komponent, saj je zelo natančno prilagojena tehničnim karakteristikam motorja in aplikaciji v kateri jo uporabljamo.
Kje ste si izposodili elektromotor, kako deluje in kakšne so karakteristike?
Naš motor je zelo podoben motorjem iz kakih 20 let starih trdih diskov za računalniške strežnike. Takšni motorji sedaj niso več dobavljivi, zato smo predelali klasične BLDC motorje, ki se uporabljajo za pogon dronov. Ker so motorji v naši rolki drugače obremenjeni kot v dronih, smo popolnoma predelali uležajenje osi, ki smo jo zamenjali s posebno večnamensko pušo in jo tudi patentirali. V rolki, ki je dosegla svetovni hitrostni rekord, smo uporabili štiri motorje, vsak z nazivno močjo 2000W. Tu je potrebno dodati še to, da je nazivna moč na razpolago le pri najvišjih obratih motorja, v vseh ostalih režimih delovanja pa naša programska oprema zagotavlja optimalno delovanje motorja in preprečuje preobremenitve.
Kaj so prednosti vaših izboljšav in tudi programske opreme pri krmiljenju motorjev, ki je, kot sem seznanjen, rezultat vašega lastnega razvoja?
Motorji so krmiljeni glede na njihove električne karakteristike, ki jih vgradimo v programsko opremo. V kombinaciji z aplikacijo, za katero so namenjeni, konstantno izračunavamo režim delovanja motorja tako, da ni preobremenjen, hkrati pa zagotavlja dovolj moči za optimalno delovanje pogonskega sklopa. Rezultat vsega je, da se motorji ne pregrevajo, zato odpade tudi vsa skrb z dodatnim hlajenjem, motorji so lahko hermetično zaprti, kar preprečuje onesnaženje notranjih, zelo občutljivih delov motorja. V bistvu se naša programska oprema prilagaja motorjem in ne obratno. Tako lahko uporabljamo več različnih motorjev v enaki napravi samo s spremembo programske opreme. Tak razvoj je bistveno cenejši, saj nam ni treba kar naprej spreminjati motorjev, ampak se jim s pomočjo programske opreme prilagodimo.
Zasnovo rolke je mogoče aplicirati na druga prevozna sredstva, vozila? Kako?
Usklajeno krmiljenje štirih motorjev v naši rolki s pogonom na vsa štiri kolesa je bil kar velik izziv, ki smo se ga lotili z vso resnostjo in razvili programsko opremo, s katero je mogoče krmiliti večino brezkrtačnih motorjev v zelo različnih aplikacijah. Programsko opremo razvijamo v zbirniku (assembler), kar pomeni, da imamo direktni nadzor nad signali za krmiljenje mosfet transistorjev, čas komutacij motorja pa merimo v mikrosekundah, zato je krmiljenje motorjev izjemno natančno. Naša programska oprema je že v tej fazi sposobna krmiliti delovanje motorjev v manjšem avtomobilu, zasnovana pa je tako, da z manjšimi spremembami parametrov lahko krmilimo motorje za pogon skirojev, koles in drugih prevoznih sredstev s pogonom na eno ali več koles.
Kako se uporablja električno rolko?
Električno rolko se uporablja kot navaden longboard. Na začetku se prvič poženemo z nogo, nato pa hitrost upravljamo z daljinskim upravljalnikom. Za enkrat uporabljamo daljinske upravljalnike dobro poznane iz modelarskega sveta. Razvili smo tudi svoj lasten daljinski upravljalnik, ki je vgrajen v usnjeno zaščitno rolkarsko rokavico. Tako je upravljalnik praktično neviden, rolkar ima proste roke, hitrost in zavore pa upravlja s položajem prstov na levi ali desni roki.
Komu je namenjena?
Rolka je namenjena prav vsem. Z manjšimi spremembami programske opreme jo lahko v nekaj sekundah spremenimo iz bolida Formule 1 v klasičnega družinskega enoprostorca. Uporabljajo jo lahko popolni začetniki, po drugi strani pa njene sposobnosti svetovnega prvaka v spustu na rolki spravijo v strah. Z njo lahko postavljate svetovne rekorde ali pa se otroci zabavajo pri počasni vožnji v telovadnici.
Kakšen potencial vidite v tovrstnih električnih rolkah, tudi skirojih, na primer za prevoz zadnjih kilometrov poti, od P+R parkirišč do pisarne?
Potencial tu je velik, potrebno pa bo kaj narediti glede zakonodaje. Jedra mest se vztrajno zapirajo, uporaba raznovrstnih električnih vozil v conah za pešce pa ni jasno definirana. Uporaba kolesarskih stez je dovoljena samo kolesarjem, v conah za pešce pa se lahko gibljemo samo s hitrostjo pešca. Kljub vsemu bodo mala električna vozila zelo hitro reševala probleme prevoza v velikih mestih in razbremenila ter deloma nadomestila javni prevoz.
Električna kolesa poznamo že nekaj časa, v svetu so že hit, pri nas še zaostajamo pri uporabi. Zakaj menite, da je tako?
Električna kolesa pri nas so bistveno predraga, poleg tega je večina električnih koles pretežka. V mestih je potrebno kolo večkrat dvigniti, prenesti čez par stopnic ali pa ga z dvigalom transportirati v nadstropje, zato teža igra veliko vlogo. Poleg tega imamo skoraj vsi že kako navadno kolo in nimamo prostora za shranjevanje še enega električnega. Prav zato smo v našem podjetju razvili motor in programsko opremo za električni modul, ki se bo lahko pritrdil na prav vsako obstoječe kolo v nekaj sekundah, bo lahko odstranljiv, teža kompletnega modula z baterijo vred pa ne bo presegla dveh kilogramov. Prvi prototipi so že narejeni, uporabniki so izjemno zadovoljni, saj naša rešitev nikjer ne zaostaja za klasičnimi električnimi kolesi. Motor je izjemno robusten slovenski proizvod in uporabili smo samo kvalitetne materiale, kljub vsemu bi bila prodajna cena lahko nižja od najcenejših kitajskih proizvodov.
Je vaš izdelek namenjen le tujim trgom, ali vidite prodajni potencial tudi v Sloveniji?
Naša rolka je bila zasnovana s ciljem, da prodremo na ameriški trg in mu ponudimo nekaj drugačnega, novejšega in boljšega od proizvodov, ki so tam že v prodaji. S hitrostnim svetovnim rekordom, ki smo ga dosegli lani novembra, smo naredili še veliko več, saj so se informacije o naši rolki kot blisk razširile po celem svetu. Vsakodnevno nas kontaktirajo navdušenci iz severne in južne Amerike, Evrope, Avstralije, Rusije, Kitajske in od drugod. Dobili smo recimo sporočila iz Laosa in Kolumbije pa tudi drugih bolj eksotičnih držav. V glavnem nas vsi sprašujejo, kje in kdaj se bo naš izdelek dalo kupiti. Ker smo majhno podjetje, ki se najraje ukvarja z razvojem in inovacijami pa proizvodnje in prodaje raje ne bi organizirali sami, temveč bi to prepustili neke vrste strateškemu partnerju, ki bi poskrbel za proizvodnjo. Pogovori na to temo že potekajo, trenutno se za tako sodelovanje žal zanimajo samo tuja podjetja.
Se za vaš izdelek zanimajo kateri proizvajalci vozil in kateri?
Pogovori s proizvajalci vozil in delov za vozila potekajo že nekaj časa. Projekti v tej panogi pa so zahtevni in potrebujejo veliko planiranja in usklajevanja, preden se sploh lahko začnejo. Po dosedanjih razgovorih se je izkazalo, da ima prav vsak proizvajalec avtomobilske opreme idejo ali pa željo po poceni, vendar robustnem pogonu raznih premikajočih se sklopov v vozilu. In prav tukaj jim lahko s svojim inovativnim pristopom zelo pomagamo.
Pred kratkim je Peugeot predstavil električni skiro, ki se ga pospravi v prtljažnik novega peugeota 3008, kjer se tudi polni baterija skiroja. Ste v stikih s katerim od proizvajalcev avtomobilov, da bi naredili kaj podobnega, iskali sinergije?
Morda bi lahko naredili kaj podobnega, vendar so naše usmeritve in cilji malo dlje od implementacije polnilca v prtljažnik avtomobila, kar Peugeotova rešitev v grobem dejansko je. Me pa Peugeotova zasnova navdušuje z dizajnerskega vidika, saj so problemi kako lično in funkcionalno pospraviti skiro v prtljažnik avtomobila včasih bistveno težji kot karkoli drugega. Podobno rešitev je predstavil tudi Audi in mislim, da so to točke, kjer se lahko srečamo in s skupnimi močmi meje uporabnosti električnih vozil postavljamo dlje in dlje.
Kakšen potencial vidite v električni mobilnosti v svetu in pri nas? Katere izdelke še razvijate?
Električna vozila prihajajo naglo in nezadržno. Tega pohoda ne bodo mogli zaustaviti ne naftni ne kateri drugačni lobiji. Električni motorji s svojo majhnostjo, preprostostjo in relativno veliko močjo omogočajo implementacijo električnih pogonov, ki do sedaj še niso bili možni. V našem podjetju razvijamo ideje za zelo različne električne pogone, smo pa tržno usmerjeni, zato je želja kupca za nas glavna usmeritev, ki ji želimo slediti do končnega zadovoljstva naših strank.
Omenili ste, da je končni cilj tudi izdelava manjšega električnega vozila? Kako daleč ste z idejo in kako realne cilje je to? Ali država vidi potencial v tovrstnih projektih, vas kakorkoli podipra?
Pogovori o sodelovanju pri razvoju malega električnega avtomobila že potekajo. Cilj je popolnoma realen, saj ne začenjamo iz nič. Tehnologijo, ki smo jo dodobra razvili v naši rolki bo potrebno še nadgraditi in razširiti pa bomo hitro prišli do cilja. Seveda ne moremo vsega narediti sami, za to bomo ekipo v kratkem razširili. Tudi finančno je tak razvoj zelo zahteven zato brez pomoči močnega strateškega partnerja tega sami ne bomo zmogli. Imamo znanje, ideje in inovativen pristop, vendar brez zanesljive finančne in materialne podpore ne bo šlo. Tu mislim predvsem na strojne elemente in njihovo usklajeno delovanje, kjer bomo potrebovali izkušnje in znanje, ki ga še nimamo v naših vrstah. Prepričan sem, da država tu vidi potencial ali pa ga bo vsaj v kratkem morala videti, če ne bo želela, da nas prehite druge, manj razvite države. Slovenija je majhna, zato se lahko hitro povezujemo in s sodelovanjem z močnimi in inovativnimi podjetji lahko hitro pride do vrhunskih rezultatov.
Svetovni hitrostni rekord rolke je konec novembra na letališču Portorož postavil ekstremni rolkar Mischo Erban, ki je sicer tudi "lastnik" hitrostnega rekorda na navadni rolki.
ok se strinjam, samo če nimaš pravega človeka ala Steve Jobs imaš lahko zlato tehnologijo,a bo šla pod ceno na trg in kmalu pozabljena. Vse je v marketingu.
Rolka tle sploh nima veze, gre za motorje in predvsem za krmiljenje največ pa za software, katerega nima noben drug, ker drugi tudi ne uporabljajo takih motorjev.
kakšno leto prepozno. Boosted board je vodilni trenutno in nič ne kaže da se bo kaj kmalu to spremenilo. Velika zahvala za pa gre promociji Casey Neistat-a.