Leta 1982, pisalo se je zadnje leto proizvodnje golfa I, je bil predstavljen model GTD z 1,6-litrskim turbodizelskim motorjem z 51 kilovati moči in že takoj požel veliko zanimanja zaradi kombinacije zmogljivosti in varčnosti. Golf II je zgodbo razvijal dalje, po tretji generaciji z 1,9-litrskim motorjem pa je prišel dolgoletni mrk, saj pri Volkswagnu niso ponudili neposrednega naslednika, temveč so s premetavanjem kratic (GT TDI) poskušali doseči isti namen. A ga niso in pravzaprav smo lahko hvaležni, da pravega GTD v tem času niso ponudili, če se le spomnimo na povsem brezizraznega golfa IV GTI. Niti petice športni dizel ni zanimal, vrnil se je šele s prejšnjo generacijo, in čeprav še malce zadržan, nakazal, da se bo odslej zgledoval po prerojenem GTI.
Zdaj je sramežljivost dokončno pokopana, uglednejši brat pa lahko upravičeno ponosen. Golf GTD je strupen, da je kaj, verjetno ni treba posebej omenjati, da tudi najzmogljivejši doslej.
Lepil je poglede
Napihnjeni pragovi, standardni biksenonski žarometi, satje za dovod zraka na sredini in velike stranske reže s poudarjenimi črnimi usmerjevalniki dajejo GTD v kombinaciji s 17-palčnimi platišči in rdečimi zavorami na daleč prepoznavno obličje. Od blizu ga poudarjajo še napisi na boku, spredaj in zadaj. Zatemnjena zadnja LED-svetila spomin vračajo v čas izpred 30 let, serijsko temna so zadnja stekla, kromirana skupna dvojna izpušna cev in strešni spojler celovito zaključujeta športno podobo. Tale GTD še posebej v rdeči opravi preverjeno lepi nase poglede kot le malokateri avto letnika 2013, izvzemši njegovega še za nekaj odtenkov bolj nabritega brata, jasno. Med obema je zelo veliko podobnosti, a ravno dovolj razlik, da ohranjata svoj samostojni status in umeščenost.
Prednja sedeža sta tradicionalno odeta v karirast vzorec ter sta zelo dobra zmes športnega oprijema in udobja tudi za daljše poti. Posebno poglavje je prisekan in s šivi poudarjen volanski obroč, ki je veliko neposrednejši kot pri klasičnem golfu, saj sta za zasuk koles z ene do druge skrajne točke dovolj zgolj dva polna vrtljaja. Druge lastnosti so prekopirane iz običajnega golfa, kar seve nikakor ni slabo. Vse je na svojem mestu, intuitivno, raven obdelave in kakovost materialov na visoki ravni. Med množico koristnih doplačljivih tehnologij izpostavljamo radarski tempomat. Še tisti sladkorček več za dinamično vožnjo ali pa tudi dodatno raven udobja, še posebej ob vgrajenem radarskem tempomatu, pa bi pomenil DSG-menjalnik, ki ga testnik ni premogel.
Dopušča drsenje, ne pa tudi strahu
GTD poganja izboljšani 2,0-litrski dizel s 135 kilovati moči in do 380 njutonmetri navora. Z njim je kombilimuzina hitra pri pospeševanju (sekundo za GTI od 0 do 100 km/h), še bolj pa pride do izraza njegova prožnost v sredini vrtljajev, zaradi česar so prehitevalni manevri bliskoviti. Poseben čar GTI je gotovo moč, ki jo je čutiti blizu rdečih številk, in tu GTD vseeno pokaže dizelsko slabost, saj je pospeška konec precej hitreje.
Nemci so se potrudili pri zvoku, saj ob pritisku na gumb za start zabrunda za štirivaljnika mogočno, med pospeševanji pa izpušni sistem ob pritisku na gumb Sport oddaja posebno rezek zvok.
15 milimetrov znižano podvozje je seveda namenjeno čvrstejši legi v ovinku, a niti na daljših poteh ni pretirano utrudljivo. GTD v ovinkih povsem izpolni pričakovanja kljub nekdaj dodatnim dizelskim kilogramom v nosu, saj je nepopustljiv kot kak pitbul, po drugi strani pa na željo pogumnega voznika dopušča določeno raven nadzorovanega drsenja tako prednjega kot zadnjega dela. Če gredo stvari proti robu, za delo poprime vektorsko razporejanje navora, šele ko vse že meji na vožnjo čez rob, se priključi še ESC, medtem ko zavore delujejo hipno.
Hvale je vredna učinkovitost avtomobila, saj s tem ostaja zvest svojim prvim počelom. Med običajno, na trenutke dinamičnejšo vožnjo bi moral imeti motor povsem dovolj 6,5 litra dizla na 100 kilometrov, le ob agresivnejšem pritiskanju aluminijastih stopalk bo segel tja do osmih litrov in prek.
Ljubitelji bencina imajo v golfovi paleti ogromno možnosti, ob dveh različicah GTI je tu še razuzdani R. GTD je nekakšen dizelski alter ego, zaradi svoje poceni vožnje najrazumnejši med najbolj zmogljivimi in nastopaškimi golfi. Tudi dobro opremljen ostaja pri meji 30 tisočakov, kar je dodaten argument v njegov prid. Ker se sam uvrščam med "razumnike", je bil doslej golf TSI ACT moj favorit. A GTD je zastavo odnesel v dizelski tabor.
Motor: 1.968 cm3, dizelski, 135 kW (184 KM) pri 3.500 vrt.; navor: 380 Nm med 1.750 in 3.250 vrtljaji
Poraba na testu: 6,5 litra/100 km, izpust 109 g CO2/km
Zmogljivosti: 230 km/h, 7,5 sekunde od 0 do 100 km/h
Cena: od 25.966 evrov/30.594 evrov (testnik)
AvtoTest
Videz, zmogljivosti, zvok, uporabnost.
Dragi dodatki.
Vse je na svojem mestu, intuitivno, raven obdelave in kakovost materialov sta na visoki ravni. Golf je že v osnovi eden od najuporabnejših avtov razreda, GTD ohranja enako prostornost za potnike in prtljago, veliko je tudi doplačljive tehnike, izpostavljamo radarski tempomat.
Hvalevredna je učinkovitost avtomobila, s čimer ohranja izvor prvega GTD. Med običajno vožnjo z dinamičnimi vložki ima motor povsem dovolj 6,5 litra goriva, le ob agresivnejšem pritiskanju aluminijastih stopalk bo segel mimo osmih litrov.
Neposredni tekmec je opel astra biturbo s 143 kilovati, medtem ko je treba preostale dizelske nasprotnike iskati že v taboru precej dražjih premium vozil tipa audi A3, ki ima isti motor, ali BMW 120d/125d, katerega odlika je zadnji pogon.
Trivratni GTD je na voljo za 25.966 evrov, a je vložek 900 evrov v dodaten par vrat nujen. Testnik je imel še za 3.700 evrov dodatkov, od katerih pa še zdaleč niso vsi nujni (nekateri so tudi izrazito dragi). Na njegovi strani je ohranjanje vrednosti.