Ko smo nazadnje, v začetku februarja leta 2016 obiskali proizvodnjo linijo Revoza v Novem mestu je bilo v tovarni zaposlenih 2100 ljudi, v pomoč pri sestavljanju twinga, smarta forfour in clia četrte generacije pa je bilo okoli 450 robotov.
Revoz je pomemben akter slovenskega gospodarstva. Kar 99,1 odstotka vozil izvozijo v tujino, kar predstavlja 4,5 odstotka celotnega slovenskega izvoza, hkrati pa je Revoz zaslužen za 3,9 odstotka slovenskega BDP. Novi Renaultov otrok, novi clio, bo že konec leta daleč najbolj pomemben produkt v Novem mestu, saj bo predstavljal dve tretjini dnevne proizvodnje. Samo letos nameravajo v Revozu proizvesti 205 tisoč vozil, kar je le okoli 7.000 vozil manj od rekordnega leta 2009.
Danes, ko na proizvodni liniji nastaja povsem novi clio, ki je v tovarno prinesel številne izboljšave, predvsem kar zadeva avtomatizirane procese, robotizacijo, je zaposlenih že 3.400 ljudi, od tega 2700 neposredno v proizvodni. Samo za potrebe izdelave clia pete generacije so v proizvodni proces vključili 170 novih robotov. Prednost robotov v primerjavi z delom ljudi je v enakomernosti izvedene operacije oziroma v končni kakovosti. Nova je tudi linija kontrole kakovost, pa preskusna steza, uvedli so meritve sestavnih delov s 3D skeniranjem, v lakirnici 75 odstotkov vseh zvarnih točk na karoseriji naredijo roboti (skupaj je na vozilu 4.000 takih točk).
Trenutno v tovarni nastajajo trije modeli, renault twingo (faza II), novi clio V in smartforfour z električnim pogonom. Delo poteka v treh izmenah. Na dan v povprečju izdelajo 995 vozil, kar pomeni 44 vozil na uro, vsakih 80 sekund eno vozilo zapusti tovarno;
Ob spremstvu vodja montaže Mateja Grudnika, ki je izdelal tudi dirkalnega clia in z njim dirka ter vodjo karoserije Tomaža Blatnika, smo se sprehodili skozi proizvodni proces, kjer v karoseriji prepredeni z roboti in robotskimi rokami med drugim izdelujejo podvozja in stranice vozila, v lakirnici uporabljajo številne nove barve, do montaže, kjer avtomobili dobijo končno obliko. Danes je tovarna Revoz ena najmodernejših tovarn naveze Renault-Nissan, z minimalnimi napakami na proizvedeno vozilo, kar naj bi se poznalo tudi v kakovosti novega clia – pri Renaultu med najbolj pomembnimi novostmi clia izpostavljajo prav kakovost. »Kupec plača kakovost,« pravi direktor proizvodnje Jože Bele.
Direktor proizvodnje Jože Bele je povedal, da je začetek proizvodnje velik izziv in priznanje, da je skupina Renault prav Revozu zaupala najbolj prodajan model znamke. Tudi zato smo med vrsticami razumeli, da lahko v prihodnje v Novem mestu pričakujemo še kakšen povsem nov model. Revoz je največji slovenski izvoznik z dolgoletno tradicijo izdelovanja avtomobilov in ena od 40 tovarn skupine Renault, ki spada med najbolj napredne tovarne. Lani so praznovali proizvodnjo 4-milijontega avtomobila.
In na dan v Revozu izdelajo v povprečju 955 vozil, predvsem za evropski trg, pa tudi Kitajski in Ameriški. Zato mora biti proces natančen. Blatnik nam je povedal, da na račun homologacije in na primer dodatnih ojačitev model za evropski trg nima enako število delo kot za kitajski trg. To je treba upoštevati v proizvodnem procesu. Skoraj 1.000 avtomobilov na dan pomeni, da je treba imeti na voljo stalno »nešteto« komponent, pri čemer so na primer pri twingu in cliu na račun različnih modelskih paketov opreme in tudi različic vozil (volan na desni strani, športna različica, električni avtomobili), tudi velike posebnosti in razlike.
Povprečna starost zaposlenega v Revozu je nekaj več kot 39 let, okoli četrtina zaposlenih je žensk;
V veliko pomoč jim je pri tem digitalizacija in avtomatizacija. Delavci v montaži na svoje delovno mesto s pomočjo avtomatiziranih vozičkov (AGV-jev), katerim smo se stalno umikali med sprehodom po tovarni, iz skladiščnih regalov na delovno mesto dobijo vse dele, ki jih tisti trenutek potrebujejo za sestavljanje točno določenega avtomobila. Vodenje – usmerjanje AGV poteka prek magnetnega traku, nalepljenega na tla. Nato se AGV programira prek lokatorjev v tleh (RFID oddajniki, ki sporočajo točko). Vsi AGV delujejo v brezžičnem omrežju Wi-Fi in so stalno pod nadzorom, imajo samodejno polnjenje baterij, so enostavni za uporabo in nezahtevni za vzdrževanje, trdijo v tovarni. Pravijo tudi, da so z njihovo zanesljivostjo zelo zadovoljni in pojasnjujejo, da je vsa oprema skladna z zakonodajo v EU.
V montaži se izvaja še največ ročnega dela, predvsem raznoraznega privijanja. Pomembna novost so računalniške tablice, s katerimi je opremljeno vsako delovno mesto, ki služijo kot pomoč za vpisovanje napak in analizo dela. Vse ostane v spominu. Ko naslednji dan pride vodja nove izmene natančno ve, kaj se je dogajalo na posameznem delovnem mestu. To je pomembno orodje za izboljšavo kakovosti in pohitritev procesa montaže. Na ta način se težave odpravljajo hitro, napak pa je minimalno. Le 0,3 napake na posamezen avtomobil, nam pove Grudnik in še to gre za manjše napake, ki se odpravijo na mestu.
Projekt novi clio se je v Revozu začel konec leta 2017, ko so odobrili 270 novih zaposlitev. V povprečju je bil na račun novega clia vsak delavec deležen 50 ur izobraževanja. Decembra leta 2018 so izdelali prvega novega clia od karoserije do montaže, junija letos pa je stekla serijska proizvodnja, postopoma pa so dvigovali dnevno proizvodnjo. Vrednost naložbe za novi clio je 90 milijonov evrov;
Pomembna novost v montaži so roboti za vstavljanje prednjega vetrobranskega stekla in zadnjega stekla, saj robot povsem natančno in v hipu vstavi steklo v karoserijo.
V Revozu se prvič soočajo z aluminijem, ki v avtomobilski industriji zaradi manjše mase zamenjuje jeklo. To pomeni tudi nove tehnike spajanja, saj se aluminij ne obdeluje toplotno. Blatnik nam je na primeru prtljažnega dela pokazal, kako so se pri cliu četrte generacije videli vari, zdaj, ko odpremo prtljažnik novega clia nikjer ne vidimo, kje je bil narejen var. Številne tehnologije so popolnoma robotizirane (npr. robljenje odprtih elementov, varjenje varilnih sornikov, nanos ključnih kordonov mas …).
Pri 1,6 metra dolgi strehi ne sme biti nič odstopanja. Ko jo namestijo so dovoljena odstopanja le 0,3 milimetre.
Proizvodnja se tako stalno, iz leta v leto posodablja. Dodajajo nove robote, predvsem v lakirnici in karoseriji pa je ročnega dela le še malo, v prihodnje pa ga bo vse manj.
Robotizacija namreč pomeni večjo kakovosti in manj napak. V Revozu pojasnjujejo, da z robotizacijo izločijo človeka kot variabilni faktor, prednost je tudi v enakomernosti izvedene operacije oziroma kakovosti. Odraz avtomatizacije je nivo dosežene kakovosti na gotovem vozilu, ki je na na najvišji ravni. Avtomatizacijski proces gre v smeri zagotavljanja fleksibilnosti, kar zagotavlja hitrejše in cenejše prilagajanje za spremenjene ali/in nove izdelke. In s tem posredno prednost pred konkurenco.
To me pa spominja na začetke robotizacije,ko so izumili robota,kateri je zamenjal 10 delavcev,vendar je bilo za njegovo brezhibno delo potrebno 12 inžinerjev....
Zanimivo. Je pa to seveda kapitalistična proizvodnja, ki ni za Slovenijo, ker bi pri nas po mnenju nekaterih strank lahko vsi delali v javnem sektorju. Če pustimo sarkazem priznam, da se mi ne zdi prav, da je delo trizmensko. Nočno… ...prikaži več delo preveč škoduje zdravju človeka, da bi bilo to v taki situaciji opravičljivo. Očitno je človeško zdravje še cenejše od strojev, ki bi stali nekaj ur.