Po padcu večjega kosa betona iz nadvoza na voznika, ki je po primorski avtocesti vozil 120 kilometrov na uro, so na Slovenskih Železnicah napovedali, da bodo ponovno pregledali vse nadvoze, s katerimi upravljajo. A ko smo jih naknadno vprašali, do kdaj bodo izvedli preglede več kot 200 nadvozov, smo ostali brez odgovora.
"Nadvozi se ciklično pregledujejo v skladu z Navodilom za izvedbo pregledov sestavnih delov spodnjega ustroja železniških prog (iz leta 2014) oziroma izdelanim Navodilom za vzdrževanje objekta," je odgovorila Mateja Živoder iz Slovenskih železnic in nadaljevala, da je bil nadvoz, iz katerega se je utrgal kos betona, zadnjič s strani zunanje institucije pregledan pred šestimi leti. Takrat je bil uvrščen med 1. in 2. kategorijo, kar po podatkih železnic pomeni, da na objektu ni bilo opaziti večjih pomanjkljivosti. Manjše poškodbe pa bi se morale spremljati z letnimi pregledi.
"Nevarnost bi moral opaziti tudi tisti, ki je upravljavec ceste"
Je temeljit pregled na več kot šest let dovolj – sploh, če vemo, da se je vmes zgodil tudi obsežen žled, več zmrzali? "Upravljavec cest ima svoje nadzornike cest, ki se vsakodnevno vozijo po cestah gor in dol po odsekih. Tukaj ne vidim potrebe, da bi morali komu naročiti, da naj pogleda most na vsake toliko časa, saj imajo seznam oziroma vedo, kdaj je potrebno vsakodnevno pregledati," nam je pojasnil dr. Peter Lipar s Prometnotehniškega inštituta pri ljubljanski fakulteti za gradbeništvo in geodezijo, ki meni, da bi moral v tem primeru odreagirati tudi Dars, čeprav morda ni upravljavec nadvoza. "Lahko bi opozorili Slovenske železnice, a nevarnost bi moral opaziti tudi tisti, ki je upravljavec ceste."
Na Darsu pritrjujejo besedam Liparja in pravijo, da kadar opazijo nepravilnosti na infrastrukturi, na te tudi opozorijo upravljavca. A v tem primeru nesreče na primorki so s prstom pokazali na Slovenske železnice: "Menimo, da je šlo v konkretnem primeru za osamljen dogodek, ki ga obžalujemo, vendar nanj nismo imeli vpliva, da bi ga lahko preprečili."
Je to res "osamljen dogodek"?
"Ja, tak dogodek se lahko ponovi," je bil jasen Lojze Bevc z Zavoda za gradbeništvo Slovenije, ki je na pobudo Darsa opravil strokovni nadzor nadvoza. Tudi Dars navaja, da "vsa taka nevarna mesta praviloma odpravijo pravočasno, še pred krušenjem in odpadanjem, res pa je tudi, da pa ni absolutno mogoče povsem izključiti takega dogodka".
Novozgrajena infrastruktura bi po navedbah strokovnjaka za prometno inženirstvo Petra Liparja morala brez posebnosti zdržati najmanj 20 let, pri rekonstrukcijah infrastrukture pa projektanti jamčijo 10 let. A vse to je odvisno tudi od kakovost materialov, kakovosti gradnje in klimatskih razmer.
"Morda bi prav zaradi vremenskih razmer pri nas morali bolj često pregledovati infrastrukturo. Za nadvoze bi jaz priporočal pregled na tri do pet let," je jasen Lipar in poudarja, da se lahko zgodi, da nas bo tudi finančna kriza, ki je tudi v gradbeništvo prinesla varčevanje, še drago stala: "Mi gradbeniki smo vedno podvrženi nekemu ekonomskemu izbiranju materialov. Včasih smo rekli, da smo prebogati, da bi kupovali poceni. To varčevanje se nam lahko zato hitro maščuje."
dezurni@zurnal24.si