Blazina se napolni s helijevim plinom in obda celotno glavo. Osem let po ideji čelada Hövding velja za najvarnejšo na svetu, kar so potrdili tudi varnostni testi. Mi smo se pogovarjali z eno od izumiteljic, Terese Alstin.
Kako sta prišli na idejo?
V sklopu magistrske naloge sva naredili obsežno raziskavo o uporabi zaščitne čelade med kolesarji, ki je ne nosijo pogosto. Anketiranci so dejali, da želijo nekaj diskretnejšega, kar jim ne bi pokvarilo pričeske. Dobili sva idejo, da bi izumili čelado, ki bi jo imeli kolesarji kot modni dodatek na vratu. Z navadno čelado so se počutili nekako »piflarsko«, vzela jim je svobodo ob kolesarjenju, ljudje hočejo čutiti veter v laseh.
Sta takoj vedeli, da želita razviti nevidno čelado?
Ne. To nama je svetoval eden od intervjuvancev.
Torej je izum posledica šale?
Mislim, da se je šalil, ali pa hotel biti provokativen. Ne vem, ali je verjel, da bova udejanili njegovo zamisel, naju pa je beseda nevidna motivirala.
Želeli sva, da je ime švedsko. Izraz hövding je povezan z besedo glava, pomeni pa šef, vodja ali vzornik. Kolesar, ki nosi čelado, mora biti vzor drugim.
Kako so vajin izum sprejeli na Švedskem?
Natančnih številk o prodaji nimava, a čelado nosi na tisoče ljudi. Videvava jih na cesti, kar je dodatno zadoščenje. Dobivava celo pisma kolesarjev, ki so bili udeleženi v prometnih nesrečah in se nama zahvaljujejo za prispevek k varnosti, saj so se zaradi čelade izognili resnim poškodbam.
Nam lahko zaupate kakšno zgodbo?
Pisalo nama je neko dekle, ki je na poledeneli cesti s kolesa padlo na glavo. To se ji je zgodilo že prej, a ker je takrat nosila navadno kolesarsko čelado, je imela več dni hud glavobol, z najino napihljivo čelado pa jo je odnesla brez posledic. Preprosto je vstala in nadaljevala s kolesarjenjem.
Je gibanje kolesarja ob tej čeladi kaj omejeno?
Ves čas se lahko premikaš povsem običajno, brez težav. Več let sva zbirali podatke o gibanju ljudi v vsakdanjem življenju, medtem ko so nosili čelado. Zabeležili smo podatke o gibanju med kolesarjenjem, pa tudi med povsem navadnim premikanjem. Na primer: če greš po stopnicah, pobereš ključe s tal, … poleg tega smo prosili nekaj kolesarjev, naj pridejo v naše podjetje in izvajajo gimnastične vaje, vse z namenom, da bi zagotovili, da se čelada ne bi sprožila, ko se ne bi smela. Zbirali smo tudi podatke prometnih nesreč, ki smo jih povzročali.
399 evrov je veliko denarja za kolesarsko čelado. Se strinjate?
Trenutno je izdelava draga, tako kot tehnologija zračnih blazin. Poskušamo poenostaviti proizvodnjo in logistiko. Želimo jo narediti dostopnejšo, vendar ne moremo trditi, kdaj se bo to zgodilo.
Očitno je imel vajin profesor, ki vama je rekel, da bosta milijonarki, prav?
(smeh) On je najin največji oboževalec. Bomo videli. Najprej morava poskrbeti za to, da bo podjetje finančno stabilno in se bo lahko financiralo iz svojih prihodkov. A nisva še tam, še vedno potrebujeva nekaj let, da prideva na pozitivno ničlo.
Ali verjameta, da je vajina čelada mejnik v mestnem kolesarjenju?
Ja, absolutno. Zelo je revolucionarna in industrija kolesarskih čelad se dolga leta sploh ni premaknila. Še vedno predstavlja precejšen problem, saj večina ljudi ni zaščitena med kolesarjenjem. Statistika kaže, da ljudje ves čas in povsod umirajo ali se resno poškodujejo med kolesarjenjem. Nihče še ni našel rešitve in jaz resnično verjamem, da bo ta čelada rešila večino problemov, ki jih ljudje vidijo pri navadni kolesarski čeladi. S tehnologijo zračnih blazin lahko postavimo nove standarde varnosti, saj ti da veliko večjo zaščito kot katerakoli običajna čelada.
Zato prosite stranke, naj vam vrnejo rabljeno čelado, ki se je sprožila, da lahko dobite še več podatkov?
Ja, zgraditi želimo ogromno bazo podatkov o gibanju kolesarjev, saj hočemo, da vsebuje informacije o resničnih nesrečah ljudi, ki jo uporabljajo. To nam zelo pomaga, da jo naredimo še boljšo. Zelo smo se trudili, da bi bile nesreče čim bolj resnične, sodelovali smo s strokovnjaki iz kolesarstva, prometnih nesreč in strokovnjaki, ki se ukvarjajo s poškodbami lobanje. To je tudi razlog, zakaj smo večinoma delali s pravimi ljudmi in ne s testnimi lutkami, saj se morajo premikati kot resnični ljudje.
Hövding je namenjen le mestnim kolesarjem. Kaj pa motoristi, smučarji in drugi?
Idej nama ne manjka. Vse je odvisno od finančnih zmožnosti, saj smo majhno podjetje, ki se trenutno osredotoča na zdajšnji izdelek. Kolesarjenje je priljubljeno po vsem svetu, zato želimo prodreti na vse večje svetovne trge. Zanimanje je veliko: klice dobivava tudi iz ZDA, Kanade in Avstralije. Upam, da bova lahko v prihodnje čelado prilagodili drugim ciljnim skupinam. Tehnologija se lahko prilagodi smučarjem, jahačem in ljudem z določenimi boleznimi, na primer epileptikom.
hahah,take neumnosti pa še ne,kolikor zgleda sta falile na polno,a sedaj bomo v kiklicah gonli pa z hanso okol vratu.naj se raj z čim drugim ukvarjata bo bolje.
Imam pa že rajši čelado na glavi, kot pa to debelo (prešvicano) rinko okrog vratu...