V Združenem kraljestvu so opravili obširno analizo prometnih nesreč in potrdili tisto, kar se je že dolgo slutilo - še posebej v mestih in sploh v naseljih so novodobni pogoni za pešce statistično precej bolj nevarni.
Raziskovalci so analizirali kar za okoli 45 milijard prevoženih kilometrov z baterijskimi avtomobili in za 5 bilijonov kilometrov z bencinskimi in dizelskimi avtomobili. Električni in hibridni avtomobili so glede na analizo dvakrat bolj verjetno zadeli pešce kot avtomobili na fosilna goriva. Trikrat bolj verjetno je, da to storijo v urbanih območjih.
Zakaj so okolju prijazni avtomobili bolj nevarni, ni jasnega odgovora, raziskovalci s prstom kažejo na več dejavnikov. Vozniki električnih avtomobilov so ponavadi mlajši in manj izkušeni, poleg tega pa so ta vozila veliko tišja kot avtomobili z motorji z notranjim izgorevanjem, zaradi česar jih je težje slišati, še posebej v mestih.
"Električni avtomobili predstavljajo nevarnost za pešce, ker jih je manj verjetno slišati kot bencinske ali dizelske avtomobile," je dejal Phil Edwards, glavni avtor študije in profesor epidemiologije in statistike na Londonski šoli za higieno in tropsko medicino. "Vlada mora zmanjšati ta tveganja, če nameravajo ukiniti prodajo bencinskih in dizelskih avtomobilov," je po poročanju Guardiana pozval Edwards.
Vozniki električnih se premalo zavedajo spremembe
"Če prehajate na električni avto, ne pozabite, da gre za nov tip vozila," je dodal Edwards. "So veliko tišji od starejših avtomobilov, in pešci so se naučili navigirati po cestah s poslušanjem prometa. Vozniki teh vozil morajo biti posebej previdni."
Podobno raziskavo so že leta 2017 izvedli v ZDA, kjer so ugotovili, da v tamkajšnjih prometnih razmerah električni in hibridni avtomobili predstavljajo 20 odstotkov večje tveganje za pešce kot bencinski in dizelski avtomobili ter 50 odstotkov večje tveganje pri takoimenovanih premikih vozila, kar vključuje vzvratno vožnjo, vključevanje v promet in podobno.
Edwards in sodelavci so preučevali podatke o potovanjih in prometnih nesrečah v Združenem kraljestvu od leta 2013 do 2017, saj kasnejši podatki niso bili na voljo. Od julija 2019 morajo sicer imeti vsa nova hibridna in električna vozila, prodana v Evropi, zvočni opozorilni sistem, ki oddaja zvok, ko vozilo vozi počasi, vendar je na cestah na stotine tisočev električnih avtomobilov brez teh naprav.
Analiza je vključevala 916.713 poškodovancev, od katerih je bilo 120.197 pešcev. Več kot 96.000 jih je zbil avtomobil ali taksi.
Večina vozil na cesti je bencinskih ali dizelskih in ta so bila vključena v tri četrtine trkov s pešci. Toda glede na enako prevoženo razdaljo so bili baterijski avtomobili bolj nevarni. Povprečna letna stopnja poškodb pešcev na 100 milijonov prevoženih milj je bila 5,16 za električne in hibridne avtomobile v primerjavi z 2,4 za bencinske in dizelske avtomobile, je pokazala študija, ki so jo objavili v Journal of Epidemiology and Community Health.
V ruralnih območjih baterijski avtomobili niso bili bolj nevarni kot bencinski ali dizelski, nasprotno pa je v mestih in naseljih kar trikrat bolj verjetno, da bodo trčili s pešci. Edwards meni, da bi morali tudi v starejše električne avte naknadno vgrajevati zvočne sisteme za opozarjanje pešcev, poleg tega pa tudi posodobiti pravila za varno prečkanje ceste.
Tudi težji so in zavirajo počasneje
Nicola Christie, profesorica varnosti v prometu na UCL, je dejala, da se ljudje zanašajo na zvok za presojo prisotnosti, hitrosti in lokacije vozil. "Ko teh namigov ni, je to lahko zelo problematično za ljudi v prometnih mestnih območjih. Težava bi se lahko poslabšala za ljudi s slabim vidom ali za otroke, ki težko presodijo hitrost in razdaljo vozil," je dejala.
Toda težava pri slišnosti električnih avtomobilov ni edini problem. Električni avtomobili ponavadi hitro pospešujejo in so običajno precej težji, nekateri tehtajo dvakrat toliko kot bencinski ekvivalenti, zaradi česar je zavorna pot daljša. "Če vlada načrtuje spodbujanje prehoda na električne avtomobile, bo to prineslo nekaj tveganja za pešce, razen če to rešimo," je dejal Edwards.
Zavarovalnice si kanemo roke!
To je meni zelo poznano: ko prehitevam vedno opazim, da so me slišali ko nažgem obrate. Z EV, bi že večkrat počilo!
Predvsem bi bilo manj nesreč, če bi pešci gledali okoli sebe. Kolikokrat je pešec stopil pred kolo, ker ni pogledal nazaj, ko je stopil na cesto, kolesarsko... Po mojih izkusnjah so pešci slabsi od krav na pašniku. Sem ze imel… ...prikaži več bližnje srečanje z avtomobilom, ampak najbolj sem ga najebal, ko me je s kolesa zbil pešec. Na cesti, ne na pločniku. Toliko o nesrečah, kjer so udeleženi pešci.