Kako blizu smo realnosti, da bodo tovornjaki po cestah vozili s pomočjo avtopilota ? Zelo blizu, sodeč na to, da testiranja že potekajo. Ameriški Freightliner, ki sodi v skupino Daimler, je letos v Nevadi že registriral prvi tovornjak, ki je sposoben avtonomne vožnje. Gre za prvo tovrstno vozilo na svetu, ki je dejansko registrirano in lahko vozi v vsakodnevnem prometu. "To je verjetno najboljši pokazatelj, kako daleč je že prišel razvoj. Res pa je, da predpisi v Evropi še ne sledijo tem trendom in vožnja brez aktivnega voznika trenutno ni dovoljena," pravi Boštjan Paušer, inštruktor varne vožnje in urednik revije Kamion&Bus.
Tovornjaki pred osebnimi vozili
Razvoj vseh tovrstnih sistemom ima danes vedno tudi varnostno noto. Sistemi ki so preizkušeni in zanesljivi vsekakor povečujejo tudi prometno varnost, a le pod pogojem, da jih vozniki tudi uporabljajo. Pred kratkim sta se v Nemčiji zgodili dve hujši nesreči s smrtnimi žrtvami, v katerih sta bila udeležena dva nova tovornjaka, opremljena z vso varnostno opremo za vzdrževanje varnostne razdalje. Ko so preiskovalci ugotavljali zakaj varnosti sistemi niso preprečili trka so ugotovili, da sta jih oba voznika izključila. "Na koncu smo torej zopet pri vozniku, katerega, vsaj zaenkrat, ne more nadomestiti nobena tehnologija," pojasnjuje Paušer, ki je kot urednik revije Kamion&Bus član mednarodne žirije za izbor Najboljšega mednarodnega tovornjaka leta (“International Truck of the Year”), Najboljšega gospodarskega vozila leta (“International Van of the Year”) in Najboljšega mednarodnega avtobusa leta (“International Bus of the Year“.)
Nekateri menijo, da je to poneumljanje
Mnenja o samodejni vožnji tovornjakov so med žiranti deljena. "Mnogi menijo da to na nek način poneumlja ljudi, saj elektronika nadomešča znanje voznika. Toda po drugi strani to pomeni, da bomo potrebovali bolj usposobljene voznike, ki bodo namesto vozniških spretnosti, morali znali uporabljati vso sodobno elektronsko tehnologijo," pravi edini slovenski žirant.
Ali lahko dovršeni sistemi samodejne vožnje dolgoročno pripeljejo tudi do tega, da ne bomo več potrebovali voznikov, ali pa bo namesto dveh voznikov, v tovornjaku na daljših poteh, le še eden? Paušer pravi, da je vse odvisno od zakonodaje, kako bodo smatrali čas vožnje, ko bo vozilo upravljala elektronika in ne voznik. "Tovrstni sistemi bi morda lahko v dvojnih posadkah nadomestili enega voznika, zagotovo pa bo najmanj en voznik moral ostati v kabini. Na cesti se namreč vedno lahko pojavijo neki pogoji v katerih se elektronika ne bo znašla in takrat bo moral krmilo prevzeti voznik. Prav tako elektronika ne bo sposobna sama pripeljati vozila do končne točke, ampak bo vožnjo prevzela le na avtocestnih odsekih," dodaja Paušer in zaključuje, da je bojazen, da čez nekaj let poklicnih voznikov ne bomo več potreboval, tako povsem odveč.
Ne podcenjuj romunskih, bolgarskih, ruskih, ... in še bi se našlo. V nekaterih državah kot, da moraš imet zdravniško potrdilo, da si umsko omejen, da lahko voziš tovornjak.
Slovaški tovornjakarji, to je za vas obvezno. Očitno je lahko tam vsak bedak šofer tovornjaka.