Pod patent se je podpisal izumitelj Izumi Masao. Ali bo, oziroma kdaj bo menjalnik nared za vgradnjo v serijska vozila, je težko napovedati. Ford, na primer, je svoj 11-stopenjski menjalnik patentiral že 4. oktobra leta 2013. Fordov dokument se nanaša na tri različne konfiguracije prenosa, to pomeni uporabo drugačnega razporeda in kombinacije zobnikov, zavor in sklopke. Pri Fordu so izjavili, da želijo zaščititi svoj patent, a hkrati dodajajo, da ne bodo hiteli z uporabo takšnega menjalnika v svojih serijskih vozilih. Do zdaj ni bilo še nikakršnih namigov, da bi znak končati v katereme od serijskih avtomobilov.
V opisu Hondinega patenta je navedena pojasnitev, zakaj je menjalnik kombiniran s tremi sklopkami. Vzrok za to je zmanjšanje možnosti padca navora med prestavljanjem, s katerim se ponavadi soočajo dvosklopčni menjalniki.
Več podrobnosti naj bi bilo znanih v prihodnosti.
Zakaj več stopenj prenosa?
Tehnologija napreduje hitro, saj je še decembra leta 2012 glavni direktor nemškega podjetja ZF Friedrichshafen AG, specialista za razvoj menjalnikov v vozilih, dejal, da devetstopenjski samodejni menjalnik predstavlja mejo prednosti, ki jih prinaša tolikšno število prestav.
Nabor sprememb, ki jih je prinesel ZF devetstopenjski menjalnik, ki ga že vgrajujejo v številna serijska vozila, je v primerjavi s šeststopenjskim samodejnim menjalnikom pester. Ena od najbolj značilnih prednosti je zelo nizko območje vrtljajev, v katerih deluje. V deveti prestavi lahko vozilo potuje s hitrostjo 120 km/h pri vsega 1.900 vrtljajih v minuti, medtem, ko je ta številka pri šeststopenjskem avtomatskem menjalniku 2.600 vrtljajev v minuti. Rezultat je nižja poraba, tudi do 16 odstotkov v primerjavi s šeststopenjsko avtomatiko.
Kmalu se je izkazalo, da tudi devetstopenjski menjalnik lahko še nadgradijo. Volkswagen je leta 2014 v domačem Wolfsburgu predstavil desetstopenjski DSG samodejni menjalnik z dvojno sklopko, namenjen modelom z do 550 Nm navora. Menjalnik je po velikosti enak sedemstopenjskem DSG menjalniku, zato je primeren za vgradnjo v vse modele znamke Volkswagen, Škoda, Seat in Audi na MQB platformi. Pri VW so pojasnili, da več prestav omogoča nižje izpusta škodljivih emisij, še posebej pomembno pa je, ker ne bo treba prilagajati prestavnih razmerij za prihodnje velike športne terence.
Desetstopenjski menjalnik sta s skupnim ciljem izboljšati vozne lastnosti in znižati porabo goriva še pred tem najavila General Motors (GM) in Ford.
dezurni@zurnal24.si