Avto
7666 ogledov

Bo novi test za emisije prinesel bistveno dražje avte?

Emisije EPA
Veljati je pričel ostrejši emisijski standard za avte. Če bi ga pričeli v Sloveniji v polnosti upoštevati, bi povzročil vihar na cenikih.

Od 1. septembra v avtomobilski industriji velja novi okoljevarstveni standard, imenovan euro 6c. Gre za nadgradnjo šeste generacije emisijskih standardov, ki pa prinašajo eno najbolj pomembnih novosti doslej - test emisij po novem "svetovnem" standardu (WLTP) in test v realnih razmerah vožnje (RDE). A za zdaj le za povsem nova vozila, ki jih proizvajalci prvič tipsko homologirajo.

Znane so zgodbe o najrazličnejših manipulacijah, s katerimi so med testi emisij po zdajšnjem, 30 let starem "evropskem" standardu (NEDC) proizvajalci zagotavljali nižjo izmerjeno porabo in emisije - s samolepilnim trakom prekrite reže med vrati, odmontaža vsake dodatne opreme, ki zvišuje maso, nobenega vključnega porabnika (luči, klima), vroči štart, močno prenapolnjenje pnevmatike, idealna temperatura ozračja, zelo blagi režimi vožnje, ki trajajo vsega nekaj minut ...

Evropa je kot prvo območje na svetu prevzela novi cikel WLTP, ki v laboratoriju za tipsko homologacijo uvaja precej bolj precizna pravila, s katerimi naj bi simulirali bolj realne okoliščine v prometu. Višje bodo hitrosti testiranja, ne bodo dovoljeni popravki na avtu, namesto 10 minut bodo avto mučili pol ure, uvajajo se štiri različne faze namesto zdajšnjih dveh, pri modelu se bo upoštevalo tudi skupna masa, dodatna oprema, tip pnevmatik ...

Neodvisni strokovnjaki so zadovoljni z uvedbo WLTP standarda, a opozarjajo, da še vedno za okoli 20 odstotkov podcenjuje emisije CO2 (zdajšnji NEDC "laže" za povprečno 40 odstotkov).

Euro 6c na kratko:

1. Precej strožje omejitve za turbo bencinske motorje.

2. Testiranje po novem WLTP standardu in hkrati RDE test, skupaj bosta v prihodnje dala končno vrenost izpusta.

3. Popoln nadzor na kontrolnimi enotami proizvajalcev.

Za bolj realno sliko naj bi skrbela druga novost, to je RDE testni cikel vsakega novega avtomobila v realnem prometu. Posebna naprava bo merila emisije avta po resničnih poteh. Te morajo ustrezati vnaprej določenim kriterijem glede klancev, naselij, avtocest ...

Avto emisije | Avtor: EMPA EMPA
Primer naprave za RDE testiranje

Zakaj je RDE test takšna novost? "Namenjen je merjenju dušikovih oksidov (NOx), ki niso nujno povezani s porabo goriva ali izpusti CO2, so pa bistveno bolj nevarni za zdravje," pojasnjuje Boštjan Okorn iz Zveze potrošnikov Slovenije. "Po nekaterih meritvah sodobni avtomobili v realnem življenju izpustijo tudi do desetkrat višje vrednosti NOx od dovoljenih (Euro 6: 80 mg/km), zato bodo v začetku meritev upoštevali pribitek, ki se bo z leti manjšal, a zaradi načina meritev v resnici nikoli ne bo dosegel 0." 

"Kljub temu se bodo avtomobilske tovarne morale precej potruditi, da bo njihov avtomobil prestal test RDE, pričakuje se, da bodo v prihodnosti avtomobili v realnem življenju dejansko izpustili občutno manj škodljivih snovi od uradno dovoljenih," pravi Okorn.

Tretja novost, ki jo uvaja euro 6c, pa je neposredna posledica afere z izpušnimi emisijami Dieselagate, ki jo je pred dvema letoma sprožil Volkswagen. Odslej morajo proizvajalci dovoliti popoln vpogled v delovanje kontrolnih enot, ki so kakorkoli v povezavi z nadzorom emisij.

Da bi homologacijskim organom in proizvajalcem omogočili uvedbo potrebnih postopkov, ki bodo ustrezali zahtevam uredbe, ter da bi v čim večji možni meri upoštevali datume, določene za začetek uporabe zahtev glede emisij, se Uredba uporablja za nove homologacije vozil kategorij M1, M2 in N1 razreda I od 1. septembra 2017 ter vozil kategorije N1 razredov II in III ter vozil kategorije N2 od 1. septembra 2018, za nova vozila kategorij M1, M2 in vozila kategorije N1 razreda I od 1. septembra 2018 ter za vozila kategorije N1 razredov II in III ter vozila kategorije N2 od 1. septembra 2019. 

Razlaga časovnice uvajanja novosti s strani ministrstva za infrastrukturo

Kaj euro 6c torej prinaša povprečnemu Slovencu?

"Novi standard bo eno leto veljal le za vozila z novimi tipskimi homologacijami, od 1. septembra 2018 naprej pa za vsa vozila. Dokončno spremembo bomo potrošniki najverjetneje zaznali po tem datumu, vsekakor pa takrat, ko bodo na tej podlagi po pričakovanjih v marsikateri državi spremenili tudi način obdavčevanja avtomobilov."

Drugih dodatnih stroškov po Okornovih besedah v tem hipu ni za pričakovati, čeprav kakšen majhen dvig cen najverjetneje ni izključen zaradi vgradnje novih tehnologij za čistejše delovanje motorjev. Tako morajo bencinski motorji pri euro 6c po novem imeti za 10-krat manjše število trdnih delcev oziroma toliko kot dizli. Zato bodo tudi novi bencinarji imeli odslej vgrajen filter trdnih delcev. Brez popravkov pri tehnologiji bodo novemu standardu ustrezali le avtomobili na stisnjen zemeljski plin (CNG). 

Ker so avtomobilski proizvajalci imeli veliko pripomb na novost in so opozarjali, da se nimajo časa prilagoditi, je EU dovolila, da je razlika med laboratorijskimi in dejanskimi emisijami strupenih NOx lahko različna do faktorja 2,1. 

Septembra leta 2019 bo stopila v veljavo naslednja stopnja, imenovana euro 6d, ki bo to razmerje zmanjšala le še na faktor 1,5. 

Ko bodo enkrat pričeli šariti po lestvici ...

Na ministrstvu za finance še niso napovedali, kdaj bodo reformirali zdajšnjo emisijsko lestvico, ki velja že od leta 2010, brez sprememb pa je vse od leta 2012. Po tej lestvici je v najbolj ugoden razred postavljeno vsako vozilo, ki ne dosega 110 g CO2 na prevožen kilometer, kar je glede na vmesni napredek tehnologij pri avtih izredno ugodno postavljena omejitev. 

A težava nastane pri izenačevanju novih in starih avtov. Enako vozilo, ki bi bilo homologirano po standardu WLTP, bo izkazovalo višje emisije, kot pa če bi bilo izmerjeno po starem NEDC standardu. Razliko bi skušali ublažiti z določenimi pribitki na dosedanje modele. Kot pa kažejo prve ugotovitve, bi po naših neuradnih informacijah poseg zelo zamajal trenutne cenike, saj bi se nekateri aktualni modeli lahko podražili tudi za več tisoč evrov.

andrej.leban@zurnal24.si

 

Komentarjev 4
  • exante62 08:48 02.september 2017.

    Dobra marketinška in medijska fora! A v resnici je tako, da se bodo morali proizvajalci odreči kosu pogače in zmanjšati dobičke, sicer bodo kupci (ceteris paribus) izraziteje migrirali k cenejši konkurenci ali premožnejši pa celo električnim vozilom. Motorji z notranjim ...prikaži več izgorevanjem bodo tako še prej pozabljeni.