Pri Smartu so veterani v izdelavi električnih vozil. Za njimi je že več kot desetletje izkušenj. Prvi dve generaciji električnega smarta sta bili namenjeni eksperimentiranju in nabiranju izkušenj ter vtisov. 100 smartov fortwo s 30 kilovatnim elektromotorjem, dosegom nekaj večjim od 100 kilometrov in pospeškom primerljivim z bencinskim motorjem, je na ulice Londona zapeljalo leta 2007. Preizkušali so jih najrazličnejši uporabniki, vključno s policijo.
V drugi generaciji leta 2009 so električnega smarta uporabniki preizkušali že v 18 mestih. Povpraševanje je bilo tako veliko, da so v tovarni Hambachu v Franciji, blizu nemške meje, namesto načrtovanih 1.000 izdelali še enkrat več baterijskih avtomobilov.
Pozitivni odzivi uporabnikov so bili temelj za odločitev o povečanju proizvodnih zmogljivosti. Že tretja generacija je prinesla zmogljivejše elektromotorje in večji doseg. Elektromotor s 55 kilovatov moči je omogočil pospešek od 0 do 60 km/h v 4,8 sekunde, največjo hitrost 125 km/h in doseg s polno, 17,6 kWh baterijo, skoraj 150 kilometrov. Električni dvosedežnik je bil namenjen kupcem po vsem svetu.
Smart ne potrebuje 400 kilometrov dosega
Zdaj so pri Smartu hkrati elektrificirali četrto generacijo električnega fortwo, ki ga še naprej izdelujejo v tovarni v Hambachu v Franciji in bolj praktični model s štirimi sedeži forfour, ki nastaja pri nas V Revozu v Novem mestu. Oba avtomobila sta del strategije, s katero namerava Daimler do konca tega desetletja prodati 100.000 električnih avtov na leto.
Sedli smo za volan štirisedežnega smarta forfour in krajšega fortwo electric drive.
Poglavitni namen obeh je mestna vožnja. Pri Smartu so uvideli, da so v preteklosti delež strank izgubili zaradi omejitve prevoza le na dva potnika pri modelu fortwo, zato tudi odločitev, da bo forfour električen. Forfour si sicer platformo deli z Renaultovim twingom, vendar pa Francozi o elektrifikaciji svojega mestnega modela ne razmišljajo, saj imajo v svoji floti električnega zoeija. Ta od nedavnega ponuja avtonomijo s polno baterijo 400 kilometrov in je namenjen tudi daljšim prevozom.
Nemci poudarjajo, da s tekmeci na področju električnih vozil ne mislijo tekmovati v večjem dosegu. Drugi proizvajalci eden za drugim ponujajo večje in zmogljivejše baterije v svojih vozilih, ki omogočajo večji doseg. Smart sodi v mesto, pravijo, in dodajajo, da je to zelo redko edini lastniški avto, pogosto je drugi ali tretji avto pri hiši, a avto, ki ga družinski člani, pa čeprav so doma parkirane večje limuzine, karavani ali suvi, uporabljajo največ. To je pokazala raziskava Renéja Pessierja ina Armina Raupbacha iz Tehnične univerze v Dresdnu, ki sta leta 2015 intervjuvala 685 voznikov električnih avtomobilov v Evropi. Ugotovila sta, da lastniki električnih vozil na dan v povprečju prevozijo 35 kilometrov poti, z avtomobili z motorji na notranje zgorevanje pa pet kilometrov manj.
Tudi zato odločitev, da obdržijo 17.6 kWh litij-ionsko baterijo, ki jo Smartu zagotavlja Daimlerjeva podružnica Deutsche Accumotive. Baterija je dovolj velika in zmogljiva, da povprečni uporabnik smarta vozilo polni le enkrat na tri dni, so nam povedali na mednarodni predstavitvi. Temu primerno je baterija kompaktnejša, manjša, čas polnjenja je šest ur na hišni vtičnici in 3,5 ure na hitri polnilnici. Z novim 22 kW polnilcem, ki je del opcijske opreme pa se prazna baterija do 80 odstotkov zmogljivosti napolni v vsega 45 minutah.
So pa zato povečali doseg na 160 kilometrov pri smartu fortwo, večji in dobrih sto kilogramov težji forforur s polno baterijo prevozi tovarniško izmerjenih 155 kilometrov. Garancija za baterijo je osem let ali 100 tisoč prevoženih kilometrov.
Prvi vtisi ...
"Žepni“ avtomobil tudi v električni različici ohranja prednosti, zaradi katerih je postal svetovno prepoznaven. To so okretnost, parkiranje na majhnih prostorih in ekonomičnost. Elektromotor na papirju ponuja 60 kilovatov moči (81 konjskimi moči). Morda se ne zdi veliko, vendar pa se je med preizkušanjem v okolici Toulousa in mestni vožnji po tem francoskem mestu, ki je v prometno primerljiv z Ljubljano, izkazal za več kot agilnega. Pa čeprav je pospešek od 0 do 100 km/h skromen (12,7 sekunde), le nekoliko boljši je pri smartu fortwo (11,5 sekunde). Pospeševanje z vsem razpoložljivim navorom, 160 Nm, od samega začetka, je hitro, končna hitrost, ta je omejena na 130 km/h, pa je pri tem avtomobilu še najmanj pomembna. Kolikokrat ste se v mestu vozili hitreje od 60 km/h?
Držali smo tempo voznikov skuterjev
Pri tem avtomobilu je pomemben pospešek od 0 do 60 km/h. In s tem smo se v mestnem vrvežu z lahkoto kosali s številnimi vozniki skuterjev. Avto je že v osnovi zasnovan in razvit za vožnjo po mestu in na elektriko. Masa smarta fortwo komaj presega eno tono. Baterija za razliko od večine električno gnanih vozil ni nameščena v zadek, ampak v dno med pod sprednja sedeža, med prednjo in zadnjo os. S tem so ohranili nizko težišče, kar se pozna pri okretnosti v zavojih in sami dinamiki vožnje. Hkrati so lahko na ta način dodatno zaščitili baterijo v primeru trka, ki so jo obdali s posebnim okvirjem iz visoko nateznega jekla. Je pa avto zaradi tega in tudi kratke medosne razdalje, nekoliko trd in manj udoben.
Enako prosoten kot bencinski model
Zaradi postavitve baterije v dno prostor v kabini in prtljažniku v primerjavi z bencinsko različico ni razlike v prostornosti. Avto se v primerjavi s klasičnimi modeli na notranje zgorevanje razlikuje le v podrobnostih, raznih nalepkah, drugačnem podajanju informacij na potovalnem računalniku, saj se poraba meri v kilovatih in ne litrih. Zanimivo je, da ima fortwo v osnovi večji prtljažnik kot forfour, odpira pa se tako, da najprej dvignemo zadnje steklo, potem pa na preklop še prtljažna vrata. Če podremo zadnja sedeža pri električnem forfouru s klasičnimi petimi vrati dobimo 995 litrov uporabnega prostora za prtljago in največ 2,2 metra nakladalne površine.
Obrne se skoraj na mestu
Oba modela sta neverjetno okretna. Smart fortwo se obrne na 6,95 metra prostora, pri avtomobilih B segmenta, kot je pri nas zelo razširjeni renault clio na primer, je obračalni krog več kot 10 metrov. Tudi forfour ne zaostaja veliko - obračalni krog je 8,95 metra.
Kombinacija okretnosti in dobrega pospeška v mestih, ko pogosto vozniki hitro spreminjajo smer vožnje, ponuja občutek igrivosti. Vožnja je v mestu bolj zabavna in učinkovita kot z večjimi in težjimi vozili. Je pa avto zaradi kratke medosne razdalje manj suveren pri večjih hitrostih kot večja vozila, saj je tudi zaradi baterije zgradba bolj čvrsta, vožnja pa nekoliko bolj trda na slabših cestah. A je primeren tudi za vožnjo po avtocesti, le končna hitrost je omejena na 130 km/h, zaradi česar ste obsojeni na desni vozni pas, pa še baterija se takrat bistveno hitreje prazni.
Enostopenjski menjalnik za enakomeren pospešek
Enostopenjski menjalnik je učinkovit in ne moti neslišne vožnje. Občutek hitrega pridobivanja hitrosti je toliko bolj izrazit, ker menjalnik omogoča zelo konstantno in enakomerno pospeševanje, brez cukanja. Električni smart je tudi zaradi menjalnika zagotovo najbolj zabaven smart v floti. In prav zaradi neslišne vožnje tudi najbolj udoben. Tudi pri večjih hitrostih se slišita le piš vetra in "kotaljenje" pnevmatik.
Za doplačilo je na voljo tudi akustično opozorilo za pešce - zvočni generator, nameščen na sprednji maski se vklopi pri hitrostih pod 30 km/h in s tem opozarja pešce in kolesarje na svojo prisotnost. Lahko pa ga popolnoma izklopite, če želite.
Na voljo je tudi kabrio električna izvedenka, kar je sploh prvi popolnoma električni kabriolet na trgu.
7.500 evrov subvencije
Pri Smartu v prihodnosti računajo na rast prodaje predvsem električnih modelov. Tako bo na primer na Norveškem in ZDA na voljo zgolj električni smart fortwo in forfour, ne pa tudi bencinski.
Proizvajalec optimistično razmišlja tudi zaradi načina razmišljanja držav, ki so vse številčnejše pri ponujanju državnih subvencij ob nakupu električnih vozil, tako v Nemčiji pri nakupu dodajo 4.000 evrov, v Španiji 5.000 evrov, v Franciji še dobrega tisočaka več, medtem, ko je v Sloveniji subvencija za električno vozilo kar 7.500 evrov. Še večji zagovornik e-vozil bodo mesta, ki že krčijo (Pariz) ali pa razmišljajo o prepovedih vožnje starejših dizelskih vozil v mestih. Zadnji ta k primer je Stuttgart. Vse več mest ponuja car-sharing izključno z električnimi vozili, pri Smartu pa so pripravljeni na nadaljnji korak, ko bi si njihove modele delile manjše skupnosti, delil bi si ga lahko pravzaprav vsak posameznih, stanovalci bloka ...
Subvencije so zelo pomemben, saj je prav cena še vedno odločilni dejavnik pri nakupu tovrstnih vozil. Za zdaj so nam razkrili nemške cene, saj slovenske ta trenutek še niso znane, naj bi pa bile zelo podobne nemškim z odbito subvencijo. Obelodanili naj bi jih prihodnji teden, električna avtomobila pa k nam prihajata v juniju.
V Nemčiji smart fortwo stane 21.940 evrov, s subvencijo pa 17.540 evrov. Forfour electric drive je v Nemčiji 660 evrov dražji.
žal takšno razmišljanje in tvoja glava tudi ne pije vode.....
17,500 z ze odbito subvencijo; vsaj 9,000 evrov prevec za tako jajcko, kar pomeni 7,500 litrov nafte, recimo, kar zadosca za 150.000 km, nimas skrbi dela z neprestanim polnjenem, seveda ob predpostavki da "tankas" elektriko zastonj in da si samega… ...prikaži več sebe financiral za teh 150,000 km. Če dodaš še ceno domače elektrike, če polniš v garaži, imaš v štartu minusa za 250,000 km. In seveda da beterije sploh nikoli ne menjaš, kar bo trda. Nekaj je še vedno zelo narobe in ne pije vode.