Vztrajnik je nujni sestavni del vsakega avtomobilskega menjalnika, saj blaži neenakomerno krožno gibanje in shranjuje kinetično energije, brez njega bi bilo nemogoče enakomerno prenašati motorni navor na pogonska kolesa.
Pred skoraj 15 leti (pri nekaterih proizvajalcih, denimo BMW že veliko prej), se je s silovitim razvojem dizelskih motorjev, nato pa še s pojavom t. i. downsizinga bencinskih motorjev, pričel trend vgradnje dvomasnega vztrajnika, ki je poenostavljeno povedano precej bolj zapleten v sami izgradnji od enomasnega.
"Dvomasni vztrajnik blaži rotacijsko gibanje med motorjem in menjalnikom ter preprečuje zdrs lamelne sklopke, posledično se lažje pretika menjalnik, manj je hrupa oziroma ropota pri prostem teku motorja, manjša je tudi masa sklopke, saj nima več vzmeti," pravi izkušeni mehanik Janez Kranjčič, letošnji finalist izbora Mehanik leta in lanski drugouvrščeni.
Zabloda, ki drago stane
A če so bili prejšnji enomasni vztrajniki robustne zasnove, so okvare pri dvomasnih, ki so izdelani iz medsebojno elastično povezanih delov, veliko pogostejše.
Prav tako je v primeru dvomasnih praktično obvezno, da se jih pri menjavi sklopke zamenja, to pa se lahko (odvisno od tipa voženj in voznika) zgodi že celo kmalu po prevoženih 100.000 prevoženih kilometrih. Vztranjik namreč oslabi sorazmerno s sklopko, pojasnjuje Kranjčič.
"Dotrajan vztrajnik povzroča tresenje motorja, tresenje stopalke za sklopko, povzroča težave pri zagonu, ropot v menjalniku, še posebej šeststopenjskih. Posledično je to lahko zelo obremenjujoče za glavno motorno gred in lahko pride do njenega loma," Kranjčič med vrsticami toplo odsvetuje vožnjo z odsluženim vztrajnikom, če si lastnik ne želi še močno povišati stroškov popravila.
A že cena dvomasnega vztrajnika je lahko izredno visoka, saj v večini primerov celo močno preseže ceno sklopke. Konkretno za renault espace IV 2,0 (od letnika 2002 naprej) je potrebno za komplet sklopka - vztrajnik - potisni ležaj plačali 1.012 evrov brez vključenih stroškov dela. Avto pa je vreden v najboljšm primeru skupaj 3.000 evrov ...
Kranjčič sicer pravi, da so nekateri dobavitelji rezervnih delov v zadnjem času za komplete nekoliko znižali ceno.
Start&stop sovražnik št. 1
Kranjčič dvomasni vztrajnik še posebej črti pri novejših avtomobilih, kjer je veliko stvari podvrženih zahtevam ekologije. "Največji uničevalec vztrajnikov je sistem start&stop, ker uničuje zaganjač, slabi ga tudi neenakomerno delovanje motorja, prav tako pa tudi ostali porabniki, kot je klima, ki jih žene glavna gred."
Se lahko dvomasnemu vztrajniku v vašem avtu izognete? Težko. "Večina novejših avtomobilov z ročnim menjalnikom ima vgrajen dvomasni vztrajnik. Najdemo ga tudi pri izvedbah z avtomatskimi menjalniki, dvosklopčnimi tipa DSG, robotskimi in podobnimi," pravi mehanik.
Dodatni razlog torej, da strošek morebitne menjave vključite v izračun ob nakupu novega in še bolj rabljenega avta.
andrej.leban@dezurni24.si
Niso vsi dvomasni vztrajniki slabi. Se je pa veliko proizvajalcev avtomobilov opeklo, ko je prvotno dokaj težak in masiven vztrajnik zamenjalo z lažjim zaradi zmanjševanja mase avtomobila. Dvomasni so v redu, če so pri njih imeli zadnjo besedo inženirji in ne komercialisti!
Kdor je pameten se izogiba tega start &strop sistema, ker od njega tako ali tako ni nobene koristi.
Vgradi se enomasnega pa je večni mir potem. Tako je v mojem avtu naredil mehanik Jerovšek (Grosuplje).