Avto > Dosje Avto
47153 ogledov

V tem delu države občutno uspešnejši pri vozniškem izpitu

Šola vožnje Saša Despot
Sposobnosti kandidatov za vožnjo motornih vozil so se v zadnjih letih tako poslabšale, da so morali prilagoditi izobraževanje. Zanimiva primerjava med območji glede uspešnosti, en del države izstopa.

V Sloveniji so lani kandidati za eno od kategorij vozniškega izpita opravili 49.503 teoretičnih in 52.249 praktičnih izpitov. Velika večina jih je opravljala izpit za B kategorijo. 

Na Javno agencijo za varnost prometa (AVP) smo povprašali, kakšni so aktualni trendi glede uspešnosti kandidatov oziroma kako se kandidati razlikujejo v primerjavi s tistimi, ki so izpit opravljali pred desetletjem in več. Na AVP odgovarjajo, da bistvenih nihanj pri uspešnosti kandidatov za B izpit ne opažajo in da se državno povprečje uspešnosti pri praktičnem izpitu ves čas giblje med 51 in 56 odstotki. Lani je bila sicer uspešnost kandidatov za praktični del B izpita po naših izračunih 50,4 odstotna, za vse tipe izpitov skupaj pa 54-odstotna.

Glede teoretičnega dela je primerjava uspešnosti za nazaj težja, saj so leta 2014 uvedli elektronsko testiranje, posledično pa je uspešnost močno padla. Lani so kandidati teorijo uspešno opravili v 57,7 odstotka, medtem ko je bil ta odstotek pred 2014 lahko tudi po 80-odstoten.

Boljši za računalniki, slabši za volanom

Na agenciji pri kandidatih v zadnjih letih vendarle opažajo določene spremembe. Po njihovih analizah je bil v času korone opazen dvig uspešnosti pri teoretičnem delu izpita. Na drugi strani pa na praktičnem delu pri zadnjih generacijah zaznavajo upad motoričnih spretnosti kandidatov. 

To v šolah vožnje v največji meri nadomestijo z intenzivnejšim usposabljanjem prve učne stopnje na vadbenih površinah, torej na poligonih, pojasnjujejo pri AVP. "Tudi program usposabljanja kandidatov se je prilagodil temu trendu, zato predpisuje večji obseg usposabljanja na vadbeni površini, kot je to predpisoval predhodni pravilnik."

Krivulja se po 20 letih obrača

Skupno število opravljenih izpitov od leta 2002 do 2020 je upadalo, kar sovpada s krivuljo števila v naši državi rojenega prebivalstva, ugotavljajo pri AVP. V letu 2022 se je krivulja obrnila, tako da se pričakuje ponovno povečanje števila kandidatov. Takšen trend bo trajal vsaj 10 let.

Na vzhodu najhitreje do izpita

Zanimiv je tudi vpogled v uspešnost kandidatov glede na izpitna območja. Daleč najbolj uspešni na praktičnem delu izpita so kandidati iz območja 5, kamor sodijo izpitni centri Maribor, Ptuj in Murska Sobota. Izpit B kategorije so lani uspešno opravili kar v 61,5 odstotka poskusov, kar je precej nad državnim povprečjem.

V območju 1 (Nova Gorica, Koper, Postojna) je bilo v istem času pri praktičnem izpitu za avto uspešno opravljenih le 39,5 odstotka poskusov. 

Blizu državnega povprečja uspešnosti so v območjih 2 (Ljubljana, Domžale, Kranj, Jesenice) in 3 (Celje, Trbovlje, Slovenj Gradec, Velenje), medtem ko so v območju 4 (Novo mesto, Krško) nekoliko pod povprečjem uspešnosti. 

Podravski del in Prekmurje tudi sicer odstopata v dokazovanju znanja za krmilom, saj je za to območje značilno tudi uspešno opravljanje izpita A in C ter njihovih podkategorij. Lani je bila tako uspešnost pri izpitu za A kategorijo kar 91,6-odstotna.

Zanimivo pa pri teoretičnem delu izpita bistvenih odstopanj oziroma razlik med izpitnimi območji ni. 

Na agenciji razlike po območjih pripisujejo "različnim infrastrukturnim posebnostim in navadam pri usposabljanju v šolah vožnje posameznega kraja." Glede infrastrukture so razlike očitne predvsem v velikosti krajev in zahtevnosti cest. Prav tako do razlik prihaja v poligonih za usposabljanje kandidatov.

Šola vožnje avtošola | Avtor: Profimedia Profimedia

Inštruktor: naši niso bolj neumni

Morda pa to niso vsi razlogi. Govorili smo z zelo izkušenim inštruktorjem šole vožnje, ki ne želi biti imenovan. Razlike med izpitnimi območji ga ne čudijo, saj jih zaradi svoje prakse dobro pozna. Strinja se, da zapletenost infrastrukture lahko igra vlogo, vendar dodaja, da ima na primer Maribor prav tako zahtevne ceste kot Ljubljana ali Kranj.

Po njegovem je uspešnost zelo odvisna od pristopa izpitne komisije, torej ali pri kandidatu išče znanje ali pa samo napake. Preveč je podrejenega pravilniku, premalo pa človeškemu pristopu glede posameznih situacij, meni. In tu so razlike med ocenjevalci po območjih lahko velike, je ugotovil.

Ob tem je dodal, da je na primer v Avstriji uspešnost na praktičnem delu izpita precej višja kot v Sloveniji, pa ne zato, ker bi bili njihovi kandidati kaj bolj sposobni od naših ali pa da bi šole vožnje pri severnih sosedih bolje opravljale svoje delo.

andrej.leban@styria-media.si

Komentarjev 11
  • ivana3 17:10 06.februar 2023.

    jaz nesem se naredila vozniskega in to za radi napacne uciteljice voznje kr me je namerno navadila vse narobe se mi pretila in maltretirala psihicno tako da sedaj imam zadnjo priloznost vse vem ampak komisija je zelo bezobrazna in sem ...prikaži večm iska napake kaj se ni ne ves kaj res smes kaj ne smes ampak opcutek je takov da moras vozit kod tisti ki vozi sele 10 let nevem kakovi je to kriterijum kr je vec nesrec kr mladi voznik ni se sposoben tako vozit kod tisti ki ima vec let voznisko

  • jakec1575 20:58 05.februar 2023.

    tiktok deca. fokusa za 2 sekundi. tok debilov, počasnel, divjakov na eni relaciji tezko srecas.

  • bobubob 19:38 05.februar 2023.

    Vidi se, kam se je umaknila zdrava pamet....

Sorodne novice