Hitrejša pridobitev izpita kategorije A1 z izpitom B je med državljani vzbudila ogromno zanimanja. Od 1. junija bo mogoče dovoljenje za vožnjo motornega kolesa s prostornino 125 kubičnih centimetrov pridobiti že, če boste z inštruktorjem šole vožnje opravili šest praktičnih ur na poligonu in cesti. S potrjenim evidenčnim kartonom boste lahko na upravni enoti že pridobili kodo 125, ki vam dovoljuje vožnjo motornih dvokoles znotraj območja Slovenije.
Daljša, težja in dražja pot je do pravega vozniškega dovoljenja za A1, ki bo veljal tudi onkraj meje. V tem primeru mora kandidat z B izpitom opraviti najprej teoretični izpit, sledi najmanj sedem ur vožnje na motorju, nato pa še praktični preizkus.
Zakon so spisali na ministrstvu za infrastrukturo pod vodstvom ministra Jerneja Vrtovca.
Nevarnost poplave nevarnih voznikov
Medtem ko med ljudmi vlada ogromno povpraševanja, v Združenju šol voženj novost sprejemajo z mešanimi občutki. "Res je, zanimanje je veliko. Nismo majhna šola vožnje, pa imamo termine rezervirane že precej vnaprej," pravi inštruktor in direktor šole vožnje Borut Žagar o novosti, ki bi jo morali s poslovnega vidika v branži objeti z obema rokama. "Načeloma ureditev pozdravljamo. Vendar pa se bojimo, da je država naredila ključno napako pri možnosti 'A1 z B s kodo 125,'" dodaja Žagar, sicer član izvršnega odbora iz Združenja šol vožnje pri GZS.
"V praksi je zdaj zastavljeno tako, da bo nekdo odvozil predpisanih šest ur, nato pa bo preprosto zahteval evidenčni karton, ki je njegova last in s tem šel na upravno enoto. Zelo vprašljivo pa je, ali bo v tistih šestih urah resnično že obvladal veščine vožnje z motorjem," se Žagar sprašuje o ustvarjanju nove kategorije nevarnih voznikov na cesti. "Pri drugi poti obstaja vsaj varovalka, saj mora kandidat znanje dokazati na izpitu."
"Pri prehodu iz kategorije A2 na A je na primer obveznih devet ur vožnje. Pa naše izkušnje kažejo, da je za večino kandidatov, ki sicer že vozijo motor, to premalo. Praktično vsakdo med njimi pred izpitom opravi še nekaj dodatnih ur," je ponazoril na primeru prehoda iz srednje na polno kategorijo motornih koles. Zato bi morali pri novih voznikih A1 zelo propagirati vsaj dodatne tečaje varne vožnje. "Seveda pa bodo zdaj mnogi rekli, da nam gre samo za lasten zaslužek."
"Seveda bodo zdaj mnogi rekli, da nam gre samo za lasten zaslužek."
Žagar o zelo priporočljivih tečajih varne vožnje za motoriste
Druga velika nevarnost ureditve pri kodi 125 so goljufije. Pripravljalci zakonodaje so se zgledovali po rešitvah iz zahodne Evrope, pri tem pa so po Žagarjevem mnenju pozabili, da smo v Sloveniji specialisti na področju balkanskega iskanja bližnjic.
Zaradi trenutne ureditve za pridobitev kode 125 bo zelo težko nadzirati dejansko izvajanje voženj in vpisovanje v karton, je prepričan. "Predvsem pri manjših 'one man band' šolah bo obstajala kar velika skušnjava dodatnega zaslužka z minimalnim angažmajem. Prav verjetno je, da se nam bo po desetih letih spet zgodila afera, ko bi ljudje prihajali do izpitov, ne da bi sploh sedli za krmilo."
Žagar pravi, da so pri združenju med sprejemanjem novosti v zakonu opozarjali infrastrukturno ministrstvo na šibke točke, a zaman.
Pravilnik in želje AVP na ločenih bregovih
Na agenciji za varnost prometa (AVP), ki ima pristojnost nadzora nad šolami vožnje, so se glede nevarnosti neveščih motoristov s kodo 125 na cesti odzvali z besedami, da je "največja odgovornost za usposobljenost teh voznikov na strani šole vožnje, ki je kandidata usposabljala, na kar bomo tudi na AVP še posebej pozorni. Pri tem je potrebno opozoriti, da je predpisan le minimum, usposabljanje pa bo po potrebi tudi daljše, kar bodo preverjali vsi pristojni nadzorni organi."
Kako naj bi to delovalo v praksi, niso pojasnili. Evidenčni karton je namreč last kandidata. Novi pravilnik pravi, da "po zaključenem usposabljanju A1 z B s kodo 125 šola vožnje izda kandidatu potrjeno kopijo evidenčnega kartona vožnje, s katero kandidat dokazuje opravljen praktičen del usposabljanja za pridobitev pravice do vožnje motornih koles kategorije A1 na ozemlju Republike Slovenije."
Usposabljanje za kodo 125 se po pravilniku sklene "z učno vajo samostojne uporabe pridobljenega znanja s samoocenjevanjem v trajanju ene učne ure." Po šesti uri na motorju torej ni omejitve, da kandidat s kopijo evidenčnega lista ne bi takoj odhitel na upravno enoto.
Na AVP sicer dodajajo, da si bodo prizadevali za zakonske spremembe, če se bo znanje kandidatov izkazalo kot nezadostno.
Zanašanje na poštenost in nadzor
Podobno samozavestni so na AVP glede nadzora, če bodo šole vožnje resnično opravljale praktični del poučevanja kandidatov brez fantomskih voženj. "Poseben poudarek bomo namenili nadzoru nad evidencami, ki bodo eden od pokazateljev dejansko opravljenih voženj, ter praktičnim delom usposabljanja z neposredno prisotnostjo v spremljevalnem motornem vozilu."
Da šolam vožnje goljufanje ne bi prišlo na pamet, so v AVP prepričani tudi na podlagi minulega dela. "V obdobju zadnjih petih let je stanje na področju šol vožnje izboljšano, kar je tudi posledica rednega in načrtnega sodelovanja z njimi ter izvajanja strokovnih nadzorov ter dviga ugleda poklica učitelja vožnje, ki se je zgodila v tem obdobju. Menimo, da se šole vožnje zavedajo svoje vloge v sistemu prometne varnosti."
V Sloveniji je v register vpisanih 133 šol vožnje. AVP si prizadeva na leto opraviti strokovni nadzor prav v vsaki od njih, a jim je lani zaradi epidemioloških razmer uspelo izvesti 100 nadzorov.
Med nadzorom podrobneje pregledajo evidence ter izpolnjevanje kadrovskih in materialnih pogojev. Opravijo tudi pregled ustreznosti izvajanja teroretičnega in praktičnega usposabljanja.
100% nadzora ne moreš vršit. Je pa potrebno močno povečati kazni za AŠ in posameznike, ki so izigrali sistem. Jaz bi uvedel tudi obveznih 6 ur vožnje z trikolesnikom , ki ga lahko voziš z B kategorijo. (pogoj za nakup)
Zakaj se vrli kritiki in pisuni raje ne razpišejo o pogojih za pridobitev raznih vozniških dovoljenj, ki veljajo drugod v Evropi in zahod nem svetu? Pri pem pa se morajo ozirati na Nemčijo, Francijo, Benelux itd, nikakor pa ne po… ...prikaži večo običaju na vzhodnoevropske! Le to bo realna slika.
Evo, s kolegi je zmenjeno: plačam ure, vpišejo nam v evidence in imam izpit. So rekli v avtošoli - saj znate vozit, a ne?