Bližnja sprostitev oziroma omilitev pogojev za vožnjo motornih koles prostornine motorja do 125 kubičnih centimetrov z izpitom B kategorije, ki stopa v veljavo 1. junija, je povzročila obsedno stanje v trgovinah.
"To je noro, zmanjkalo mi jih je, vse so pokupili. Nimam jih več, kdaj bom dobil novo pošiljko, pa ne vem, saj so težave z dobavami velike," je našemu bralcu pojasnjeval trgovec z motornimi kolesi. Stanje smo preverili še sami in ugotovili, da je zares nenavadno.
Povpraševanje je zelo veliko, so nam potrdili pri Delta Team Krško, kjer zastopajo znamko Yamaha. Glavni razlog je skorajšnja sprememba pravil za vožnjo kategorije A1. "Leta smo čakali, da bi tudi v Sloveniji sprostili možnost vožnje motorjev do 125, ljudje so očitno zares čakali."
"Povpraševanje po '125' motorjih je vsaj še enkrat višje od tistega, kar zmoremo prodati," pa nam je povedal Sergej Petkovšek iz podjetja Honda AS Domžale. Tako kot veliko večino ostalih prodajalcev jih ovirajo težave pri dobavi. "Tako da trenutni porast registracij ni dejanski pokazatelj, kako visoko je v resnici povpraševanje."
Zakaj motornih koles zmanjkuje? Čas sprostitve pravil za pridobitev izpita sovpada z obdobjem, ko je povpraševanje po motornih dvokolesih že tako največje, je pojasnil Petkovšek. Svoje pa je naredilo obdobje pandemije in nato še zadnje dogajanje v svetu. Podobno kot pri avtomobilih so nova realnost spremembe v dobavnih verigah z dolgimi zamiki.
Pri njihovem podjetju so se skušali na pričakovani porast prodaje maksimalno pripraviti, med drugim bodo začeli prodajati tudi nekatere nove modele, ki jih doslej v Sloveniji še ni bilo. "Povpraševanje je veliko tako za skuterje kot tudi za cestne 125-tke," še dodaja Petkovšek.
Tudi pri zastopniku za znamko Piaggio, sicer znanem specialistu za skuterje, prodaja cveti. Ljudje očitno '125-tke' kupujejo, še preden gredo delat izpit, ugotavljajo njihovi prodajalci. Nekaj zelo popularnih modelov bodo lahko spet izdobavili šele konec poletja, pri dobavi drugih pa težav ni.
Ena od komponent, ki precej vpliva na dobavljivost, je ABS, smo ugotovili. Ta sistem je zelo koristen, a pri kategoriji A1 motornih koles ni obvezen, zato ga nekateri modeli na cenikih nimajo vgrajenega in so trenutno v prednosti pri najbolj nestrpnih.
Nakup je šele prva stopnica
Motorna kolesa '125' so razmeroma ekonomičen tip prevoza. Z nekaterimi med njimi je že mogoče opraviti tudi nekoliko daljše poti, celo v dvoje in s prtljago. A nakup motornega kolesa kategorije A1 je šele prvi korak v svet motornih dvokoles. Pri odločitvi za takšen prevoz je treba vedeti, da so to lahko zaradi razmerja med maso in močjo že konkretna motorna kolesa, ki dosegajo hitrosti tudi 120 km/h ali celo več.
"Podcenjevanje ni na mestu, treba je biti dobro zaščiten. Obvezna je ustrezna zaščitna oprema, kot so kakovostna čelada, ščitnik hrbtenice, boljši čevlji gležnjarji, zaščitne jakne in ščitniki za komolce," našteva Petkovšek iz Honda AS Domžale, sicer tudi sam dolgoletni uporabnik '125-tke'.
Vreden vsakega evra je po njegovem tudi tečaj varne vožnje za motoriste, saj se lahko na poligonu v varnih okoliščinah novopečeni motorist nauči postopkov zaviranja v sili, nenadnemu izogibanju oviri in drugih reakcij v nevarnih situacijah. V šestih urah praktične vožnje na cesti, kolikor jih je predpisanih za pridobitev izpita, takšnih izkušenj ni mogoče pridobiti.
Kako po novem do izpita po 1. juniju
Voznik z izpitom kategorije B (avto), ki ni začetnik, bo pridobil pravico vožnje kategorije A1, če bo opravil šest ur praktičnega usposabljanja v šoli vožnje, brez praktičnega izpita. Dovolj bo že evidenčni karton opravljenih voženj. Takšen voznik bo dobil v vozniškem dovoljenju posebno kodo, ki bo dovoljenje vožnje A1 omejevala na področje Slovenije.
"Polni izpit" za A1 brez omejitev bo za obstoječe voznike mogoče pridobiti s teoretičnim izpitom (brez obveze obiskovanja pouka) in nato praktičnim izpitom, ki bi sledil najmanj sedmim uram usposabljanja na cesti v eni od šol voženj.
Do sedaj so morali kandidati za A1 izpit ne glede na že opravljene ostale kategorije skozi klasično proceduro teoretičnega in praktičnega usposabljanja skupaj z najmanj 22 urami vožnje.
Zakon je očitno vložil lobij pogrebnih društev...
Nagradno vprasanje za novopecene motoriste. Zakaj lahko desni ovinek polozis s polnim gasom, levega pa ne?
Lih ta vikend sem imel vec izkusenj z matematicno in fizikalno polpismenimi motoristi. Levi obinek voznja po sredinski crti. V nagibu si 1m z glavo na mojem pasu. Pac vas bomo praskali z asfalta. Kam kaze navor pogonskega kolesa pri… ...prikaži več levem ovinku? :) bo treba v solo.