Še vedno uporabljate vašo staro GPS prenosno navigacijo za v avto? V redu, pa dajte, če vam njeni okrnjeni podatki sploh še zadostujejo, ampak vsaj ne zapravljajte več za posodobitve njenih kart. Nameravate kupiti novo? Zaboga, čemu le?!
Poceni prenos podatkov pokopal klasične navigacije
Številni vozniki se še vedno ne zavedajo ob vsem pompu nekoliko zapostavljenega dejstva, ki so jih sredi junija prinesle spremembe glede pravil EU o gostovanju "kot doma" - s 15. junijem je pametni telefon kot navigacijska naprava postal še veliko širše uporaben, klasična navigacija pa še bolj zastarela.
Ena izmed stranskih posledic nove uredbe je namreč bila, da je postal nakup namenskih navigacijskih naprav za večino uporabnikov povsem nepotreben strošek, četudi potrebujejo navigacijsko storitev za vodenje po tujih cestah.
Zakaj? Prenos podatkov po pametnem mobilniku je postal z junijem tako ugoden, da vam bo telefon s primerno aplikacijo celotno pot brez težav služil kot navigacijska naprava, ne da bi morali skrbeti, ali boste presegli količino zakupljenih podatkov in s tem plačati visoke penale. Navigacija kar prek telefona pa ima še številne dodatne prednosti, recimo da zmore veliko prej in bolje prikazovati tekoče spremembe v prometu.
Google Maps in HERE We Go - zmagovita kombinacija
Konkretna izkušnja - poletni dopust s potjo prek šestih članic EU, po obljudenih prometnicah in zakotnem podeželju. Ves čas sem uporabljal zgolj navigacijo s pametnega telefona in sicer Google Maps (Google Zemljevidi). Za rezervo sem imel naloženo še aplikacijo HERE We Go, na katero sem si vnaprej tudi že naložil zemljevide držav, kar mi je na poti prihranilo veliko prenosa. Obe aplikaciji sta odlični, zastonj in obe v navezavi s prenosom podatkov nudita še številne dodatne informacije.
Pri HERE mi je bilo po drugi strani všeč, ker je nekako bolj “šoferska,” denimo sproti izpisuje trenutne omejitve hitrosti. Uporabljal sem jo pretežno v času, ko na cesti nisem pričakoval kakšnih posebnosti. Ter nekajkrat tudi zato, ker je vmes prenos podatkov “umrl”, s tem pa so bili Zemljevidi onesposobljeni. Prišla je prav tudi za preverjanje, ali se Zemljevidi hecajo, ker me pošiljajo po nekem obvozu.
Izkazalo se je, da obe napravi pri črtanju poti razmišljata zelo podobno, morda Zemljevidi v skrajnih primerih bolj pretiravajo v smislu, da te je aplikacija sposobna poslati celo na cesto najslabše kakovosti. Obe aplikaciji poznata glasovno vodenje “turn-by turn”, tako da je lahko zaslon naprave veliko večino časa kar ugasnjen.
Kaj bi mi lahko nasproti tega ponuja neka nova prenosna navigacijska naprava iz trgovine? Poleg golega prikaza zemljevida prav nič, oziroma veliko manj od telefona, kvečjemu podatke o prometu, ki pa so vezani na TMC sprejemnik in pripadajoče omrežje. Kot je znano, TMC niti v Sloveniji niti v številnih evropskih državah ne deluje kaj prida natančno, gotovo pa precej bolj okrnjeno, kot to omogočajo viri, ki jih uporabljata Google in HERE.
Prenosa podatkov za uro Youtuba
Pod črto? Čeprav so morali Zemljevidi sproti nalagati kartografijo, so se izkazali za bistveno varčnejše od Here. Vsaj tako kaže pogled na prenešene podatke ene in druge aplikacije, potem ko sem z eno in drugo v več kot dveh tednih vsakodnevne uporabe in po prevoženih več kot pet tisoč kilometrih skupaj porabil manj kot 400 MB podatkov.
To je za okoli uro predvajanja videa po Youtubu ali komaj 20 odstotkov od tistega, kar mi v okviru skupne količine zakupljenih podatkov zagotavlja moj slovenski mobilni operater za tujino (2,13 GB), pri čemer je eden od bolj restriktivnih. V prihodnjih letih bodo te omejitve po nareku EU morale še dodatno upasti, do leta 2022 bodo morali biti operaterji petkrat radodarnejši z razpoložljivimi “zastonjskimi” podatki za gostovanje v EU v primerjavi z danes.
Kaj pa slabe plati?
Stalna uporaba telefona kot navigacije ima sicer tudi pomanjkljivosti, ki terjajo nekaj preudarnosti. Če je zaslon stalno prižgan, bo poraba baterije telefona hitra, naprava pa se bo precej grela. Nujen je tudi ločen in primerno stabilen nosilec za telefon, kar je dodaten strošek, a še vedno precej manj od prave navigacijske naprave. Ker mora biti na daljši poti telefon praktično vedno na napajalnem kablu, lahko to na dolgi rok povzroči slabše delovanje baterije.
Težava "poštene rabe"
Na vsak način pa zgolj zavoljo nekajkratne navigacije izven Slovenije ne potrebujete več ločenih navigacijskih naprav, medtem ko je v Sloveniji to veljalo že tudi pred junijem. Če potujete v Švico, BiH, Srbijo, Makedonijo ali druge nečlanice EU, kjer prenos podatkov operaterji še vedno zaračunavajo kot da bi bili suho zlato, pa si velja predhodno naložiti karte ter aplikacije uporabljati v načinu “brez povezave”. To omogočata tudi aplikaciji Zemljevidi in HERE, pri čemer slednja naloži zemljevid celotne države, Googlova pa le po delih.
Za poklicne šoferje in druge, ki velik del časa preživijo na tujem, mobilna navigacija s prenosom podatkov morda ne bo najboljša rešitev, saj imajo operaterji znotraj “politike poštene rabe” možnost blokade tistih uporabnikov, ki znotraj štirih mesecih leta v tem obdobju več časa gostujejo kot pa uporabljajo telefon v domačem omrežju. Pred blokado so dolžni uporabnika zaprositi za pojasnilo.
andrej.leban@zurnal24.si
Jaz imam v avtomobilu vgrajeno google navigacijo. Tukaj potem odpade pregrevanje, polnjenje, nosilci, ... Ko enkrat izkusiš sladkost take navigacije z vsemi podatki sproti (zastoji, nesreče, obvozi), potem je Garmin uporaben ravno toliko kot navaden zemljevid. Le da zemljevidu nikoli… ...prikaži več ne zmanjka baterije.
In kaj pravijo na uporabo telefona med vožnjo oz. v prometu policisti ?!?
Seveda se logično predpostavlja dvoje: 1.)da imajo res vsi ljudje danes pakete z bogato količino prenosa podatkov ter 2.)dejstvo, da je res vedno in povsod na voljo vsaj signal 3G, še raje LTE. Ne eno ne drugo ni res, tako… ...prikaži več da se offline navigacijo ŠE KAKO splača imeti.