Avto > Avto nasveti
1235 ogledov

10 sistemov, ki jih mora imeti vaš novi avtomobil

Volvo XC90 Saša Despot
Če je včasih veljalo, da mora imeti avtomobil ABS sistem in ESP sistem, danes pri nakupu novega modernega avtomobila ne smete spregledati sistema za samodejno zaviranje v sili, pametna svetila, pa še katerega drugega. Na srečo voznikov in udeležencev v prometu morajo biti nekateri od najpomembnejših sistemov za varnost zakonsko vgrajeni v avtomobil.

Današnji novi avtomobili morajo imeti obvezno sistem ABS, ESP, tudi sistem za nadzor tlaka v pnevmatikah. V prihodnosti pa bodo morali imeti verjetno serijsko vgrajene tudi preostale tehnologije, ki vam jih predstavljamo v članku in, ki dokazano rešujejo življenja v prometu po vsem svetu.

1. ABS (Anti-lock Braking System)

To je eden najstarejših in najpomembnejših sistemov za pomoč vozniku, ki deluje po načelu preprečevanja blokiranja koles pri zaviranju. Če vozilo sistema nima, lahko ob nenadnem zaviranju na spolzkem cestišču začne drseti, lahko se zavrti. Kolesa zaradi močnega zaviranja zablokirajo, voznik pa ne more popravljati smeri z volanom. S sistemom ABS je mnogo lažje zavirati, saj je avto lažje obvladovati. Prvi je sistem leta 1978 predstavil Bosch, najprej pa so ga vgradili v Mercedes-Benz W116.

2. ESP sistem ali elektronski program stabilnosti 

ESP, ESC, ASR, TC, TCS. Kratic je več, odvisno od proizvajalca, vsi pa v osnovi delujejo enako. Sistem zazna zdrs vozila in samodejno popravi nezaželeno situacijo. To je lahko v primeru prehitre vožnje v ovinek ali v slabših vremenskih razmerah, dežju ali snegu.

Gumb za ESC | Avtor: Andrej Leban Andrej Leban

3. Prilagodljiv tempomat

Adaptive Cruise Control (ACC) je danes postal nenadomestljiv del vsakega boljšega avtomobila. Deluje tako, da s pomočjo radarja, ponavadi je nameščen v maski vozila spredaj, odčitava oddaljenost do avtomobila, ki vozi spredaj. Pri tem stalno vzdržuje primerno hitrost in varnostno razdaljo. Najmodernejši avtomobili imajo tudi funkcijo start-stop, kar pomeni, da se je avtomobil zmožen sam zaustaviti in tudi ponovno speljati, kar je dober pripomoček za vožnjo v kolonah.

4. Prilagodljivi prednji žarometi

To so žarometi, ki spremljajo cesto. Z vsakim obratom volana se premaknejo tudi žarometi. To pripomore k boljši vidljivosti, večji varnosti ponoči, hkrati pa voznika manj utrujajo. Posebej uporabni so na ovinkastih cestah, ko osvetljujejo tudi področje okoli ceste. Moderni žarometi samodejno prilagajajo in zasenčijo vozila, ki prihajajo nasproti, kljub temu, da vedno svetijo z najmočnejšim in najdaljšim snopom svetlobe.

Fordovi prilagodljiv žarometi | Avtor: Ford Ford

5. Samodejno parkiranje

Vsak avtomobilski strokovnjakov se strinja, da mora vsak, ki ima vozniški izpit znati tudi parkirati. A so pomočniki v avtomobilih postali tako razširjeni in tehnološko napredni, da znajo avtomobil parkirati v manjši prostor, kot to zmore večina voznikov avtomobilov. Po aktivaciji funckije avto sam poišče dovolj velik parkirni prostor in na to opozori voznika. Slednji mora upravljati samo s plinom in zavoro, sistem sam vrti volan. Moderni sistemi sami avtomobil parkirajo bočno in pravokotno. V prihodnosti pa bomo izstopili iz vozila, to se bo samo odpeljalo do prostega parkirnega mesta, parkiralo vozilo in ga zaklenilo.

6. Vzvratna kamera

Eno od revolucionarnih pomagal, ki lajša vsakodnevno vožnjo. Tako kot za samodejni menjalnik, tudi za kamero za vzvratno vožnjo velja, da, ko jo enkrat preizkusiš, ne moreš več brez nje. Ponekod po svetu že razmišljajo o zakonski uvedbi tovrstnih kamer v vozila. V ZDA na primer na leto umre več kot 200 otrok, ker jih povozijo pri vzvratni vožnji. Moderni sistemi združujejo delovanje štirih kamer, ki omogočajo na zaslonu v avtomobilu pogled na vso okolico vozila - 360-stopinjski pogled. V kombinaciji z zvočnimi senzorji se lahko izognemo še najbolj skriti prepreki okoli vozila. Podatki zavarovalnic kažejo, da se največ škodnih primerov zgodi prav na parkiriščih in kamere jih dokazano preprečujejo.

Opel astra in asistenčni sistemi | Avtor: Andrej Leban Andrej Leban

7. Nadzor mrtvega kota

Senzorji na zadku avtomobila opozarjajo voznika, da se s strani približuje ali nahaja drugo vozilo, voznik pa sam tega ne more opaziti, ker je vozilo v mrtvem kotu. Nekateri proizvajalci avtomobilov uporabljajo osvetlitev v vzvratnih ogledalih, spet drugi na vozila v bližini opozarjajo z zvočnimi opozorili. V vsakem primeru je to zelo uporabna funkcija, ki je vsaj enkrat "rešila" večino voznikov.

8. Sistem za preprečevanje čelnega trka in samodejno zaviranje

Oba sistema temeljita na kameri ali radarju, ki zaznavata vsako nenavadno dogajanje pred avtomobilov in se odzoveta, če to voznik sam ni sposoben narediti. Posebej učinkoviti so ti sistemi pri preprečevanju trka od zadaj in pri verižnih trčenjih. V takem primeru avtomobil zazna nevarnost in najprej opozori voznika, da se odzove. Če to voznik ne stori, to pravočasno stori sistem sam - zavira s polno močjo. Sistem je sposoben vozilo ustaviti do določene hitrosti, pri Mazdi je to že 80 km/h, pri večjih hitrostih pa zavira in s tem zmanjša hitrost in posledice trka. Moderni sistemi prepoznajo tudi kolesarje in pešce.

Test AEB samodejnega zaviranja na Vranskem | Avtor: Andrej Leban Andrej Leban

9. Sistem za opozorilo na nenamerno zapuščanje voznega pasu

Na videz neuporabna funkcija je še kako uporabna. Kar 10 odstotkov vseh nesreč je povzročenih, ko vozilo zapelje na nasprotni vozni pas, kjer lahko čelno trči v vozilo, ki pripelje nasproti. Velikokrat se v najbolj tragičnih čelnih trkih zgodi, da voznik izgubi zavest za vozilom in tako zapelje na nasprotni vozni pas. Sistem s pomočjo kamere zaznava črtne oznake ob cesti ali rob vozišča in z zvočnim signalom, lahko tudi s tresenjem volana ali varnostnega pasu, voznika opozori, da je z vozilom brez vklopljenega smernega kazalca zapeljal na črto ali na drugi vozni pas. Če tega ne stori, znajo boljši sistemi poseči v krmiljenje in sami zavrteti volan ter vozilo obdržati na voznem pasu.

10. Sistem nadzora tlaka v pnevmatikah

Ustrezno napolnjene pnevmatike imajo daljšo življenjsko dobo, vplivajo na manjšo porabo goriva in povečujejo varnost. Od leta 2008 naprej morajo biti vsi novi avtomobili opremljeni s sistemom nadzora tlaka v pnevmatikah, voznik pa je v primeru padca tlka z opozorilno lučko na armaturni plošči opozorjen, da mora preveriti stanje pnevmatik. To se ponavadi zgodi, ko ena od pnevmatik izgubi 25 odstotkov tlaka.

Komentarjev 7
  • TistoPravo 20:19 12.junij 2017.

    Dokler moraš vnaprej plačat minimalno v povprečju 350 eur (strošek osnovnega zavarovanja + strošek uporabe lokalnih cest + tehnični pregled z tablicami) plus letna vinjeta 120 eur plus od minimalno 5 eur naprej za 100km vožnje, brez da narediš 1 ...prikaži več1 km vožnje...bodo počasi morali razmišjat, ali bodo sploh še kaj prodali...časi, ko se vse mora plačati vnaprej in mora uporabnik cest prevzeti vse stroške vnaprej na svoja pleča....se definitivno iztekajo. Zato sedaj pretiravajo v teh elektronskih sistemih čez vse mere, da upravičujejo lažno dražje nakup.

  • vzev 16:07 12.junij 2017.

    Edino stvar, ki jo želim imeti od tega so prilagodljivi žarometi. Ostalo ne potrebujem.

  • tudbognasvečnereši 16:07 12.junij 2017.

    Bravo G.P. Vse kar ste našteli je samo krama, katero drago plačajo nekateri kupci.Vse kar potrebuješ je trezna, pametna glava voznika.Pri naših " šoferjih" jim vse te komercialne potrebščine prav nič ne pomagajo.