Teslin vzpon je v nasprotju z upadom prodaje tradicionalnih favoritov, kot je VW Golf, ki je zabeležil največji padec tržnega deleža. Tesla Model 3 je bil leta 2021 najbolje prodajan električni avtomobil v Evropi, saj so se električna vozila pojavila kot svetla točka za industrijo, ki so jo pestile zapore javnega življenja in pomanjkanje polprevodnikov, zaradi česar so bile tovarne tudi dalj časa zaprte. Po podatkih JATO Dynamics, ki zbira podatke o prodaji avtomobilov v 25 državah Evropske unije, pa tudi v Veliki Britaniji, na Norveškem in v Švici, je lani kupcem pripotovalo le 11,75 milijona novih vozil. To je za 1,7 % avtomobilov manj kot leta 2020. To je najslabši rezultat v 37 letih, torej od leta 1985 dalje.
Kljub temu, da je prodaja avtomobilov na ključnih trgih v Veliki Britaniji, Španiji, Franciji in Italiji uspela ohraniti podobno število registracij kot leta 2020, je vse pokvaril največji evropski avtomobilski trg – Nemčija. V tej državi so se registracije zmanjšale za kar 10 % in dosegle raven iz leta 1985. To je bilo tudi najslabše leto za registracije novih avtomobilov v Avstriji od leta 1984, v Belgiji od leta 1995 in na Nizozemskem od leta 1980.
Zgodovinska kriza dizelskih vozil
Dobro je šlo le električnim avtomobilom. Elektrificirana vozila, torej električni avtomobili in priključni hibridi, so z 2,25 milijona registracij predstavljali 19 % trga. Nasprotno, dizelski avtomobili z 21,7-odstotnim deležem so se znašli pri rekordno nizkih prodajnih številkah. Medtem, ko so evropski proizvajalci trpeli zaradi pomanjkanja čipov in so plačali največjo ceno krize, so se dobro odrezali azijski proizvajalci. Hyundaiu in Kii je na primer zaradi široke ponudbe športnih terencev in električnih avtomobilov uspelo povečati tržni delež na evropskem trgu za skoraj dve odstotni točki – s 6,7 % leta 2019 na 8,6 % leta 2021. To je bilo tudi močno leto za Toyoto, katere delež se je povečal za 1,4 točke, predvsem po zaslugi najnovejše generacije toyote yarisa, ki je bil med 10 najbolje prodajanimi avtomobili v 14 državah.
Kljub pomanjkanju avtomobilov na trgu se okus kupcev ni kaj dosti spremenil. Še naprej so prehajali s tradicionalnih vozil, kot so kombilimuzine, limuzine in enoprostorci, na SUV-je. Športni terenski avtomobili so se odrezali še bolje na račun prihoda novih elektrificiranih SUV modelov. Lani je bilo registriranih SUV-jev 5,34 milijona, kar je 11-odstotno povečanje v primerjavi z letom 2020. Tržni delež SUV-jev je tako poskočil z 38,2-odstotnega v letu 2019 in 40,3-odstotnega leta 2020 na 45,5-odstotni lani. S tem Evropa dohiteva ZDA, kjer je tržni delež SUV vozil 52,3-odstotka.
Tesla model 3 hitri proti vrhu
Če se osredotočimo na EV vozila. Model 3 je renault zoe potisnil z vrha EV. Teslin električni avto je prehitel tudi nekatere tradicionalno priljubljene modele v regiji, kot sta SUV VW tiguan in peugeot 3008. Model 3 je bil tako v letu 2021 17. najbolje prodajan avtomobil v Evropi. Še leta 2020 se je uvrstil na 41. mesto, poroča analitična družba JATO Dynamics.
Dolgoletni kralj evropskih cest VW golf se je z 205.408 prodanimi enotami še obdržal na 1. mestu, vendar je padec v prodaji v primerjavi z letom 2020 skoraj 28-odstoten, z letom 2019 pa kar 50-odstoten. Septembra lani se je celo zgodilo, da je bil tesla model 3 prvi popolnoma električni avtomobil, ki je postal najbolje prodajan avtomobil v Evropi v tem mesecu, pri čemer je premagal golfa in vse druge najbolj prodajane modele z motorjem z notranjim zgorevanjem.
Nizkocenovnik med največjimi presenečenji
Popolnoma električna kompaktna kombilimuzina VW ID3, ki je bil predstavljen leta 2020, ni ponovila uspeha Tesle, saj se je uvrstil na 53. mesto na celotni lestvici najbolj prodajanih vozil v 28 evropskih državah. Na drugo mesto za golfom se je po prodaji uvrstil peugeot 208 (196.869), še večje presenečenje je tretje mesto nizkocenovnika Dacie z modelom sanderom. Prodali so jih 196.792, kar je skoraj 17 odstotkov več od leta 2020. Renault clio, daleč najbolje prodajan avto v Sloveniji, je v evropskem merilu četrti s 196.243 prodanimi enotami.
Med blagovnimi znamkami je bil z naskokom prvi Volkswagen, ki je edini prodal več kot milijon vozil, skupaj 1.273.892. Sledita mu Peugeot (727.973) in Toyota (706.057). Zanimivo, v Slovenji med deseterico najbolje prodajnih ne najdemo nobene premijske znamke, v Evropi pa je četrta najbolje prodajana znamka osebnih avtomobilov BMW (681.252), na petem mestu je po podatkih JATO Dynamics Renault s 676.651 prodanimi enotami vozil. Tesla je "šele" na 21. mestu, saj več ali manj stavi le na en prodajni model, to je omenjeni model 3. Če ga zanemarimo, bi bila njena prodaja v Evropi lani 26.540 vozil, skupaj z model 3 pa je Tesla prodala 167.968 vozil, kar je 70 odstotkov več od leta 2020.
Popolna nevihta
"Kriza za krizo je negativno vplivala na povpraševanje in registracije na trgu," je dejal Felipe Munoz, analitik pri JATO, ki je dodal, da je nenehna negotovost povezana s pandemijo covid-19 skupaj z dolgotrajnim pomanjkanjem polprevodnikov ustvarila popolno nevihto.
Proizvajalci avtomobilov, vključno z VW in Stellantis, porabljajo milijarde evrov za razvoj in proizvodnjo vrste priključnih hibridnih in baterijskih modelov, pri čemer se potrošniki na njih odzivajo v skladu z izdatnimi subvencijami za pomoč pri zmanjševanju emisij iz prometnega sektorja. JATO pričakuje, da bodo elektrificirani avtomobili leta 2022 bolje prodajani od dizelskih vozil.
Naivno je tudi pričakovati, da bi se lahko stanje v prodaji avtomobilov izboljšalo. Težave s pomanjkanjem čipov se bodo močno zavlekle tudi v leto 2022. Pri nemškem proizvajalcu procesorjev Infineon na primer ocenjujejo, da bodo dobave vozil kupcem na prvotno raven prišle šele leta 2023.