V finalu AMZS izbora za najboljšo mlado voznico leta in najboljšega mladega voznika Slovenije, ki je tokrat potekal še sedmič, sta največ znanja in spretnosti pokazala 24-letna študentka fizioterapije Ana Menegalija in 20-letni študent višje policijske šole Matic Tovornik.
Dvajset finalistov, ki so jih izbrali med skoraj 3.000 mladimi do šestindvajsetega leta starosti, ki so rešili vprašalnik na spletni strani, se je za naslov najboljše in najboljšega za volanom pomerilo na vajah, s katerimi so predstavniki AMZS, Policije in Rdečega križa Slovenija preskusili njihovo znanje.
Pet vaj
Vodja področja varna mobilnost pri AMZS Erik Logar je povedal, da so morali tekmovalci opraviti pet vaj. Prva je bila vaja v prometu, ko so šli z inštruktorji vožnje na cesto in avtocesto, se zapeljali skozi naselje ter morali upoštevati omejitve hitrosti, varnostne razdalje in podobno. Druga vaja bila nudenje prve pomoči. Z vozili so se pripeljali na kraj prometne nesreče, kjer sta se poškodovala motorist in kolesar. Najprej so morali zavarovati kraj prometne nesreče, kar so ocenjevali policisti, potem pa so morali pod nadzorom reševalcev nuditi pomoč ponesrečencem.
Tretja je bila vaja s terenskim vozilom, kar je bilo še bolj zanimivo zaradi razmočenega terena. Sledila je kombinirana vaja slaloma in vožnje avtomobila, ki je imel zadaj nameščena majhna vrtljiva kolesca, da je bolj drselo. Najprej so morali s tem avtomobilom spretno prevoziti slalom, potem pa so se presedli v drug avtomobil, ki je imel na pokrovu motorja posodo, v kateri je bila žoga. Slalom so morali prevoziti, ne da bi iz sklede padla žoga, sicer so morali žogo vrniti nazaj, kar jim je vzelo čas. V zadnji vaji pa so morali upoštevati hitrostno omejitev, potem so se zapeljali na odmično ploščo ter avtomobil ujeli med stožci, na koncu pa je sledil še preskus vzdrževanja varnostne razdalje.
In kaj so o nalogah, ki so jih morali opraviti, povedali finalisti izbora? Adam iz Višnje Gore pravi, da je bilo tekmovanje zanimiva izkušnja. Sicer ni pričakoval dobrega rezultata, se je pa vsaj kaj novega naučil. Vaje se mu niso zdele preveč zahtevne, izpostavil pa je vajo z avtomobilom, na katerem so bila nameščena kolesca. Pravi, da je bilo nemogoča nadzorovati avto, če nisi peljal dovolj počasi. Pia iz Ljubljane je povedala, da se ji je najbolj zahtevna zdela vaja iz prve pomoči, ker je veliko postopkov, ki jih je bilo reba upoštevati. V službi je že obiskovala tečaj prve pomolči, vendar so bile vaje tokrat bolj zahtevne. Pia z Izlak pa pravi, da so bile vse naloge zabavne. Lahko so se preskusili v situacijah, ki jih bodo mogoče pozneje srečali na cesti. Izpostavila je vožnjo preko odmične plošče, ko je bilo treba res znati obvladati avto.
Nepričakovana zmaga
Lanska zmagovalka Anja Kren je povedala, da je bilo tekmovanje zanimivo videti s pozicije opazovalke. Letošnji tekmovalci se ji zdijo dobri. Lanski naslov ji je sicer prinesel nove izkušnje. Bila je tudi na mednarodnem tekmovanju v Madridu. Pravi, da so tekmovanja po državah zelo drugačna, imajo drugačne poligone in drugačne vaje, vendar pa so vsi, ki so prišli v Madrid, bili dobri vozniki.
Letošnja najboljša voznica Ana Menegalija je po razglasitvi zmage povedala, da ni pričakovala, da bo postala najboljša voznica. Na tekmovanje je prišla z namenom, da izkoristi priložnost, na koncu pa je zmagala. Zdaj, pravi, pa se začnejo priprave na oktober. Veseli se novih izkušenj in novih znanj. Tudi s tekmeci je lepo sodelovala. Vaje so se ji zdele zahtevna, vendar niso bile nemogoče, če si se znašel. Situacije so bile kot v vsakdanjem življenju.
Najboljši voznik Matic Tovornik tekmovanje priporoča vsem mladim, ki imajo željo, da se pomerijo v vožnji. Pravi, da je bilo vzdušje kljub dežju dobro. Dodal je, da so bile vaje sicer težke, vendar so bile za vse enake. Najtežja se mu je zdela vaja iz prve pomoči. Je nekaj takega, kar moraš stalno obnavljati. Avto voziš skoraj vsak dan, prve pomoči pa ne ponesrečencem ne nudiš prav pogosto. V polfinalu je bil sicer že pred dvema letoma in mu je bilo takrat tako všeč, d se je letos odločil ponovno pokusiti. In uspelo mu je.
Poleg prestižnega naslova in vloge AMZS ambasadorjev varne vožnje sta zmagovalca osvojila tudi glavno nagrado, enoletno uporabo avtomobilov ford puma, ki ju je prispeval Fordov slovenski zastopnik Summit Motors Ljubljana. Direktor David Jurič je o tekmovanju povedal: "Z veseljem smo že šesto leto del tega projekta. Super se nam zdi, da mlade ljudi izobražujemo na temo varnosti v prometu in prve pomoči, saj bomo s tem zagotovo dvignili nivo varnosti na slovenskih cestah in mogoče tudi splošno kulturo v prometu. Lepo je, da je vsako leto več kandidatov, ki jih to zanima. Mi jih z veseljem podpiramo."
Mladi postajajo bolj varni vozniki
Generalni sekretar AMZS Jure Kostanjšek pravi: "Dokazati želimo, da mladih v prometu ne smemo stigmatizirati. Seveda so manj izkušeni in imajo manj prevoženih kilometrov od starejših voznikov, so pa bolj sveži iz šole vožnje. Bolj so seznanjeni tudi z aktualnimi predpisi v primerjavi z dolgoletnimi vozniki. To velja tudi z vozila in novo opremo v njih. Po drugi strani pa statistika kaže, da kar strmo raste delež starejših povzročiteljev najhujših nesreč. To dokazuje, da z mladimi delamo dobro. Kako je pa potem naprej, je pa drugo vprašanje. Delo z mladimi bomo sicer nadaljevali, treba pa bo poiskati tudi neko pot za izobraževanje voznikov skozi celoten ciklus življenja. Vsako leto nas udeleženci tekmovanja zelo pozitivno presenetijo. Razumejo pomen varne udeležbe v prometu, izobraževanja in sobivanja voznikov v prometu. Lahko jih samo pohvalimo."
Tudi Erik Logar ugotavlja, da mladi vozniki postajajo boljši. Ne zaradi tega tekmovanja, ampak, ker se z njimi veliko dela. Ogromno je delavnic a mlade, opraviti morajo dodatno usposabljanje za voznike začetnike. Rezultati se že kažejo. Mladi med 18. in 24. letom niso več najpogostejši povzročitelji prometnih nesreč. Zdaj bolj problematični postajajo starejši. Vendar je to tek na dolge proge. Upam, da se bo delo z mladimi sčasoma poznalo na prometni varnosti.
Matjaž Leskovar, predstavnik prometne policije, ki pri projektu sodeluje od vsega začetka, se strinja, da je projekt tekmovanja mladih dober: "Mogoče bi znanje letošnjih tekmovalcev ocenil podobno kot lani, kar lahko štejemo kot dobro. Tekmovalci so se kar dobro odrezali. Če se bodo tako dobro odrezali tudi na cesti, ko se bodo znašli v podobnih situacijah, bo to zelo pozitivno. In gotovo se bodo, saj so se tudi tukaj nekaj naučili in tudi kaj odnesli."
"Če bi pogledali število nesreč, v zadnjih nekaj letih opažamo poslabšanje. Če pa pogledamo daljše časovno obdobje, je opazen trend izboljšanja. Število umrlih je manjše kot pred leti in enako velja tudi za število težko poškodovanih. Zanimivo je mogoče to, da so bili vsi udeleženci prometa, ki s v zadnjih petih letih umrli v prometnih nesrečah, tudi povzročitelji prometnih nesreč, podobno pa je tudi s težko poškodovanimi, ki so bili tudi večinoma za volanom. Delež v starostnem obdobju med 18. In 24. letom je mladi vozniki 62-odstoten. To se mi zdi kar veliko."
"Zanimivo je, da glavni vzrok v tem primeru ni hitrost, ampak varnostna razdalja, ki ji sledi nepravilna stran in smer vožnje. Šele potem je tu hitrost. Mislim, da so mladi v začetku, ko opravijo izpit, še vedno previdni vozniki, z leti in z izkušnjami pa to malo pade. Pozneje vzrok prometnih nesreč postane tudi hitrost, torej vozijo že bolj tvegano. Mislim, da bi bilo na takšne dogodke, kot je današnji, mogoče dobro privabiti tudi udeležence v poznejših starostnih obdobjih. Prepričan sem, da ne poznajo vseh veščin, ki so jih mladi danes preizkusili. Mogoče se vsi v prometu niti ne znajdejo. Morda bi morali tudi starejši udeleženci kaj potrenirati."
Simona Felser, v. d. direktorja Javne agencije RS za varnost prometa, pravi, da je takšno tekmovanje zagotovo eno od pomembnih področij pri razvoju prometne kulture, pri ozaveščanju in razvoju zavedanja, kateri dejavniki tveganja se v prometu najpogosteje pojavljajo. In ravno promocija v teh ciljnih skupinah, ki so bolj nagnjene k tveganju, je zelo pomembna. Pri mladih voznikih je seveda največji primanjkljaj na strani izkušenj, pri zavedanju o situacijah, zavedanju, da je uporaba mobilnega telefona za volanom zelo velika motnja, ki lahko privede do najbolj kritičnih situacij, da alkohol ne spada za volan, da je varnostni pas tisti osnovni element, ki ga je treba upoštevati v prometu. In pa seveda, da je treba biti pozoren na vse ostale udeležence v prometu s poudarkom na najbolj ranljivih.
Dodaja, da vsako leto večje število udeležencev kaže, da je dogodek zagotovo pozitiven. Veseli so, da lahko sodelujemo tudi na dogodkih, ki imajo pozitivno konotacijo, in da ne objavljajo le neprijetnih številk in statistik. Vedno večje število udeležencev tekmovanja kaže na to, da je projekt uspešen in da je zaželen med mladimi vozniki.