Moderni avtomobili so narejeni iz različnih materialov, imajo več zmečkljivih delov, kot so jih imeli še pred desetletjem ali dvema. Enako velja za napredne tehnologije, avtomobili so postali računalniki na kolesih, ki varujejo voznika, potnike in druge udeležence v prometu. Z napredkom so se spremenile tudi tehnike popravila.
Na okrogli mizi Celjskega sejmišča na sejmu Avto in vzdrževanje so v ospredje postavili popravilo avtomobilov. Zavarovalnice namreč izplačajo škodo, nihče pa ne preveri, kako so bili ti avtomobili popravljeni in ali so sploh še varni?
Nataša Mikulin iz sekcije avtoserviserjev pri obrtni zbornici Slovenije (OZS), ki šteje več kot 2.000 članov, ob vse večjem številu nesreč v ospredje postavlja problematiko popravila vozil, ki je po mnenju avtoserviserjev pereča.
"Ali res vozimo varna vozila? Kako vemo, kdo je vozilo popravil, če sem kupila rabljeno vozilo?, se sprašuje Mikulinova, ki poudarja, da je prav zato nujno, da so vozila popravljena strokovno. Težava je, da vozil danes ne popravljajo le strokovno usposobljeni avtoserviserji.
Z nepravilnim popravilom material izgubi prvotne vrednosti
Zakaj je to pomembno? Renault, na primer, vzdolžni nosilec strogo v celoti zamenja, popravilo z delnimi prerezi ni dovoljeno. Če se popravlja, ravna in vari, material izgubi prvotne lastnosti, kar lahko drastično vpliva na varnost, opozarja strokovnjak s področja popravil Miran Zupan, ki poudarja, da je trdnost in togost karoserije vozila ključna za pomen varnosti potnikov v prometu. Z določenimi posegi kletka ne bo več trdna, zmečkljivi deli lahko postanejo togi in nevarni.
Težava se pojavi, ker zavarovalnice po oceni totalke izplačajo škodo, lastnik razbitino proda, odkupi jo preprodajalec vozil ali kakšna druga oseba, ki nato avtomobil popravi v garažni delavnici z minimalnimi stroški in ponovno proda na trgu.
Zagotoviti je treba sledljivost popravil
Peter Caserman iz sekcije avtoserviserjev pri obrtni zbornici Slovenije (OZS) je mnenja, da bi morala biti možna vrnitev popravljenega vozila na cesto zgolj in samo z računom o popravilu. S tem bi zagotovili sledljivost, tisti, ki popravlja vozilo, pa bi nosil odgovornost za popravilo. S tem bi se izognili predvsem temu, da bi vozila popravljali za to neusposobljeni kadri.
Nataša Mikulin dodaja, da ne bi smeli razlikovati med ekonomsko in tehnično totalko. Vsak avto, ki ga zavarovalnica označi za totalko, bi moral v razgradnjo. Z njega bi bilo treba odstraniti vse deli, ki so sporni za nadaljnjo vgradnjo v vozila. Na dražbi lahko razbitino odkupi prav vsak.
Na tehničnih pregledih ne morejo preveriti geometrije podvozja
Damir Dragar, direktor službe za avtomobilske škode pri Zavarovalnici Triglav odgovarja, da je tehnična totalka nepopravljiva, deli, ki ostanejo na vozilu pa se dajo zamenjati in imajo določeno vrednost. Na primer motor vozila, ki je lahko star zgolj pol leta, njegova vrednost pa je visoka.
Bi lahko nepravilnosti pri popravilu vozil ugotavljali že na tehničnih pregledih?
Robert Jerončič iz sektorja za cestni promet in logistiko pri Ministrstvu za infrastrukturo odgovarja, da se na tehničnih pregledih vozil izvaja strokovni in inšpekcijski nadzor, pri čemer strogo sledijo smernicam Evropske unije. V pripravi pa je že nova direktiva, ki predvideva tudi video nadzor na tehničnih pregledih.
"To področje bo na ta način dopolnjeno, stanje pa se bo tudi zaradi tega izboljšalo,“ meni Jerončič. Vendar pa ostaja vprašanje, kakšne so sploh možnosti, da na tehničnih pregledih odkrijejo slabo popravljena vozila, in kako lahko ukrepajo?
Borut Mišica, član sekcije izvajalcev tehničnih pregledov vozil poudarja, da je njihova edina možnost, da pregledujejo, kar je z zakonom in podzakonskimi akti predvideno. Na tehničnem pregledu se lahko odkrijejo le vizualne napake, saj nimajo naprav, da bi merili geometrijo podvozja, ker ta ni predpisana.
Vozniki se bodo izogibali strožjih centrov za servisni pregled
Če gre za sum, da je vozilo pri nesreči preveč poškodovano, se odredi pregled tehnične službe, tega pa na tehničnih pregledih ne opravljajo. Mišica poudarja, da niso proti zaostritvi standardov in strožjega nadzora na tehničnih pregledih. Izpostavlja pa dejstvo, da morajo biti pravila za vse enaka. Strožji pregled namreč ni dobra reklama za določen tehnični servis, saj se ga bodo lastniki avtomobilov izogibali.
Ivan Kapun, vodja sektorja prometne policije dodatno pojasnjuje, da se policisti z nadzorom nad tehnično brezhibnostjo vozil srečujejo v dveh točkah: pri obravnavi posledic prometne nesreče in pri nadzoru vozil. Pri nastopu suma, da vozilo ni tehnično brezhibno, odredijo izredni tehnični pregled. Pri nadzoru so v enem letu pregledali med 500 in 700 vozil in ugotovili le dobrih deset kršitev, pri prometnih nesrečah pa so lani ugotovili med 100 in 150 nepravilnosti. To je zanemarljivo v primerjavi s skoraj 1,1 milijona vozil, kolikor jih je bilo registriranih v Sloveniji ob koncu leta 2016.
Kapun pravi, da so vzrok za to vse boljši avtomobili na eni in usposobljenosti policistov na drugi strani. Policisti imajo specializirano enoto, ki je usposobljena kot tehnični pregledniki. "Prizadevamo si, da bi bili policisti usposobljeni na državnem nivoju. Zdaj je pregled vozila bolj ali manj prepuščen čutu policista,“ pravi Kapun.
Zavarovalnice imajo zvezane roke
Ali bi lahko zavarovalnice vplivale na to, da se slabo popravljena vozila ne bi spet in spet pojavljala na cestah? Dragar pravi, da stalno izobražujejo svoje službe, da znajo prepoznati poškodbe vitalnih delov in stranke na ta način usmerjajo k pravilnemu postopku popravila in k strokovnjakom, ki so tehnično usposobljeni ter imajo ustrezno opremo za tovrstna popravila. Poleg lastnega znanja imajo tudi orodja, s katerimi je možno preveriti določene podatke o telemetriji, ali delujejo zračne blazine, ali so bile sprožene itd. Vendar pa je težava, da so določeni podatki s strani avtomobilskih proizvajalcev zaklenjeni.
"Poskušamo nadzirati, kateri avtomobili se k nam vračajo,“ zatrjuje Dragar.
Vendar pa so zavarovalnice v prvi vrsti dolžne povrniti le škodo, hkrati pa lahko nadzor izvajajo le pri pogodbenih izvajalcih. “Pa še tam ne moremo nadzora opravljati stalno, ampak gre bolj za zaupanje in občasne kontrole,“ pravi Dragar in dodaja, da se nekateri avtoserviserji zavedajo pomena kakovostnega in tehnično ustreznega popravila in že sami foto-dokumentirajo vsako popravilo. "Največkrat stranka želi samo odškodnino. Zavarovalnica izplača škodo, z razbitino pa razpolaga lastnik vozila,“ dodaja Dragar, ki pojasnjuje, da se največ razbitin proda v tujino.
Tudi v Slovenijo pa prihaja množica rabljenih vozil z zahodnih trgov, za katere se ne ve, ali so bili razbiti in kako so bili popravljeni.
Ob nakupu rabljenega vozila takoj na tehnični pregled?
Država trenutno predpisuje, da mora vsako vozilo opraviti tehnični pregled. Kdo lahko garantira, da to vozilo na Nizozemskem ni bilo poškodovano? Lahko je rabljeno vozilo, ki je bilo razbito in popravljeno in je staro šele eno leto. Zakon pa predvideva prvi tehnični pregled šele štiri leta po prvi registraciji osebnega vozila. Mišica pravi, da se zavzemajo, da bi bilo treba ob vsakem nakupu rabljenega avtomobila opraviti tehnični pregled vozila. "Ne želim trditi, da bi se odkrila vsaka goljufija, verjetno pa bi se odkrilo marsikaj sumljivega,“ je prepričan Mišica.
Avtoserviserji sami priznavajo, da lahko največ naredijo sami, da se nevarni avtomobili ne bi pojavili v prometu. Vendar pa bi bilo za kaj takega treba določiti cehovske standarde in pravila. Mikulinova predlaga obvezno članstvo v sekciji, ki bi se borila za pravice in izvajala nadzor nad člani. "Seveda bi bilo na ta način neprimerljivo bolj kakovostno zagotavljati dobre storitve s članstvom.“ Marsikaj, kar ugotavljajo na tehničnih pregledih, bi lahko ugotovili že mehaniki sami, na primer nadzor izpušnih plinov. Za nameček imajo tudi boljša orodja kot na tehničnih pregledih. Na ta način bi lahko vzpostavili tudi način segmentiranja avtomehanikov.
Zvezdice kakovosti za servise
"Lastnik vozila bi se lahko tako kot pri rezervaciji hotela odločil, ali bi želel v servis petimi ali tremi zvezdicami,“ pravi Mikulinova. Klasifikacija delavnic bi se izvedla glede na vnaprej določena pregledna merila, na primer glede na tehnično in kadrovsko usposobljenost. "To bi bilo dobro tako za serviserje kot za stroko, saj bi se izognili polovičarstvu,“ dodaja Mikulinova.
Pri Zavarovalnici Triglav pravijo, da se zavedajo, da je kakovostno popravilo z ustreznimi orodji dražje, a kakovostna popravila vseeno podpirajo. Hkrati pa stranka ni obvezana, da vozilo sploh popravi. "Lahko ga ima na dvorišču in v njem goji kokoši,“ pravi Dragar.
Najprej moramo razćistiti sami pri sebi
Pomembna plat je zato ozaveščanje javnosti, kar poudarja Kapun. "Mi, kot udeleženci v cestnem prometu, prepogosto razmišljamo, kako bi neke zakone zaobšli. Vsi bi morali narediti vse, da avtomobila ne bi odpeljali h garažnemu serviserju, ampak na kakovosten servis. Zavedati se moramo, da je neustrezno popravljeno vozilo nevarno, s čimer sebe in druge izpostavljamo nevarnostim v prometu.“
Kapun v povezavi z lahkomiselnostjo navaja mopede. Na tehničnih pregledih odkrivajo skrita stikala, ki enoslednim vozilom, ki bi sicer zmogli hitrosti samo 25 km/h, omogočajo doseganje hitrosti 70 km/h in več. Vozijo pa lahko po kolesarski stezi, kjer so pešci in otroci.
"Tudi starši velikokrat to odobravajo. V glavnem vedo, kako lahko je predelati moped. Gre za dolg proces ozaveščanja in učenja,“ pravi Kapun, ki prav zato pozdravlja mobilne enote za tehnične preglede.
Vsak ne bo mogel biti več avtoserviser
Napredek v avtomobilizmu bo že kmalu prinesel velike spremembe in specializacijo pri servisiranju in popravilu vozil. Mikulinova poudarja prihod električnih vozil na ceste, ki jih garažni mehaniki ne bodo mogli več servisirati. "Mehanik se bo lahko specializiral za eno stvar. Sam ne bo mogel početi vsega. Že danes imajo posamezni pooblaščeni servisi ločene delavnice za vozila, ki so stara sedem let in za vozila, starejša od sedmih let,“ izkušnjo iz obiska pri Mercedesu razlag Mikulinova.
Ob nakupu rabljenega vozila takoj na tehnični pregled?, pa kaj ti zopet izumljajo toplo vodo, ali pa sploh ne poznajo predpisov. Ko uvoziš avto iz tujine, je prva stvar, ki jo narediš homologacija, kjer ti tako pregledajo avto. Tako, da… ...prikaži več res ne vidim smisla, da bi moral nato avto še enkrat peljati na tehničnega, če ga pa prve štiri lete ni treba.
Smo ponaredili kilometre? Smo.Smo ponaredilni servisne knjižice? Smo.Smo ponaredili zgodovino lastništva vozila? Smo.Bomo ponaredili tehnične preglede? Seveda.Pozdrav, vaši preprodajalci.
Če moraš sam popravljat škodo in če te prisilijo da bo moralo to biti pri serviserju potem pomeni to da ti lahko nabijajo cene v nebo. Bilo bi pa precej lepo če bi dosegli sploh to da morajo biti pri… ...prikaži več preprodajalcih vozila tehnično brezhibna in mora biti opravljen nov tehnični pregled, ki ga opravi stranka sama pred nakupom in sama izbere pri katerem izvajalcu bo opravila tehnični pregled, seveda na račun prodajalca. Enako pri prodajah fizičnih oseb, kjer se mora vozilo prodajati s opravljenim tehničnim pregledom ali pa se prodaja za rezervne dele.