Na prvi vožnji smo se spoznavali z Lexusovim "vlečnim konjem" srednjega razreda križancev NX, ki prinaša veliko novosti.
Lexusovi predstavniki so na predstavitvi poudarili, da NX v Evropi ostaja ključni model njihove znamke in močan steber v njihovem prodoru na evropski trg. Nova generacija torej nadomešča avtomobil, ki je bil v Evropi zelo uspešen in je obsegal okoli trideset odstotkov Lexusove prodaje. Od 2014 so jih namreč prodali več kot 175 tisoč in to pretežno kupcem, ki so se prvič odločili za lexus. Lexus NX je z več kot milijonom prodanih primerkov po vsem svetu tudi globalna uspešnica.
Da bi nadaljeval uspeh predhodnika, mora torej biti novi NX seveda boljši, zato so ga povsem predelali in mu namenili več kot 95 odstotkov popolnoma novih delov. Zato so nove zunanje in notranje oblike, multimedijski sistem, platforma, pogonski sklopi ter varnostni in asistenčni pripomočki. Pravijo, da jim je uspelo povečati tudi stopnjo voznikove angažiranosti za vožnjo, prav tako pa tudi udobje, kar imenujejo Lexus Driving Signature. Z novim lexusom tudi ne predstavljajo le enega modela, ampak ta uvaja tudi začetek novega poglavja v znamkini zgodovini, ki ga bo zaznamoval prihod 20 novih modelov do leta 2025.
Evolucija oblike
Ker je bil lexus NX v prvi generaciji s svojimi precej posebnimi in drznimi oblikami model, ki si je uspešno utrl svoje mesto v razredu športnih terencev srednje velikosti, mu s prenovo niso utrli povsem novih oblik, ampak so te predvsem evolucija predhodnika. Pri Lexusu njegov oblikovni koncept označujejo kot »funkcionalno lepoto«, ki se med drugim izraža v boljši aerodinamiki ter lepših, bolj sofisticiranih in dozorelih linijah, hkrati pa ohranja tudi bistvene elemente predhodnika.
Novi lexus NX je v primerjavi s predhodnikom nekoliko zrasel, saj je od njega daljši in širši za 20 milimetrov, medosna razdalja pa je daljša za 30 milimetrov. Sprednji kolotek večji za 35 milimetrov, zadnji pa za 55 milimetrov. Po drugi strani je tudi nekoliko nižji, kar mu predvsem ob pogledu z boka da večji vtis elegance.
Sprednji del je predvsem evolucija dosedanjega z bolj agresivno in nastopajočo trapezasto masko in serijskimi led žarometi, na zadku pa izstopa predvsem velik napis LEXUS, ki je nadomestil Lexusov logo in postaja novi podpis znamke tudi na ostalih modelih, ki prihajajo. Izstopajo tudi zadnje luči v obliki črke L, ki jih povezuje svetlobna črta, ki jo bomo tudi videli na naslednjih modelih in avtomobilu poveča vtis širine. Predvsem z zadkom, bi lahko rekli, se je novi lexus NX oblikovno najbolj oddaljil od predhodnika in tudi najbolj izdaja, da postaja bolj stremuški.
Glavni inženir Takeaki Kato pravi, da je razvojni program lexusa NX pomenil veliko spremembo v Lexusovem pristopu k razvoju novega vozila. Po eni strani so pri njegovem oblikovanju v veliki meri uporabljali digitalno modeliranje in računalniške tehnike, s katerimi so lahko dosegli više stopnjo kakovosti. Po drugi strani pa so bistvenega pomena pri zagotavljanju visoke čutne kakovosti v okviru pristopa takumi ostale tradicionalne spretnosti človeških rok, vida in sluha.
Takšen je tudi v notranjosti s kokpitom, ki je usmerjen predvsem proti vozniku, in veliko prostora za potnike, ki jih lahko razvaja tudi odličen zvočni sistem, ki so ga oblikovali v sodelovanju z Markom Levinsonom in vrhunsko kakovost doseže predvsem v doplačilni izvedbi s sedemnajstimi zvočniki. Pri Lexusu pravijo, da njihov zvočni sistem zagotavlja vrhunski zvočni učinek na prednjih in že kar scenski zvočni učinek na zadnjih sedežih.
O zvoku bi lahko kakšen vtis več povedali tisti z dobrim posluhom, sam pa sem se lahko navdušil nad drugo novostjo, ki jo prinaša lexus NX: velikim, kar 14-palčnim za dotik občutljivim HD zaslonom, ki je eden največjih in najbolj barvitih v ponudbi tega avtomobilskega razreda. Prihaja v kombinaciji z zelo odzivnim operacijskim sistemom in med drugim tudi s hibridnim navigacijskim sistemom, ki omogoča večplastno vodenje, tudi tam, kjer morebiti ni mobilnega signala. In če vam zmanjšana slika, ob kateri je nanizanih tudi večina virtualnih gumbov ostalih sistemov, ni všeč, jo lahko razširite na celotni zaslon.
Veliki zaslon je sicer v lexusu NX na voljo za doplačilo, osnovno možnost pa v vseh različicah predstavlja standardni infozabavni sistem z 9,8-palčni zaslon, ki je tudi hitrejši in bolj odziven od sistema v predhodniku in prihaja tudi z navigacijo, ki lahko vozniku posreduje tudi podatke o semaforjih, razmerah na cesti in razpoložljivih parkiriščih. Pohvalno pa je, da so pri Lexusu v vsakem primeru dve pomembni funkciji, glasnost radia in temperaturo klimatske naprave, prepustili fizičnim stikalom. Na voljo je tudi glasovno upravljanje z digitalnim asistentom, ki deluje na ukaz »Hey Lexus« in je bojda na voljo na sto različnih načinov.
Tazuno
Zaslon je sicer del nove ureditve, ki jo pri Lexusu imenujejo Tazuno, kar v japonščini menda pomeni »dvignjeni konj«, namiguje pa na z avtomobilom povezanega voznika, ki se anagažira v vožnji in vedno sledi cesti, zato se vsi ukazi v avtomobilu uporabljajo intuitivno. Tazuno sestavljajo štirje temeljni elementi. Prvi je razumljivost in prepoznavnost vseh podatkov, ki se predvajajo na osrednjem zaslonu, projekcijskem zaslonu in zaslonu infozabavnega sistema.
Ddrugi so lahko dostopne kontrole, ki omogočajo preprosto upravljanje, tretji so za dotik občutljiva stikala na volanu, ki jih lahko konfiguriramo v skladu z željami.
Četrti pa je projekcijski zaslon, na katerem se poleg že običajnih podatkov prikažejo tudi stikala z volanskega obroča, zato vozniku ni treba umikati pogleda s ceste na volan.
Omenimo še, da so Lexusovi inženirji precej izboljšali tudi zvočno izolacijo kabine, v katero res prodre le malo neželenih zvokov iz zunanjosti, da voznika ob vstopu pozdravi animacijska sekvenca animacijsko sekvenco in da je na voljo tudi program Lexus Mood Selector z indirektna osvetlitvijo s 64 barvami svetlobe in 14 vnaprej izbranimi razpoloženji.
Vzvratno ogledalo je lahko analogno ali digitalno, prtljažna vrata se odprejo ali zaprejo v štirih sekundah, kar je dvakrat hitreje kot pri predhodniku, najbolj pa gotovo izstopa električna kljuka vrat E-latch.
Za kljuko E-latch pravijo, da, ki jo je navdihnilo odpiranje vrat v japonskih hišah zgolj z eno potezo. Namesto, da bi potegnili za kljuko, jo v lexusu NX le nežno potisnete v smeri odpiranja vrat in ko se zapah električno sproti, jih le potisnete od sebe. Prvi preskus je pokazal, da za takšno odpiranje kljuke potrebujete nekaj vaje, saj sem sam nenehno poskušal vrata odpreti »po starem« in se šele potem spomnil, da moram kljuko le potisniti od sebe. A nekajurni preskus avtomobila ni bil dovolj, da bi lahko rekel, kako hitro se človek navadi na to, sicer zelo koristno novost.
Elektronska kljuka je namreč omogočila tudi uporabo novega asistenčnega sistema z zaznavanje dogajanja v mrtvem koti, ki voznika opozarja, ko se mu od zadaj približuje avtomobil ali kolesar, v primeru iminentne nevarnosti trka, pa prepreči odpiranje vrat. Ta sistem naj bi preprečil kar 95 odstotkov takšnih nezgod.
Lexus NX je sicer opremljen s tretjo generacijo asistenčnega sistema Lexus Safety System+, ki so mu izboljšali zaznavanje trka, ki preprečuje tudi trke v fiksne ovire ob cesti, zaznava tudi nasproti vozeča vozila in pomaga pri vožnji skozi križišča, prepozna prometne znake in se odzove nanje ali pa nanje opozori voznika. S prepoznavanjem znakov je povezan tudi pametni tempomat, ki prepozna hitrostne omejitve in vozniku predlaga korekcijo. Praksa je pokazala, da je učinkovit tudi sistem, ki opozarja na avtomobile, ki prihajajo od strani, saj jih je večkrat zaznal in me opozoril še preden sem jih kot voznik sploh zagledal.
Lexus Driving Signature
Vse omenjeno bi bilo sicer zaman, če bi se lexus NX slabo obnašal na cesti, a to ne drži, saj se je med kratko vožnjo po španskem otoku Majorki, ki je postregla tudi z ovinkastim gorskim prelazom, zelo dobro obnesel, saj je kljub temu, da gre za športnega terenca, vedel zelo nevtralno in skoraj bolj limuzinsko kot pa SUV-jevsko, pritoževal pa se ne bi niti nad živahnostjo hibridnega in priključno hibridnega pogonskega sklopa.
Pri Lexusu pravijo, da dinamične vozne lastnosti lexusu NX zagotavlja »Lexus Driving Signature«, ki ga sestavljajo trije elementi: visoko vozno udobje in tihost kabine, optimalni odziv plina, volana in zavor na voznikove ukaze in solidna vodljivost in stik s tlemi, ki morata vozniku vseh pogojih vzbujati polno zaupanje.
Osnova za to je platforma GA-K, s katero je NX nižji, daljši in širši, njegovo težišče pa je v primerjavi s predhodnikom nižje za 20 milimetrov. Tudi vzvojno trdnost so mu povečali za 30 odstotkov, kar so dosegli s kombinacijo naprednih tehnik varjenja in spajanja ter uporabo trdnih struktur in ultra visoko trdnostnih jekel na okvirju. Prioritetno vlogo je imelo tudi zmanjšanje mase, k čemu je pripomogla uporaba aluminija za pokrov prtljažnika in blatnike, strukture osrednjih stebričkov in okrepitve strehe. Novi lexus NX je zato kljub temo da je večji tudi malce lažji od predhodnika.
Prihod prvih lexusov NX 350h v Slovenijo je predviden za januar 2022. Pri slovenskem uvozniku je lexus NX sicer že mogoče naročiti, načrtujejo pa, da se bodo kupci v 70 odstotkih odločili za hibridne, v 30 odstotkih pa za priključno hibridne različice. Do zdaj je bilo sicer že naročenih osem lexusov NX, po štirje obeh različic. Hibridni lexus NX bo sicer stal najmanj 49.710 evrov, priključno hibridni pa 66.930 evrov, vendar pri slovenskem uvozniku ponujajo tudi ugodne možnosti financiranja.
K nizkemu težišču je pripomogla tudi nizka vgradnja pogonske baterije. V priključno hibridni različici so to vgradili pod dno kabine, v hibridnem pa pod zadnji sedež. Baterija je tudi bolj kompaktna, zato so lahko za 40 mm znižali pritrdilne točke zadnje klopi, kar je dodatno pripomoglo k zmanjšanju težišča.
Na podvozju izstopajo novo izboljšane McPhersonove vzmetne noge, vse komponente so optimizirali tako, da uspešno blažijo vibracije pri delovanju blažilnikov, optimizirana pa je tudi zadnja večvodilna prema. Z uporabo aluminija so zmanjšanje mase dosegli tudi na platformi. Izboljšana platforma jim je prinesla tudi povečano razmerje volanskega mehanizma, kar je pripomoglo k odzivnosti in živahnosti avtomobila, hkrati pa tudi stabilnost pri ohranjanju smeri. Različica F-Sport je opremljena tudi s prilagodljivim variabilnim sistemom, ki silo blaženja zagotavlja vsakemu kolesu posebej, zato denimo med zavijanjem zmanjša nezaželeno nagibanje karoserije in je z novo generacijo precej izboljšan. Izboljšali so tudi učinkovitost zavor in jim z blažilnim sistemom omogočili večji nadzor z zavornim pedalom.
Priključni in samopolnilni hibrid
Pod motornim pokrovom izstopa predvsem Lexusov prvi priključni hibrid 450h+. V njegovem jedru je 2,5-litrski bencinski štirivaljnik z Atkinsonovim ciklusom, ki je povezan z menjalnikom eCVT ter elektromotorjem in generatorjem, ki sta vgrajena neposredno na prednjo premo in sta s kompaktnimi dimenzijami pustila dovolj prostora tudi za eketronsko nadzorno enoto, zato je cel sklop enakih dimenzij kot šibkejši samopolnilni hibridni. Večjo moč mi zagotavlja večja litij-ionska baterija, ki razpolaga s kapaciteto 18,1 kilovatne ure in jo je mogoče s 6,6-kilovatnim polnilnikom na krovu na 32-amperski polnilni postaji popolnoma napolniti v 2,5 ure.
Priključni hibrid je sicer serijsko opremljen tudi s štirikolesnim pogonom E-four, pri katerem je na zadnjo premo vgrajen dodatni elektromotor, ki je pretežno namenjen zagotavljanju zagotovitvi dodatne moči med speljevanjem ali zagotavljanju stabilnosti na spolzki podlagi, sicer oa zadnji elektromotor vedno deluje, torej pripomore tudi k bolj zanesljivi legi na cesti.
Sistem zagotavlja sistemsko moč 306 'konjev' in 100 kilometrov na uro doseže v malo več kot šestih sekundah. Ob tem v zrak izpusti 20 do 26 gramov ogljikovega dioksida merjeno s ciklusom WLTP. Električna vožnja lahko poteka do hitrosti 135 km/h in do razdalje 69-76 kilometrov, v mestnem ciklusu pa celo do 89-98 km. Predstavniki Lexusa so na Majorki opravili preskus, ki je pokazal, da lexus NX 43-44 odstotkov poti prevozi v električnem načinu, kar je potrdil tudi moj vtis, saj se sem z njim res dolgo vozil električno, tudi potem pa je sistem če je bilo v bateriji vsaj nekaj elektrike, preklapljal na elektromotor.
Enak občutek sem imel tudi med vožnjo samopolnilnega hibrida lexusa NX 350h, ki so ga opremili s četrto generacijo samopolnilnega hibridnega sistema, ki se precej razlikuje od sistema v prejšnji generaciji. . Prednji sklop motorja, elektromotorja in generatorja je tudi v tem lexusu enak kot v priključnem hibridu , vendar pa je z močjo 244 'konjev' precej šibkejši. Glede na to, da je nova litij-ionska hibridna baterija v tem primeru manjša in lažja, lexus NX350h 100 kilometrov na uro doseže v 7,7 sekunde, kar je za dobrih 24 odstotkov hitreje kot pri predhodniku, od katerega je tudi čistejši, saj so se emisije zmanjšale za dobrih 20 odstotkov. Samopolnilni hibrid je sicer na voljo tudi s štirikolesnim pogonom, ki mu elektromotor na zadnji premi nekoliko poveča moč.