"Predlagam omejitev prometa tovornih vozil v času prometni konic med 6. in 9. uro in med 14. in 17. uro na avtocestah in hitrih cestah v Republiki Sloveniji," je eden od predlogov na portalu predlagam.vladi.si. "Navedeno bi lahko izvedli tudi tako, da bi bila v tem času cestnina za tovorna vozila na primer dva krat večja. S tem bi omilili vsakdanje prometne zastoje."
Na ministrstvu za infrastrukturo, ki ga vodi Alenka Bratušek, tega ukrepa ne izključujejo, a nad njim niso najbolj navdušeni. "Kljub že izvedenim ukrepom še vedno ne moremo biti zadovoljni s stanjem, zato na državnem nivoju področje budno spremljamo z namenom, da bi našli rešitve, ki bi prispevale k razbremenitvi cestnega omrežja," odgovarjajo na ministrstvu. "Ena izmed možnih rešitev je tudi prilagoditev višine cestnine za tovorna vozila glede na obdobje dneva. Gre za ukrep, ki ga zakonodaja dopušča, vendar je treba pred morebitno odločitvijo o njegovi uvedbi proučiti njegove vplive in učinke, hkrati pa tudi doseči širši družbeni konsenz."
Tranzita je le 22 odstotkov
Poudarjajo, da se na državnem nivoju zavedajo težav, povezanih z varnostjo in pretočnostjo prometa, ki jih prinaša rast tako osebnega kot tudi tovornega prometa na avtocestah in hitrih cestah. "S povečanimi prometnimi obremenitvami in zastoji se srečujemo predvsem na vpadnicah v bližini večjih mest, in sicer zlasti v času jutranjih in popoldanskih prometnih konic, ko so tudi obremenitve z osebnimi vozili največje," pišejo pri ministrstvu. "Pri tem je treba izpostaviti, da zastoje v času prometnih konic povzroča predvsem dnevna migracija, zato je zmotno prepričanje, da ravno tranzitni promet povzroča konične zastoje na cestah okoli večjih mest. Najnovejša študija prometnih tokov je namreč pokazala, da je npr. na ljubljanskem obroču v času jutranje konice le 22 odstotkov prometa v tranzitu. Dejstvo je, da gospodarska rast generira nova delovna mesta in nove oziroma dodatne blagovne tokove, s tem pa tudi več prometa."
S problematiko večje pretočnosti prometa na avtocestah se na ministrstvu za infrastrukturo ukvajrajo že dlje časa. "Pri omejitvah tranzitnega prometa tovornih vozil na slovenskih cestah se srečujemo s predlogi, ki so si povsem nasprotujoči," razlagajo pri ministrstvu. "Na eni strani imamo zahteve po popolni sprostitvi prometa tovornih vozil na avtocestah, na drugi strani pa zahteve po dodatnem omejevanju."
Prepoved prehitevanja tovornih vozil
Dodajajo, da so bili v z zvezi z naraščajočim tranzitnim tovornim prometom na avtocestah že izvedeni določeni ukrepi, nekateri so še v fazi izvajanja.
"Eden izmed ukrepov, ki je zagotovo pripomogel k večji pretočnosti prometa v času jutranjih in popoldanskih prometnih konic je prepoved prehitevanja tovornih vozil," navajajo pri ministrstvu. "Poleg tega je bil v lanskem letu na vzhodni ljubljanski obvoznici odstavni pas spremenjen v vozni pas, s čimer so bili odpravljeni zastoji, katerim smo bili pred tem priča pred razcepom Malence."
Poudarjajo, da je pomembno zagotoviti, da se čim več tovora prepelje po železnici, saj se bo na ta način zmanjšalo število tovornih vozil na slovenskem avtocestnem križu. "Pomemben ukrep, ki bo prispeval k večji pretočnosti na avtocestah in hitrih cestah je tudi odstranitev cestninskih postaj," še navajajo pri ministrstvu. "Pogoji za njihovo odstranitev so bili vzpostavljeni z uvedbo elektronskega cestninskega sistema v prostem prometnem toku za vozila nad 3.500 kg največje dovoljene mase v lanskem letu. Projekt odstranitve cestninskih postaj je v zaključni fazi."
Nižja cestnina ponoči se ni obnesla
V letu 2010 je bil že uveden ukrep prilagoditve višine cestnine za tovorna vozila v nočnem času med 22. in 6. uro. "Namen ukrepa je bil spodbuditi uporabo cestninskega omrežja v nočnem času," razlagajo pri ministrstvu. "Šlo je za ukrep prometne politike, ki pa v praksi ni 'zaživel', ker je bilo na podlagi podatkov štetja prometa oziroma drugih podatkov upravljavca avtocestnega omrežja ugotovljeno, da ni prišlo do občutno povečanega obsega tovornega prometa v nočnem času, kljub deset odstotkov nižji cestnini. Ukrep je bil ukinjen s 1. oktobra 2013, ker z njim niso bili doseženi želeni učinki."
Po pregledu javno dostopne primerjalno pravne ureditve v nekaterih drugih državah EU (Avstrija, Italija, Hrvaška, Češka, Slovaška, Nemčija, Francija, Romunija, Bolgarija, Madžarska) so ugotovili, da se znižane cestnine za tovorna vozila uporabljajo samo v Avstriji med 22. in 5. uro ter na Češkem, ob petkih med 15. in 20. uro. "Ob upoštevanju navedenega lahko zaključimo, da ukrep prilagajanja višine cestnine za tovorna vozila glede na obdobje dneva ni splošno razširjen," še poudarjajo pri ministrstvu.
Problem, s katerim se srečujejo povsod
Poudarjajol, da je pretočnost prometa v prometnih konicah je pereč problem, s katerim se srečujemo ne samo v Sloveniji, ampak tudi drugod po Evropi. "Pomembno je, da ukrepi niso usmerjeni zgolj v tranzit, saj s tem težav ne bomo rešili," pravijo pri ministrstvu. "Problematiko je treba reševati sistemsko, vzporedno z ukrepi na področjih javnega potniškega prometa ter železniške in cestne infrastrukture."
Folk vi niste normalni. Kaj če bi mi dostavniki 1teden parkirali kamijone pa da vidimo kaj bi vi kupovali v trgovinah in tankali na črpalkah? Kake reakcije bi bile? Sem doživel to v Italiji pa je bil štrajk prevoznikov samo… ...prikaži več 3dni. Drugi dan so bile trgovine izropane folk pa hodil do šoferjev če imajo za prodat dizel? Mal se vprašajte folk kdo je kriv za zastoje?
šleparji pa suv vozila, dnarja neomejeno, medtem ko železnica še vedno uporablja stare gomolke, polske baje, ne vem pa kje mi žvimo ... ne vem če je to normalno, niti kart več ne prodajajo na postjajh ... še dobr da… ...prikaži več vlak voz ... ker jest paš nimam suv-ja ra razliko do mnogih slovenčkov, majo keš, krediit al kaj ... komaj čakam krizo, to pa res
Rešitev je v občutnem dvigu cen vinjet za "turiste" in cestnine za tovornjake.Vinjeta za teden dni bi moral koštat vsaj 100€,potem bi "turisti",ki se valijo skozi državo uporabljali obvoze preko Madžarske in Srbije!