Slovenija
70 ogledov

Svetovanje pri kreditih slabo

S kreativnim računovodstvom si je peterica zaslužila ovadbo. (Foto: Istock) Žurnal24 main
Banke morajo izboljšati informiranje potrošnikov o kreditih, so jih pozvali v Zvezi potrošnikov Slovenije. Raziskava je namreč pokazala, da v bankah in hranilnicah pogosto ne spoštujejo ali pa sploh ne poznajo novega zakona o potrošnikških kreditih.

Namen zakona je jasen, pojasnjujejo pri Zvezi potrošnikov Slovebnije (ZPS); potrošnik mora biti seznanjen s ključnimi lastnostmi in stroški kredita. Prav tako mora poznati svoje pravice in dolžnosti ter se zavedati tveganj, ki se jim izpostavlja z najemom kredita.

Kreditodajalec mora potrošniku izročiti standardiziran obrazec z informacijami o kreditu, potrošniku pojasniti tveganja najema kredita ter na potrošnikovo željo tudi izročiti vzorec kreditne pogodbe.

"Tako potrošnik lahko oceni, koliko bo za kredit dejansko plačal, na preprost način primerja ponudbe med seboj in išče najugodnejšega ponudnika. Še posebej v času, ko pričakujemo zvišanja obrestnih mer, je pomembno, da kreditodajalec potrošniku pojasni, kako lahko rast obrestne mere vpliva na rast obroka kredita," je povedal Boštjan Krisper, finančni svetovalec pri ZPS.

Pri ZPS so maja preverili, kako bankirji svetujejo potrošnikom, ki se zanimajo za najem stanovanjskega kredita. Zanimalo jih je, ali banka potrošniku izroči predpisani obrazec in vzorec pogodbe ter pojasni tveganja. Predpisani obrazec je potrošnik takoj dobil le v poslovalnici UniCredit Banke, na njegovo izrecno zahtevo pa so mu ga izročili še pri Banki Celje in Banki Koper. V drugih bankah so izročitev standardiziranega obrazca pogojevali z izpolnitvijo vloge za kredit in z izročitvijo vse potrebne dokumentacije, ali pa zanj sploh še niso slišali.

Le pri Banki Celje so spoštovali pravico potrošnika do vpogleda v kreditno pogodbo, drugje pa so mu pojasnili, da gre za zaupen dokument, ki se ga izroči šele ob podpisu. Prav tako je samo slaba polovica bančnih uslužbencev potrošniku pojasnila, da se njegov mesečni obrok lahko zviša. Le pri Abanki Vipa, Deželni banki, NLB in Raiffeisen banki pa je potrošnik prejel še nazorno simulacijo gibanja obroka za primer, če se obrestna Euribor spremeni.

Z nepoznavanjem novega zakona o potrošniških kreditih banke potrošnikom odrekajo pravico do informirane odločitve in povečujejo nevarnost napačnih odločitev potrošnika in kasnejših težav pri odplačevanju kredita, menijo v ZPS. "Nedopustno je, da zakonodaja, ki spodbuja odgovorno kreditiranje, ostaja mrtva črka na papirju. Predstavljajte si, da kupujete fotoaparat, prodajalec pa vam je tehnično specifikacijo pripravljen izročiti šele, ko ga boste plačali. Pri najemu stanovanjskega kredita pa gre najbrž za najpomembnejšo finančno odločitev v življenju posameznika. Banke pozivamo, naj izboljšajo svojo prakso ter potrošnike celovito informirajo o svoji ponudbi in tveganjih, ki jih morajo poznati pred najemom kredita," je še opozoril Krisper.

Komentarjev 1
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Če nimate uporabniškega računa, izberite enega od ponujenih načinov in se registrirajte v nekaj hitrih korakih.