Izobraževalni sistem na sončni strani Alp premore več kot 450 osnovnih šol, če prištejemo še podružnice se število povzpne nad 800. Po podatkih Ministrstva za vzgojo in izobraževanje je pri nas več kot 170 srednjih šol ter 19 zavodov za otroke s posebnimi potrebami, za to populacijo imamo še 28 osnovnih šol.
Šolska poslopja stojijo v zelo različnih okoljih. Od tistih sredi urbanističnih centrov, do podeželskih ustanov v zelo odročnih krajih. Mnoga šolska poslopja so, kljub večkratni obnovi, že precej dotrajana.
Eno takšnih je poslopje Podružnične šole Alojza Hohkrauta v Trbovljah, sicer enoti OŠ Trbovlje. Stavba, v kateri domuje šola, je bila zgrajena v času razcveta rudarstva v Zasavju ob koncu 19. stoletja, nazadnje pa obnovljena v začetku 21. stoletja.
Prejšnje občinsko vodstvo je leta 2022 sprejelo prostorski načrt, v katerem je predvideno novo šolsko poslopje. Vanj naj bi preselili učence omenjene podružnične šole. Nova občinska oblast na čelu z županom Zoranom Pozničem, ki je vajeti prevzela lani jeseni, je načrte spremenila. Razlog je v tem, da je bila nova šola načrtovana sredi industrijskega območja (na spodnji fotografiji).
"Območje Opekarne je s Toplarno Trbovlje kot dominantnim objektom (z vsem hrupom, industrijskim prometom ter izpusti) precej dotrajano postindustrijsko območje. Zato menimo, da je umestitev in gradnja osnovne šole in vrtca v tem okolju neprimerna," so svojo odločitev obrazložili na Občini Trbovlje in dodali, da so že stekle aktivnosti za nadomestno lokacijo.
Kakšni so standardi?
O tem, kje naj se postavi šola, odločajo občine. Slednje so odgovorne tudi za investicije v osnovno šolstvo, saj so lastnice in ustanoviteljice vzgojno-izobraževalnih zavodov. Normativi za to področje imajo precej dolgo brado, saj so bili postavljeni že pred več kot pol stoletja.
"Normativi se niso spremenili od leta 1968, vendar je leta 1999 takratno Ministrstvo za šolstvo in šport pripravilo Navodila za gradnjo osnovnih šol v RS (delovno gradivo), ki se uporabljajo še danes in so v pomoč projektantom in občinam," so zapisali na Ministrstvu za vzgojo in izobraževanje.
Celotna navodila za gradnjo osnovnih šol v RS so dostopna NA TEJ POVEZAVI.
"Pri izbiri lokacije je treba smiselno upoštevati ustrezne pravilnike in normative, tako da bo izbrano zemljišče zagotovilo vse potrebne zdravstvene, pedagoške, ekonomske, ekološke, urbanistične in tehnične pogoje," je zapisano v omenjenih navodilih.
Najmanj 35 metrov od ceste
"Izbrano zemljišče naj bo v bližini prometnega omrežja, vendar v mirnem predelu, stran od prometnega in proizvodnega hrupa. Če ni mogoče najti zemljišča stran od večjih prometnih žil, je treba postaviti šolo najmanj 35 metrov od prometne ceste ali železnice; če gledajo učilnice na prometno cesto ali železnico, pa najmanj 50 metrov, pri čemer je potrebno namestiti protihrupno zaščito. Od sosednjih zgradb mora biti šola odmaknjena najmanj za dvakratno višino višje zgradbe," se glasi del o lokaciji šole.
"Pogoj za dobro lokacijo je svež zrak brez prahu, megle, dima, plinov in sevanj. Zemljišče je treba iskati v prisojnem zelenem predelu v bližini parkov, na zdravem gradbenem terenu, ki ni poplaven ali močviren in ima relativno nizek nivo talne vode, ki je varen pred naravnimi katastrofami in zaveten," je nadalje opisana optimalna lokacija za izobraževalno ustanovo.
"Izbrati velja vodoravno zemljišče. Če takega ni mogoče zagotoviti, ima prednost zemljišče z blagim padcem na jug ali vzhod. Za matične učilnice je najugodnejša južna ali jugovzhodna (do 10 stopinj) orientacija. Pri taki legi je v toplejšem letnem obdobju, ko je sonce visoko, možno že z majhnim napuščem preprečiti prehudo osončenje (pregrevanje) prostorov. Poleg južne orientacije je za predmetne učilnice ustrezna tudi orientacija na sever, predvsem za likovno vzgojo," je navedeno glede orientacije objekta.
Šole so ob gradnji predvidene za uporabo vsaj naslednjih 50 let. Pri načrtovanju in gradnji je potrebno upoštevati določene standarde. Eden teh je adaptabilnost šolskega kompleksa za možnost kasnejše razširitve in dozidave, adaptabilnost zgradbe za kasnejše čimbolj enostavno prilaganje novim potrebam ter fleksibilnost zgradbe za izvajanje pouka na različnih ravneh, tako da je možno opravljati delo v različnih skupinah, v skladu z interesi in zmogljivostmi učencev.
"Ob uporabi sodobne tehnologije v gradbeništvu ter ob upoštevanju zahtev pedagoške stroke in razvoja sodobne učne tehnologije želimo doseči otroku in učiteljem prijetno, funkcionalno, fleksibilno, kvalitetno in vzdržljivo, vendar ne predrago, energetsko varčno, okolju prijazno ter seveda zdravo in varno šolsko stavbo," je še zapisano v navodilih ministrstva.
Na ministrstvu so še dodali, da bo moral v bodoče poudarek pri investiranju v osnovne šole biti predvsem na kakovosti šolskega prostora in ne več toliko na kvantiteti šolskih zgradb.
dezurni@styria-media.si
Res nimate drugega dela kot fajtati že tako usekane nekatere starše , ki samo čakajo , da se bodo lahko pritoževali!