Nakupovanje. Po zadnjih raziskavah GfK za večino Slovencev nakupovanje ni užitek, ampak naloga, izpostavlja Armand Faganel s koprske fakultete za management. Med tistimi, ki nakupujejo impulzivno in ob tem uživajo, so pretežno mlajše ženske. "Slovenci se še vedno radi obdarujemo, a z darili razveselimo manj ljudi kot pred krizo; tudi vrednost darila je manjša – štiri petine Slovencev porabijo zanj manj kot 20 evrov," pravi Faganel.
Večino daril kupimo v nakupovalnih središčih, počasi pa se povečuje delež ljudi, ki jih kupi prek spleta, najpogosteje zabavno elektroniko in knjige. Sicer za darila najpogosteje izberemo prav knjige, kozmetiko, igrače in oblačila, vse več pa je tudi daril, ki jih izdelamo sami, pojasnjuje sogovornik in dodaja, da so blagovne znamke daril pri Slovencih še vedno cenjene, tudi pri otrocih. "Prevečkrat predstavljajo dostop do zaželene socialne vključenosti," opozarja.
Več praznikov, več daril
Veliki trgovci pravijo, da decembra zaslužijo največ. "Promet je decembra v povprečju od 10 do 30 odstotkov večji kot med letom," pojasnjujejo v Mercatorju. Razlike med meseci naj bi bile sicer vse manjše. "Trgovci namreč spodbujajo potrošnjo z najrazličnejšimi aktivnostmi vse mesece. Vedno več je tudi uvoženih praznikov, zato je priložnosti za obdarovanja več," razlaga Faganel.
Ker je bilo zaupanje potrošnikov v novembru v primerjavi z letom prej malo večje, "pa lahko optimistično napovemo tudi kakšen impulzivni nakup več v letošnjem veselem decembru", meni Faganel. Z njim se strinja Maja Makovec Brenčič z ljubljanske ekonomske fakultete, a poudarja, da smo potrošniki med krizo preudarnejši pri nakupih, jih vse bolj načrtujemo, večje pa tudi odlagamo. Faganel še izpostavlja, da podatki statističnega urada kažejo skoraj 20-odstotni upad realnega prihodka v trgovini na drobno v primerjavi z letom 2008 oziroma s časom pred krizo.
Privoščijo si več kot sicer
Trgovci se strinjajo, da so potrošniki racionalnejši pri nakupovanju, a se praznovanju v decembru vseeno ne želijo odpovedati. "Kupci so pripravljeni tudi na nekoliko večje izdatke kot sicer," pravijo v Hoferju, Miha Rejc iz Lidla pa, da se kupci v tem času odločijo za bolj praznični jedilnik, zato kupijo gurmanske specialitete, ki si jih ne privoščijo vsak dan. V Mercatorju dodajajo, da je decembra več nakupov večjih vrednosti in da se poveča frekvenca tedenskih nakupov, v Tušu pa, da so vsakodnevni in tedenski nakupi večji.
Potrošniki kupujejo enako vrsto izdelkov kot pred krizo, a kupujejo več izdelkov v akciji in več izdelkov trgovskih blagovnih znamk pa tudi premium izdelke in izdelke, ki jih med prazniki ne želijo pogrešati, kot so potice, pršut, penine, okraski in drugo, izpostavljajo v Mercatorju. V Big Bangu pa dodajajo, da je decembra "več manjših, impulzivnejših nakupov," večji in dražji pa so bolj načrtovani, zato pričakujejo, da bodo v prazničnem času prodali več pametnih naprav.