"Finančne storitve so v ospredju kot svetovna in ne le kot evropska in slovenska tema, preprosto zaradi tega, ker posledice finančne krize občutimo vsi potrošniki. Kar se je kot kriza hipotekarnih kreditov začelo v Ameriki, se je do neke mere preneslo tudi v Evropo in svet, ne nazadnje tudi v Slovenijo. S finančno krizo smo dobili tudi veliko računov za preteklo ravnanje in potrošniki dejansko plačujemo to ceno – nekateri z izgubo službe, drugi z zmanjšano vrednostjo premoženja, posamezniki tudi z izgubo nepremičnin," je ob svetovnem dnevu potrošnikov pravic za zurnal24.si dejala Breda Kutin, predsednica Zveze potrošnikov Slovenije (ZPS).
Breda Kutin, predsednica ZPS
Kutinova je poudarila, da nam v Sloveniji "še kako manjka" ustrezna regulacija na finančnem trgu. Spomnila je na zaplete pri modrem varčevanju, kjer ni šlo le za problem neizpolnjevanja pogodbe, ampak neke prakse, je dejala Kutinova, kjer so banke pripravile neko informacijo oziroma informativni izračun in trdile, da ponudba ni zavezujoča. "Mi pa menimo, da podobno kot v trgovini, kjer neki izdelek oglašujejo v akciji, mora tisto, kar oglašujejo, tudi držati," je dejala.
Kutinova je izpostavila tudi analizo evropske komisije o raziskavi primernosti finančnih produktov, ki se ponujajo potrošnikom v evropskih bankah, tudi slovenskih. "Ugotovili so, da praktično nihče ni ponudil vseh informacij, potrebnih za ustrezno odločanje, in da je samo 20 odstotkov nasvetov, ki so jih dobili potrošniki, ustrezalo njihovemu finančnemu profilu. To pa preprosto pomeni, da nekaj, kar je morda primerno za nekoga z debelo denarnico, niti slučajno ni primerno za nekoga s tanjšo denarnico oziroma nekaj, kar je primerno za mlajšega človeka, ni primerno za starejšega. Tu je Slovenija dobila porazne rezultate, ki samo potrjujejo tisto, na kar opozarjamo že leta, torej da potrebujemo neodvisno finančno svetovanje," je povedala Kutinova.
Na ZPS od Slovenije zato pričakujejo, da si bo prizadevala za izvajanje nove zakonodaje in da bo sprejela potrebne ukrepe. Med njimi v zvezi izpostavljajo razširitev obsega pooblastil za finančni nadzor tudi z vidika zaščite interesov potrošnikov in poslovnih praks ponudnikov. Poleg tega mora biti potrošnikom zagotovljen dostop do varnih finančnih storitev (kreditov, naložb, stanovanj), je izpostavila Kutinova.
Potrošniki vedno bolje ozaveščeni
Med pomembne spremembe je Kutinova vključila tudi ustrezno in učinkovito varstvo potoršnikov, saj, kot je dejala, brez zaupanja potrošnikov sprememb ni mogoče udejanjiti. Zaupanje ljudi in na drugi strani poštena konkurenca sta predpogoj, ki dajeta rezultate na dolgi rok, je opozorila.
Kutinova še ugotavlja, da je raven varstva potrošnikov sicer z leti vedno boljša. Potrošniki so po njenem bistveno bolje ozaveščeni in obveščeni kot nekoč in znajo uveljaviti svoje pravice. To, je dodala, dokazuje tudi rast članstva pri ZPS in rast naklade prve in edine potrošniške revije v Sloveniji, revije Vip, ki prav danes praznuje 20. obletnico izhajanja. "Vse to dokazuje, da je takšnih, ki se želijo odločati na podlagi dejstev, vedno več," je še dejala Breda Kutin.