Ta teden smo poročali o oškodovanju kupcev, ki so naročili in plačali vrata pri podjetju Val Marketing, a storitev ni bila opravljena, ker je šlo podjetje prej v stečaj.
Terjatev prijavite do 9. januarja
Kupcem sedaj ostane možnost prijave terjatve v stečajno maso. Okrožno sodišče v Ljubljani je 9. oktobra izdalo sklep ter oklic o začetku stečajnega postopka nad podjetjem in kot stečajnega upravitelja imenovalo Igorja Pirca. Rok za prijavo terjatev je tri mesece od oklica, torej je zadnji dan za prijavo terjatev 9. januar 2018. Če oškodovani terjatve do tega roka ne bodo prijavili, bo njihova terjatev do upnika prenehala.
"Prijava terjatve se opravi osebno na vložišču sodišča ali pa se jo pošlje po pošti na naslov sodišča," navajajo pri Tržnem inšpektoratu, ki ga vodi Andrejka Grgić. Pri Zvezi potrošnikov Slovenije poudarjajo, da je prijava terjatve pravočasna, če je do poteka roka vložena na sodišču ali poslana s priporočeno pošiljko.
Kaj mora vsebovati prijava upnika (za fizične osebe)?
Opravilno številko postopka: St 3198/2017, ime in priimek ter naslov prebivališča, zahtevek za priznanje terjatve z zneskom glavnice ("Upnik prijavlja terjatev v višini XY in zahteva, da se prijavljena terjatev prizna in izplača na njegov račun ZY "). Če boste poleg glavnice uveljavljali tudi zakonske zamudne obresti, morate obresti najprej obračunati od dospelosti terjatve do dneva začetka stečajnega postopka (v pomoč je lahko aplikacija sodišča) in poleg glavnice zahtevati tudi priznanje tako obračunanega zneska obresti, sicer jih sodišče ne more priznati. Priložen mora biti dejstev, iz katerih izhaja utemeljenost zahtevka in dokaze o njih (npr. račun, predračun, pogodba, bančni izpisek o nakazilu podjetju in drugo).
Pri ZPS svetujejo, da se za morebitne dodatne informacije obrnete na stečajnega upravitelja Igorja Pirca. "Nekateri upravitelji imajo na voljo posebne obrazce za prijavo terjatev v stečajnem postopku," še navajajo pri ZPS.
Druge možnosti
Ker se oškodovani sprašujejo, v kolikšnem delu (če sploh) bodo terjatve poplačane iz stečajne mase, pri ZPS poleg prijave terjatve v stečajnem postopku svetujejo iskanje še drugih rešitev. "Vsi oškodovani potrošniki, ki tega še niste storili, o vašem primeru obvestite tudi Tržni inšpektorat in podajte prijavo na policijo," svetujejo pri ZPS. "Ovadbo policiji lahko podate kadarkoli na katerikoli policijski postaji ali oddelku policije, na številko 113 ali druge telefonske številke policijskih enot, ali v pisni ali elektronski obliki."
Zahtevek za vrnitev vseh plačil
"Zakon o kazenskem postopku omogoča, da se pod določenimi pogoji v kazenskem postopku obravnava in odloča tudi o premoženjskopravnem zahtevku oškodovanca do obdolženca, nastalem zaradi kaznivega dejanja," poudarjajo pri ZPS. "Predlagamo, da že ob vložitvi ovadbe policiji vročite tudi izjavo, da zoper storilca kaznivega dejanja uveljavljate svoj zahtevek, to je vrnitev vseh plačil."
Dodajajo, da mora biti zahtevek obrazložen in podkrepljen z dokazi. "Po vložitvi ovadbe spremljate dogajanje in v primeru, da bo uveden kazenski postopek, preverite, ali je vaš premoženjskopravni zahtevek upoštevan v postopku," poudarjajo pri ZPS. "Če premoženjskopravnega zahtevka niste podali že ob vložitvi ovadbe, to nujno storite ob začetku kazenskega postopka. Sodišče namreč o povrnitvi škode oškodovancem v kazenskem postopku ne odloča, če ne podate zahtevka."
Če je premoženjskopravni zahtevek podan, ga sodišče prisodi le ob obsodilni sodbi in če je vsebina zahtevka dokazana, npr. s pogodbo, potrdili, računi in drugimi dokazili. V nasprotnem primeru sodišče oškodovanca napoti na pravdo, saj kazensko sodišče zahtevka ne sme zavrniti.
Preverite pri banki
ZPS potrošnikom, ki so plačali s plačilno kartico, svetuje še, da se obrnejo na banko, ki je kartico izdala. "Pri njej naj zaprosijo za navodila reklamacijskega postopka za vračilo plačanega zneska zaradi stečaja podjetja, ki ni dobavilo blaga," pravi Jasmina Bevc Bahar iz ZPS. "Nekateri izdajatelji kartic omogočajo tak reklamacijski postopek, kar naj vsak potrošnik preveri pri svoji banki. Potrošniki naj se pozanimajo tudi o rokih za vložitev reklamacije in kjer je reklamacijski postopek možen, tega pravočasno sprožijo." O tem smo na Žurnalu24 pisali v prispevku Vračilo denarja pri plačilu s kreditno kartico.