Ekonomisti napovedujejo, da se bo upad potrošnje na kratki rok ob dvigu DDV zaradi psihološkega učinka zgodil tudi pri tistih trgovcih, ki cen ne bodo dvigovali, na dolgi rok pa pri vseh, in sicer zaradi dejanskih podražitev.
Brez nenujnih nakupov
"Trajanje tega učinka je zelo omejeno in ni pričakovati, da bi se lahko psihološki učinek obdržal dlje kot tri mesece," pravi Matic Novak s koprske fakultete za management. Meni, da bo učinek pripomogel k temu, da bodo ljudje na začetku odlašali z nenujnimi nakupi. Vpliv na potrošnjo bo opazen predvsem pri gospodinjstvih z nizkimi dohodki, medtem ko Novak ne pričakuje, da bi se potrošne navade drugih bistveno spremenile, denimo v smeri nakupovanja v tujini.
Podražitve pod krinko
Novak opozarja, da je možno, da bi nekateri cene dvignili za več, kot je dejanska višina zvišanega DDV. "A v trenutnih razmerah, ko so potrošniki že tako zelo pazljivi pri svojih nakupih in bodo zaradi dviga stopnje DDV v teh dneh še toliko pozornejši na spremembe cen, vseeno ni pričakovati, da bi si prodajalci to dovolili," še pravi Novak. Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS) cen ne bo spremljala, kot jih je ob uvedbi evra, saj tega država ne bo financirala. "Spremljanje posameznih segmentov izdelkov bomo uvajali postopoma, glede na finančne in kadrovske vire. Večinoma bo spremljanje cen vezano na izdelke, ki jih bomo uvrstili na testiranja," razlagajo, potrošnikom pa svetujejo, naj cene primerjajo: "Pozorni naj bodo tudi na akcijske, zaklenjene cene in podobno. Če so bile cene pri določenem trgovcu že zdaj na višji ravni, bo tudi zaklenjena cena lahko višja kot pri drugem."
Cene marsikje enake
Številne manjše trgovine in obrtniki cen s prvim julijem sicer niso spreminjali. "Med popusti bi bilo to nesmiselno, predvsem pa je z menjavo deklaracij toliko dela, da se ne izplača," pravijo v Butiku La Vision iz Domžal. Dodajajo, da bodo pri novih izdelkih cene ostale primerljive: "Raje bomo šli v lastno škodo, kot dvignili ceno." V ljubljanskem frizerskem salonu Frizurca cen niso dvignili in ne opažajo upada obiska, "a zdaj je čas dopustov, zato bo prava slika vidna jeseni".
Veliki ne razkrivajo
Koliko izdelkov so podražili za celoten dvig DDV, koliko za del in koliko izdelkom se cena včeraj ni spremenila, pa večji trgovci ne razkrivajo. V Sparu pravijo, da so se in se bodo "odločali od izdelka do izdelka". V Tušu ob tem izpostavljajo, da "maloprodajno ceno vedno določa tudi trg, saj je končni potrošnik tisti, ki se odloča o nakupu". V Mercatorju so kljub dvigu DDV več kot dva tisoč najbolje prodajanim izdelkom zaklenili cene do 1. septembra. Za 30 izdelkov iz Slovenske košarice pa jamčijo najnižje cene, sicer vrnejo denar. "Cene preostanka asortimenta pa bomo postopoma prilagodili," pravijo. V Big Bangu pa so povedali, da so cene "poskušali ohraniti na podobni ravni, vseeno pa so se pri določenih izdelkih spremenile".
Kupci smo že kar nekaj časa pazljivi in vse bolj nakupujemo po pameti. Veliko več nam sedaj pomenijo kartice zvestobe in pa razne ugodnosti, ki nam jih nudijo podjetja. Jaz recimo veliko privarčujem z kartico zvestobe pri Tušu, pa tudi… ...prikaži več sicer se mi zdijo cene pri njih gledeno generalno najbolj ugodne. In imajo tudi največ slovenkih izdelkov, predvsem zelenjave in sadja. To je pa tisto kar kupci znamo ceniti :)
Vseeno mi je za slovenijo, dokler jo furajo uničevalci gospodarstva in tajkuni. Po izdelke bom pa tedensko hodil v avstrijo. Iz ljubljane.. Dobr da mam velik avto, gre velik stvari notr.
čez mejo kupujemo cenejehttp://www.simplymarket.it/pdv.php?id=1209