Leta 2020 si ne bomo zapomnili kot leta ugodnega za potovanja. Marsikdo še vedno čaka na povračilo kupnine zaradi odpovedanega leta, namestitve ali neizvedenega paketnega potovanja; načrtovanje dopusta ali potovanja ostaja še naprej stresno, če že skoraj ne nemogoče. Na Evropskem potrošniškem centru (EPC) Slovenija so zato potrošnike seznanili z informacijami in jih opremili z nasveti, ki jih v današnjih okoliščinah, povezanih s Covid-19, najbolj potrebujejo.
Potrošnikom, ki so zavrnili ponujeni vavčer in od letalskega prevoznika zahtevali vračilo kupnine, pa svetujejo, da na odgovor prevoznika počakajo najmanj 8 tednov. V kolikor ta vračilo odobri, pa še nadaljnjih 8 tednov na izplačilo denarja.
V primeru, da prevoznik vztrajno ponuja vavčer in se v 8 tednih ne opredeli do zahteve potrošnika za povračilo, se potrošnik lahko obrne na EPC. "V svojem dopisu naj posreduje dokazila o neuspelih poskusih dogovarjanja s prevoznikom, kot tudi dokazila o vplačani rezervaciji odpovedanega leta. Prav tako lahko potrošnik poišče pomoč EPC, če je njegova zahteva za povračilo neutemeljeno zavrnjena, saj mora potnik tudi v primerih interventnih zakonodaj ohraniti pravico do izbire med vavčerjem, povračilom in spremembo datuma," razložijo na EPC.
In nadaljujejo, da lahko komunikacija s ponudnikom in uveljavljanje povračila traja še dlje, če je potrošnik letalsko vozovnico kupil pri posredniku. Postopek uveljavljanja povračil pri posrednikih običajno namreč vključuje dve stopnji. Najprej posrednik potrdi, da je potnik upravičen do povračila, nato letalskega prevoznika zaprosi za potrditev ustreznega zneska povračila. Slednji naj bi v roku 90 dni potrdil izplačilo. V drugi fazi, t.j. ko posrednik prejme odgovor letalskega prevoznika, se šele določi, kdaj in kako bo povračilo nakazano potrošniku.
"Čeprav je nestrpnost potrošnikov razumljiva, se je pri izmenjavi informacij v okviru Mreže EPC izkazalo, da bi se s ponavljajočimi zahtevami ali preuranjenim vlaganjem pritožb zgolj dodatno obremenilo delo ponudnikov. Poleg tega nam nekaj optimizma vliva dejstvo, da smo v zadnjem času že prejeli povratne informacije posameznih potrošnikov, ki so uspešno uveljavili zahtevke za povračilo kupnine za odpovedan let," vesele novice sporočijo na centru.
Evropska komisija je ob koncu julija posodobila odgovore na najpogostejša vprašanja potnikov, med katerimi znova izpostavlja, da interventna pravila posameznih držav članic, s katerimi je prišlo do odstopanj od direktive na področju paketnih potovanj ali uredbe, ki ureja pravice potnikov v letalskem prometu, veljajo zgolj začasno. Po načelu odgovornosti države so le-te, kjer je bilo kršeno pravo EU, dolžne posameznikom povrniti škodo, ki jim je bila povzročena. Če potrošniki ne morejo uveljaviti svojih pravic s pomočjo EPC ali z alternativnimi postopki za reševanje sporov, jim preostane uveljavljanje pravic na sodišču. Potrošniki bi se namreč pri uveljavljanju svojih pravic pred nacionalnim sodiščem morali sklicevati na možno nezdružljivost nacionalnega prava s pravom Evropske unije in posledično na neuporabo nacionalnih predpisov, ki niso v skladu s pravom Unije.
Evropski potrošniški center Slovenije
Zavrnjeno vkrcanje zaradi zdravja in varnosti?
Po pravu EU potniku ob zavrnitvi vkrcanja proti njegovi volji pripada pravica do odškodnine, pravica do izbire med povračilom in spremembo poti ter pravica do oskrbe, kar pa ne velja v primeru utemeljitve zavrnjenega vkrcanja zaradi zdravja, varnosti ali neustrezne potne listine. Ali lahko potnik kljub temu uživa navedene pravice deloma ali v celoti, bo odvisno od vrste vozovnice, kot je določeno v pogojih letalskega prevoznika.
Nasveti pri načrtovanju potovanj
Če se v trenutni situaciji vseeno odločate za rezervacije storitev na področju potovanj, na EPC opozarjajo, da se v primeru spremembe situacije v zvezi s Covid-19, zaradi katere bi želeli odpovedati pogodbo, morda ne boste mogli sklicevati na izredne in nepredvidljive okoliščine. Ta tveganja so bila namreč znana že ob sklenitvi pogodbe.
1.) Preverite dejansko stanje na počitniški destinaciji – preverite opozorila lokalnih oblasti, kot tudi informacije za potnike na spletni strani Ministrstva za zunanje zadeve.
2.) Pred potovanjem v tujino spremljajte informacije o ukrepih na mejah ob vstopu v Slovenijo.
3.) Pozorno preberite splošne pogoje ponudnika in razmislite o morebitni možnosti zavarovanja za primer odpovedi. Pred sklepanjem zavarovanja preverite ponudbo in izberite najbolj primeren paket za vas.
4.) Letalske vozovnice raje kupite neposredno pri prevoznikih, s čimer si lahko v primeru težav skrajšate čas obravnavane pritožbe.
5.) Pred potovanjem na območja z večjim tveganjem (npr. politični nemiri) izpolnite obrazec na spletni strani MZZ, s čimer olajšate izvajanje morebitne konzularne zaščite.
6.) Če načrtujete aktivne počitnice v tujini razmislite o sklenitvi dodatnega zavarovanja z asistenco, ki vključuje organizacijo medicinske pomoči in kritje nujnih stroškov, kot so prevoz do najbližje bolnišnice, zdravljenje v bolnišnici ali kliniki, prevoz v domovino …, do višine dogovorjene zavarovalne vsote.