Enkrat, ko bodo prometna infrastruktura in vozila opremljeni s tehnologijo 5G, bo to spremenilo naš način potovanja. Komunikacija med vozili ter med vozilom in infrastrukturo bo ceste naredila varnejše in do okolja prijaznejše, hkrati pa bo omogočila učinkovitejši javni transport.
Tehnologija 5G bi lahko pospešila razvoj avtonomnih vozil, tako bi zelo kmalu na cestah lahko srečevali avtonomna, polavtonomna in običajna, človeško vodena vozila, ki bodo komunicirala med seboj in s prometno infrastrukturo. Kot napovedujejo pri Ericssonu, se bo število povezanih vozil v letu 2025 povečalo na več kot 500 milijonov. Da bodo ta lahko komunicirala med seboj, pa bodo zelo pomembni nizki odzivni časi, kot jih bo zagotovil 5G. A pametna vozila so le en del pametnih transportnih sistemov. Tehnologija 5G bo omogočala komunikacijo med vozilom in prometno infrastrukturo, kot so semaforji, senzorji, kamere, brezpilotni letalniki in drugo. Danes je namreč težava v tem, da so brezžične tehnologije, ki jih uporabljajo obstoječi prometni sistemi, razdrobljene. 5G pa ne bo le poenotil komunikacije in zagotovil nizko latenco, temveč bo omogočil tudi inteligentne aplikacije, ki jih še ni.
Manj nesreč in zamud
Danes lahko avtomobilska kamera zazna navaden semafor in določi naslednje premike glede na barvo na semaforju. Že jutri bi morda inteligentni semafor lahko avtomobilu v realnem času oddajal razne informacije še veliko preden se to približa križišču. Gre za podatke, ki lahko koristijo drugim voznikom, pešcem in avtonomnim vozilom na določenem območju ter s tem preprečijo trčenje in rešijo življenje.
Z uporabo pametnih prometnih sistemov, ki so povezani v 5G, bi se izboljšal tudi tok prometa. Prometni signali bi se lahko spreminjali glede na trenutne prometne vzorce, ki jih zaznavajo senzorji in kamere, in prilagajali barvo luči, da s tem zmanjšajo nepotrebne zamude. Na avtocesti pa bi lahko konvoji povezanih vozil tvorili "mini oblake", ki med seboj komunicirajo, opozorijo na spremenjene razmere na cesti in držijo enakomerno razdaljo med seboj.
Vse prednosti, ki jih ponuja 5G, bodo pomagale tudi upravljavcem javnega prevoza, sploh ob velikih dogodkih, kot so nogometne tekme, koncerti in podobno, da bodo v realnem času spremljali in prilagajali prometne tokove.
Poskus s pametnimi semaforji, ki so ga opravili na univerzi Carnegie Mellon v Pittsburgu v ZDA, je pokazal, da je bila vožnja za 26 odstotkov hitrejša, čas čakanja na cesti se je zmanjšal za 40 odstotkov, emisije onesnaževal pa za 21 odstotkov. To je dobra novica tudi za taksiste in druge prevoznike, ki bi z boljšim prometnim tokom in manj čakanja povečali število strank, ki jih lahko „poberejo“ in tudi zmanjšali stroške goriva.
Učinkovitejši večmodalni prevoz
Velja omeniti še eno področje prevoza, kjer bo tehnologija 5G s stabilno povezljivostjo igrala pomembno vlogo. Multimodalni način prevoza od vrat do vrat je vse bolj pogost. Pri tem gre za združevanja različni oblik prevoza, od avtobus, vlaka, osebnega avtomobila, carsharinga do rešitev za t. im. mikro-mobilnost, kot so električna kolesa in skuterji. Pri tem je izziv zagotoviti nemoten prehod z enega načina prevoza na drugega, pri čemer morata biti registracija in plačilo čim bolj brezhibni in varni. Tu bodo v igro stopile prednosti, ki jih prinaša tehnologija 5G, med njimi izjemna hitrost prenosa podatkov, manj zakasnitve, možnost delovanja v realnem času in stalna povezanost velikega števila naprav.
Angleška svetovalska družba GlobalData v zadnji analizi trga ponudnikov 5G tehnologije ugotavlja, da je vodilni ponudnik kitajski Huawei, ki izstopa v vseh ocenjevanih segmentih v primerjavi z drugimi ponudniki. Sledijo mu Ericsson, Nokia Samsung Electronics in ZTE. Med vsemi ponudniki je Huawei do sedaj sklenil tudi največ pogodb za postavitev 5G omrežja in že postavil tudi preko 150.000 baznih postaj. Strokovnjaki ocenjujejo, da se bo trg 5G močneje razcvetel v naslednjem letu.