Gorenjska
643 ogledov

Dvojni značaj travm, ki jih povzroča izguba

Nada Žgank
V Prešernovem gledališču Kranj bodo v ponedeljek, 27. marca 2023, ob slovesnem odprtju 53. Tedna slovenske drame krstno uprizorili dramo Milana Ramšaka Markovića Deževen dan v Gurlitschu v režiji Sebastijana Horvata.

»Nastaja ena zelo posebna predstava. Prav vsi ustvarjalci so v vrhunski formi in to se zelo vidi. Vidi se tudi, da sta Sebastijan in Milan zelo uigran tandem, čeprav si upam trditi, da tako zelo po mojem mnenju še ni bilo. Vidi se, da je naš ansambel v neverjetni formi in nastaja ena zelo posebna predstava, ki je pisana na čas, prostor in jo bomo z velikim veseljem delili z občinstvom,« je pred premiero, ki bo v ponedeljek, povedal direktor Prešernovega gledališča Kranj Jure Novak.

Uprizoritev govori o poročenem paru v poznih tridesetih, ki živi udobno meščansko življenje v predmestju Celovca. Poleg tega, da zakonca skrbijo krize, kot so nova vojna v Evropi, večanje družbene neenakosti in grožnja podnebnih sprememb, so njuna edina resna težava in življenjski izziv doslej neuspešni poskusi, da bi dobila otroka. »V Deževnem dnevu lahko konflikt na ravni naracije opazujemo iz tradicije resne drame ali tragedije – kot napako, zaradi katere glavni junak, ne glede na to, kaj stori, samo pada vse globlje in globlje. Verjetno je o tem konfliktu še bolj plodno premišljevati tako, da sledimo tradiciji komedije, v kateri dramska oseba noče ali iz določenega razloga ne more sprejeti resničnosti, s katero prihaja v konflikt. Deževen dan v Gurlitschu ni komedija, vendar je v vedenju glavnega junaka nekaj, kar vsaj po njegovi nemoči, da bi se odpovedal drajvu, ki ga vodi v vse bolj absurdne situacije, spominja na nekatere klasične ali Molièrove komične dramske osebe. Vendar pa je zame najzanimivejši konflikt na ravni forme,« je povedal Milan Ramšak Marković, avtor in večkrat nagrajeni dramatik.

Uprizoritev odlikujejo tudi specifična postavitev in atmosfere, ki ustvarjajo občutek potovanja, kar izpostavi tudi režiser Sebastijan Horvat. »Vznemirljivost uprizarjanja Gurlitscha skoraj v celoti izhaja iz formalne in vsebinske optične perspektive. Prva je poigravanje s konceptom road movieja in prenosom filmskega jezika v gledališče, kjer se princip montaže razteza ne le v prostorske, temveč tudi v časovne razsežnosti. Druga pa je povezana s tem, da se slovenska drama dogaja v Avstriji, natančneje v Celovcu, še natančneje v predmestju, imenovanem Gurlitsch, kjer se za glavnega junaka pod vplivom obsedenosti od zasebne lastnine odpre zajčja luknja, ki ga pripelje v podtalje Evrope, kjer sreča Avstrijo, ki je bolj podobna tretjim deželam kot pa sami sebi,« izpostavlja Horvat.

Glavni igralec Aljoša Ternovšek pa je pojasnil, da je njegov lik zmeden, tako kot je danes zmeden ves svet. »Razdelitve, ki so obstajale do sedaj, so se nekako porušile. Temelji tega, kar smo doslej poznali, so zamajani. Predstava odseva to stanje, to zmedo, v kateri se moramo na novo orientirati, se postaviti in se resetirati. Izziv mi je predstavljal tudi notranji svet mojega lika in skakanje v času in prostoru. Posebej pa se me je v predstavi dotaknilo nemo spremljanje lastnega življenja. To, kako ti življenje spolzi skozi prste in tega ne moreš ustaviti, ker se na simbolni ravni ne želiš odpovedati lastnemu ugodju in to je ugodje liberalne levice, ki je sočutna, je solidarna, je polna besed, dejanja pa so v nasprotju s temi besedami,« je povedal Ternovšek.

V predstavi, ki je koprodukcija z Mestnim gledališčem Ptuj, igrajo še Vesna Pernarčič, Živa Selan, Borut Veselko, Darja Reichman, Vesna Slapar, Miha Rodman, Blaž Setnikar in Miha Nemec kot gost. Scenograf je Igor Vasiljev, kostumografinja Belinda Radulović, avtor glasbe pa Drago Ivanuša. Premiera bo v ponedeljek, 27. marca 2023, ob 20.00.

Komentarjev 0
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Če nimate uporabniškega računa, izberite enega od ponujenih načinov in se registrirajte v nekaj hitrih korakih.