Avtonomna vozila so oziroma bodo življenjsko odvisna od pravilnih informacij, kaj se dogaja okoli avta. Temu služijo različni senzorji in kamere. Kaj pa, če se kamera zamaže? Pa ne z običajno cestno umazanijo, ki jo lahko spere voda, temveč s trdovratnim mrčesom?
Pri Fordu so morali malim bitjem nameniti veliko časa, saj se je izkazalo, da lahko žužki za avtonomno vozilo predstavljajo kar znaten izziv.
"V zadnjih tridesetih letih je Ford z resno zastavljenimi raziskavami skušal zagotoviti, da bodo naša avtonomna vozila navkljub morebitnim oviram vedno videla svet okrog sebe. Senzorje naših avtonomnih vozil smo ‘bombardirali’ z umazanijo in prahom. Senzorje sistema LiDAR smo zalivali s curki vode, ki so nadomeščali nalive v naravi. Ustvarili smo celo sintetične ptičje iztrebke in z njimi umazali leče kamer," je pojasnila Venky Krishnan, nadzornik ključnih sistemov avtonomnih vozil, Ford Motor Company.
Kot pravi, so glede mrčesa vključili zoologa Marka Hostetlerja, avtorja knjige ‘That Gunk on Your Car’ (Mrčes, prilepljen na vaš avto), da bi bolje spoznali različne žuželke, ki se zaletavajo v vozila, in da bi ugotovili, kako pogosto se to dogaja. Izdelali so celo improviziran ‘katapult za žužke’, s katerim so z veliko hitrostjo obstreljevali senzorje vozila, da bi ugotovili, kako jih lahko najbolje očistijo.
Na koncu so ugotovili, da je še najbolj preprost način za obrambo pred žužki preprečiti, da bi se leteča bitja sploh zaletavala v senzorje. Zato so se osredotočili na ‘krono’ ali ‘tiaro’, strukturo na vrhu vseh Fordovih samovozečih avtomobilov, v kateri so cela vrsta kamer, LiDAR in radar, ki pomagajo vozilu ‘videti’, kam pelje. Fordova ekipa je vložila kar okoli 50 patentov, povezanih s čiščenjem strukturnih sistemov avtonomnih vozil, kar kaže na obseg inovacij, s katerimi so dopolnili razvoj na področju programske opreme za samostojno vožnjo. Tako je iz krone oziroma ohišje nastala prva obrambna črta, ki varujejo za množico senzorjev.
Med vožnjo krona usmerja zrak navzven skozi različne reže ob lečah kamere. Tako ustvari zračno zaveso, ki usmeri žuželke stran od senzorja. Ko žuželke po najkrajši zračni črti letijo proti lečam kamere, jih zračni tok iz krone potisne vstran, da se ne dotaknejo leč. Kot bi asteroidu, ki leti proti Zemlji, v zadnjem hipu pred trčenjem spremenili pot.
Ta način se je izkazal za zelo uspešnega, saj je veliko večino žuželk zračna zavesa učinkovito usmerila drugam.
Ko ne pomaga nič drugega, še inteligentno čiščenje
V nekaterih primerih pa se je žuželkam vseeno uspelo prebiti "zračno obrambo" in priti do senzorjev. Zato so pri Fordu razvili še poseben sistem vodnega čiščenja, ki je povsem integriran v krono.
Ob vsaki leči kamere je napredna šoba, ki s pršenjem tekočine očisti senzorje, če je treba. Napredni programski algoritmi pomagajo ugotoviti, ali je senzor umazan, zato sistem za čiščenje čisti samo umazane leče kamere ter tako ne zapravlja tekočine. Vse skupaj seveda poteka povsem neodvisno od potnikov, saj gre vendarle za avtonomna vozila. Po čiščenju senzorja se še inteligentno osuši, saj skozi režo sprosti zrak, ki hitro osuši površino leče.
Delovanje obrambe pred žuželkami so preizkusili tudi v naravi, sedaj pa bodo te rešitve vgradili v najnovejša avtonomna vozila, ki jih pošiljajo na ceste v ZDA.
dezurni@zurnal24.si
mrcesa sploh ni vec na sipah. toliko smo ga zdesetkali.
Seveda so "pozabili" na sneg - 100m vožnje ob sneženju in prižgejo se vse lučke, povezane s temi sistemi. In potem avto postane novodobna stoenka z enim samim kolikor-toliko pametnim sistemom: voznikom.