Avto
474 ogledov

Vozniki bodo morali poznati več znakov, videli pa jih bodo manj

Prometni znak
1/10
Profimedias
Novi prometni znaki: kultura voznikov bo potrebna bolj kot kadarkoli, vozniki pa naj se pripravijo na nov režim na ozkih cestah.

S 6. julijem se prične uporabljati nov pravilnik o prometni signalizaciji, ki sicer na naše ceste ne prinaša revolucije, vseeno pa bo veliko novosti in - tako želijo na ministrstvu za infrastrukturo - manj znakov na cestah. 

Osnovni namen novega pravilnika je po pojasnilih države uskladitev naše ureditve v skladu z dunajsko konvencijo o prometni signaliziciji ter tudi s sosednjimi državami. Ceste naj bi postale veliko bolj predvidljie, vozniku pa bi na čitljiv in jasen način sporočale, kakšno vedenje se na določenem tipu ali odseku pričakuje. 

Nekateri znaki, ki se že doslej niso uporabljali, so umaknjeni, druge bodo nadomestile nove, bolj povedne različice. Številni znaki se iz kategorije za obveščanje selijo v kategorijo za izrecne odredbe, veliko večji poudarek pa bo odslej na horizontalni signalizaciji, torej različnih črtah. 

Bo 6. julija vse drugače? Ne, nov bo moral biti samo en znak!

Z dnem uveljavitve pravilnika se mora sicer na naših cestah zamenjati le en znak, saj bodo hitre ceste odslej krasile modre različice znaka, kot smo jih vajeni na avtocesti. Za spremembo bo moral poskrbeti Dars, spremeniti pa bo potrebno tudi table na vstopnih mestih v državo, kjer so za tujce zapisane veljavne omejitve.

Vse ostale spremembe se morajo zgoditi v roku štirih (za talne označbe) oziroma desetih letih (nove različice tabel). Menjave naj bi se dogajale v okviru rednih vzdrževalnih rokov zaradi iztrošenosti starih označb. Ker je eden od namenov pravilnika vzpostavitev precej bolj jasnih pravil in orodij za ugotavljanje, kdaj je nek znak (z morebitno dodatno tablo) resnično potreben, kdaj pa zadostujejo že sistem predvidevanja, naj bi vzdrževalci na dolgi rok zaradi novega pravilnika imeli bistvene prihranke. 

Hkrati bodo imeli odslej skrbniki za cestno omrežje na razpolago občutno več znakov, s katerimi naj bi bolje in jasneje opozorili na določene situacije. Nekoliko se dopolnjuje tudi sistem velikosti tabel, odvisno od dovoljene hitrosti, ki velja na nekem območju. 

Kaj bodo vozniki najbolj opazili?

Po novem bodo nekateri znaki lahko postavljeni tudi zgolj na levi strani vozišča, medtem ko so bili tam doslej lahko le kot dopolnitev desnega znaka. Takšen primer bodo situacije, če denimo neko nevarnost lahko pričakujemo z leve. Po vzoru nekaterih sosed pa bo odslej  skladu z novim pravilom na istem drogu obešena tabla tako za začetek kot konec naselja. 

Na avtocestah se bo na elektronskih portalih v navezi s senzorji v cestišču prižgal znak, ki bo opozarjal, da nekdo po tem odseku vozi v nasprotno smer. Med znaki za nevarnost je novo tudi opozorilo na bližino medveda, ki bo prav tako prižgan na namenskih portalih znotraj sistema senzorjev zaznavanja. Takšna območja bodo vzpostavili v okviru ločenega projekta nadzora nad medvedi.

Nekateri znaki menjajo izvorno kategorijo. Drugi so piktogramsko dopolnjeni - bolj sodobna slika traktorja, številne možnosti pri obvestilnih tablah (denimo kolesar in pešec na istem znaku ali luči semaforja ...). Za vse znake, ki bodo označevali nek obvoz, se bo odslej obvezno uporabljala oranžna barva, medtem ko bo rdeča rezervirana za poti, namenjene kolesarjem. 

Tudi policisti so dobili novo različico table, ki prehaja v lamelni tip, medtem ko bodo sredinski otoki namesto s "čebelicami" odslej označeni z manjšimi oranžno-belimi strebrički. Velike rjave turistične table za kraje se poslavljajo, zamenjal jih bo sodobnejši tip turističnih tabel. 

Znak za cono, kjer velja omejitev hitrosti na 30 km/h, sicer ostaja nespremenjene velikosti, a bo imel skrbnik odslej na voljo različico s precej bolj vidnim flourescentnim ozadjem, prav tako bo mogoče omejitev bolj izpostaviti s horizontalno oznako.

Katerih ne boste več opazili?

Kar nekaj znakov se poslavlja iz Slovenije, med njimi so številni taki, ki se že doslej niso uporabljali ali pa le redko (opozorilo za tramvaj, neutrjena bankina, vboklina na cesti, nevarnost požara, prepoved za ročne vozičke ...), medtem ko bodo izginili tudi voznikom dobro znani znaki, kot denimo znak za prepoved hupanja. Postavljen je bil v naseljih, kjer zakon to početje že sam po sebi prepoveduje, medtem ko bo izginil tudi znak za priporočeno hitrost (običajno 100 km/h), po potrebi pa ga bo zamenjal znak z izrecno odredbo oziroma omejitvijo hitrosti.

Zanimiva je zgodba z znakom, ki je voznike spodbujal, naj se ob zožanjih iz dveh v en pas poslužujejo sistema zadrge. Tega znaka ne bo več, zakonodajalec pa pričakuje, da bodo vozniki zadrgo še naprej upoštevali, saj naj bi bil sistem izmeničnega dajanja prednosti del vozniške kulture, ki jo zahteva zakonodaja. Tako zadrga kot priporočena hitrost morata biti odstranjena v roku enega leta. 

Znak za bližino predora, ki je bil doslej v kategoriji za znake za nevarnost, se seli med znake za obvestila, a imajo vzdrževalci čas za zamenjavo vse do leta 2026.

Nič več dvojne črte, nov režim na ozkih cestah

Ena največjih sprememb pravilnika so talne označbe, ki pridobivajo precej pomembnejšo vlogo in se poenostavljajo tam, kjer je mogoče. Tako ne bomo več poznali dvojne neprekinjene črte, marveč le enojno, bolj odebeljeno. Precejšnja novost so tudi oznake na cestah, širših od 4,5 metra, a ožjih od 5,2 metra. Te ceste ne bodo več smele imeti sredinske črte, marveč bodo na obeh straneh izrisane prekinjene črte, s čimer bo voznik opozorjen na to, da mora manevrirati vozilo na način, da  se bo izognil ostalemu prometu. Takšnih odsekov bo v Sloveniji zelo veliko, primera sta denimo Keltika med Želinom in Mostom na Soči, med Cerknim in Gorenjo vasjo, relacija Bohinjska Bistrica - Bača pri Modreju ...

Pešci bodo imeli po potrebi posebej označene pasove v modri barvi, ena bistvenih novosti pa so tudi priključki z nekatekoriziranimi cestami, ki bodo po novem morali biti označeni z belo črtkano črto, hkrati pa tudi z vzporedno polno rumeno črto. Za naknadno vzdrževanje ali vzpostavitev takšnih priključkov bo zadolžen investitor oziroma lastnik. 

PREBERITE ŠE:

andrej.leban@zurnal24.si

Komentarjev 12
  • tomazz 14:45 16.junij 2016.

    Mene pa zanima zakaj ne ukinejo rumeno luč. Rdeča, zelena, ki pred spremembo parkrat utripnejo. Pri rumeni iz rdeče nihče ne odloži telefona ... Taki semaforji bi bili cenejši, stare semaforje se pusti dokler so ok.

  • AnzeSmolej 10:35 10.junij 2016.

    Seveda najpomembnejše table pa niso uvedli. Poleg napisa Slovenija na vseh vstopnih točkah okoli države, bi morala biti tudi tabla "uničene ceste, vožnja na lastno odgovornost, stroškov popravila ne krijemo" zdraven pa "kupite vinjete".

  • AnzeSmolej 10:34 10.junij 2016.

    ne samo znaki, vsa dokumentacija, vsi učbeniki se spremenijo in na novo tiskajo itd... Tudi če bi spremenili samo en znak je to ogromno denarja v ozadju potrošenega.