Naj vam izdamo kar takoj. Zavorna pot vlaka, ki vozi s hitrostjo 100 km na uro, je dolga okoli 1 kilometer. Zato je še toliko bolj potrebna previdno na nivojskih prehodih čez železniško progo. Tudi na tem področju se v zadnjih letih uveljavlja tehnološka pomoč voznikom, ki je plod slovenskega znanja, projekt pa so podrpli tudi pri Zavarovalnici Triglav.
Gre za opozorilni sistemCOPS@rail, ki bodo odslej v sklopu projekta Skupaj za večjo prometno varnost na 12 cestnih odsekih po Sloveniji s signalizacijo udeležence v prometu opozarjali na morebiten prihod vlaka, občinam pa omogočili boljši vpogled v ravnanje voznikov na tovrstnih prehodih.
K problematiki vožnje čez železniške prehode pogosto pripomore še megla, slabo vreme, bleščanje sonca, slaba preglednost, nepremišljena in objestna ravnanja ter slabše ali neprimerno psihofizično stanje udeležencev cestnega prometa, navajajo pri policiji in dodajo, da so zato posledice neustreznega ravnanja voznikov ob prečkanju železniških prehodov (pre)pogoste prometne nesreče. Še zlasti nevarni so prehodi brez zapornic ali brez svetlobnih znakov ob zmanjšani vidljivosti in preglednosti.
Gasilci Gasilske zveze Trebnje so v preteklosti že posredovali v prometnih nesrečah na železniških prehodih. Nekatere so se končale s poškodovanimi udeleženci, druge s smrtnim izidom, vedno pa je nastala velika materialna škoda. Gasilci iz Trebnjega opažajo, da sta najpogostejša vzroka nesreč na železniških prehodih slaba preglednost vzdolžne osi železniške proge in neprevidnost posameznikov.
Prvi taki sistemi v Sloveniji
Podjetje COPS system (oz. Aktivna signalizacija Korun, kot se je podjetje COPS systems imenovalo pred preimenovanjem februarja letos) je v sodelovanju z Zavarovalnico Triglav in slovenskimi občinami, ki so se uspešno prijavile na razpis, začelo postavljati sisteme COPS@rail (Collision Preventing Safety system) na 12 cestnih odsekih, ki prečkajo železniško progo in so pasivno zavarovani le z andrejevim križem. Gre za prve tovrstne opozorilne sisteme na naših tleh. Ti poudarjajo nivojski prehod, opozarjajo voznike na zaustavitev in previdnejše prečkanje železniške proge ter na podlagi podatkov o prometni statistiki, ki jih beležijo enote sistema, omogočajo nadaljnje ukrepe za povečanje varnosti in optimizacijo prometnega režima.
S prvimi postavljenimi enotami COPS@rail se lahko pohvalijo Dolenjci in Belokranjci, in sicer v občinah Novo mesto, Straža, Mokronog-Trebelno, Trebnje in Metlika.
Enote sistema COPS@rail zaznajo prihajajoča vozila po cesti in jih z utripalci opozorijo na potencialno nevarnost ob prečkanju železniške proge. Na vsakem prehodu sta postavljeni dve enoti sistema, in sicer na vsaki strani prehoda ena. Vsaka enota vsebuje senzorje, kontrastno tablo in rumene utripalce. Sistem zazna tudi hitrost prihajajočih vozil in jih, če pred prehodom ne upočasnijo, začne opozarjati s povečano frekvenco utripanja. "Ponekod so vozni redi vlakov zelo neredni in domačine, ki se zanašajo na to, da vlaka ob določeni uri ne bo, lahko včasih preseneti vlak, kar pa se lahko konča tragično. Točke, ki jih opremljamo, so pogosto tudi nevarne za tiste voznike, ki se prvič ali redko vozijo po določenih cestah in zaradi vremenskih pogojev ali infrastrukturnih omejitev ne zaznajo, da se bližajo prehodu čez železnico," je po prvih postavitvah sistemov pojasnil Peter Korun iz podjetja COPS systems in dodal: "V podjetju COPS systems se trudimo z različnimi ukrepi in produkti izboljševati varnost na različnih cestnih odsekih in s tem pripomoči k zmanjšanju tveganj za prometne nesreče. Veseli smo že tretje zaporedne sezone z Zavarovalnico Triglav, s katero si skupaj prizadevamo za zmanjševanje prometnih nesreč v Sloveniji."
Toliko, kot je vlak dolg.