Avto
2022 ogledov

Lani sta dva umrla, zdravniki presenečeni nad hudimi poškodbami

E-skiro
1/3
AVP
Pozivi k dvigu starostno mejo za vožnjo e-skiroja in odškodninske odgovornosti uporabnikov. Zdravniki presenečeni nad hudimi poškodbami.

Vožnja z e-skirojem je bila tema mednarodne konference Prihodnost e-skirojev v Sloveniji, ki sta jo organizirala Agencija za varnost prometa (AVP) in Zavod Vozim. 

Vzpon tega načina prevoza pa predstavlja tudi številne nove izzive za oblikovalce politik, še posebej ker podataki zgovorno kažejo, da ne sodijo med najbolj varna prevozna sredstva. Vse težje so tudi posledice prometnih nesreč z njihovo udeležbo. Lani sta v prometnih nesrečah z e-skirojem umrla dva voznika e-skiroja, oba sta bila samoudeležena, nobeden od njiju ni imel zaščitne čelade. Strmo narašča tudi število hudo in lažje poškodovanih, v letu 2022 je bilo vseh poškodb 196, to je še enkrat več kot leto poprej. Letos sicer še ni bilo smrtne žrtve, je pa skupno število nesreč (25) že večje kot v istem lanskem obdobju. 

Lani je policija ugotovila 727 prekrškov, med katerimi prevladujejo nepravilna stran ali smer vožnje in neprilagojena hitrost, pa tudi neuporaba čelade, neupoštevanje pravila o prednosti, rdeče luči, uporaba mobitela in slušalk, pa tudi nepravilnosti na vozilu. 

E-skiro | Avtor: AVP AVP

Antonio Avenoso, izvršni direktor Evropskega sveta za varnost prometa (European Transport Safety Council), je poudaril pomembno vlogo, ki jo lahko imajo e-skiroji v mestih, a da bi morali sprejeti smiselne ukrepe tako za varnost voznikov e-skirojev kot ostalih udeležencev. "Čeprav menimo, da bi morali vozniki e-skirojev voziti s prilagojeno hitrostjo in bi morali vselej nositi čelade, je na drugi strani odgovornost mest, da vzpostavijo varno cestno infrastrukturo z mrežo ločenih kolesarskih stez in določijo ustrezne omejitve hitrosti, kar je ključno za večjo prometno varnost," je opozoril.

Lani je bilo 29 voznikov e-skirojev povzročiteljev prometnih nesreč pod vplivom alkohola.

Vodja AVP Simona Felser pa je opozorila, da največ nesreč povzročijo sami vozniki e-skirojev. Največ povzročiteljev je v starostni skupini med 18 in 44 let, veliko pa je tudi mladoletnih, tudi otrok. "Na tem mestu zato apel k premisleku o dvigu starostne meje za vožnjo e-skiroja," je dejala Felserjeva. 

"Nedavno je Evropski svet za varnost v prometu predlagal najnižjo starost voznika e-skiroja 16 let ali omejitev v skladu s starostjo za vožnjo mopeda. Prav to je Agencija za varnost prometa predlagala že pred leti, saj naša nacionalna zakonodaja predpisuje, da lahko oseba vozniški izpit za kolo z motorjem oz. moped opravi pri 15 letih. E-skiro je namreč lahko motorno vozilo in ne igrača."

"Od začetka pojava električnih skirojev v Sloveniji opažamo povečano število poškodb udeležencev v prometnih nesrečah ali dogodkih. Predvsem so nas presenetile hude poškodbe, bolj primerljive tistim, ki nastanejo pri nezgodah mopedistov in motoristov. Med njimi so bile tudi življenje ogrožajoče poškodbe in tudi smrtne poškodbe."

Uroš Tominc, specialist travmatolog

Zdravnik Uroš Tominec je kot ključni problem pri nesrečah z e-skiroji izpostavil nezavedanje njihovih voznikov glede hitrosti. Ta je pri e-skiroju vsaj dvakrat večja kot pri skiroju na nožni pogon in torej ne gre za igračo. "Že pri ustavljanju in sestopanju z ustavljajočega se e-skiroja in skiroja je pomembna razlika. Vsaka podvojitev hitrosti pomeni štirikrat večjo energijo, ki jo mora absorbirati telo ob morebitnem padcu ali trku. Ker so e-skiroji postali del vsakdanjega prometa, je potrebna ustrezna zakonodaja, ki bo e-skiroje varno umestila v promet, predvsem pa promocija njihove varne uporabe."

S strani policije pa je bilo med drugim slišati opozorila, da so na tržišču različni tipi e-skirojev in da bi morda zato že morali ustrezno prilagoditi zakonodajo. Tudi po njihovem mnenju bi bilo treba razmisliti o usposabljanju uporabnikov e-skirojev in doreči njihovo odškodninsko odgovornost, če med vožnjo poškodujejo druga vozila in udeležence. 

David Razboršek iz Zavoda Vozim pa je opozoril na pomen dialoga pri iskanju in načrtovanju rešitev za varnost vseh udeležencev. 

Pravila varne vožnje e-skirojev

Vozniki e-skirojev morajo voziti po površinah, namenjenih kolesarjem, po kolesarskem pasu, kolesarski stezi ali kolesarski poti. Kjer teh prometnih površin ni oziroma niso prevozne, pa morajo uporabniki voziti ob desnem robu smernega vozišča ceste v naselju, kjer je najvišja dovoljena hitrost vožnje omejena do 50 kilometrov na uro. Z e-skirojem se je torej prepovedano voziti po pločniku, ki je namenjen le pešcem.

Ponoči in ob zmanjšani vidljivosti mora imeti prižgan na sprednji strani žaromet za osvetljevanje ceste, ki oddaja belo svetlobo, na zadnji strani pa pozicijsko svetilko, ki oddaja rdečo svetlobo. Na zadnji strani mora imeti nameščen rdeč odsevnik, na obeh straneh pa rumene ali oranžne bočne odsevnike.

Vozniki morajo v območju skupnega prometnega prostora voziti tako, da ne ogrožajo nikogar. V območjih za pešce lahko vozijo le z maksimalno hitrostjo pešca, še najbolje pa je, da sestopijo. E-skiroji so skoraj neslišni, zato jih drugi udeleženci v prometu težje zaznajo, prav tako pogosto ne pričakujejo, da so tako hitri. Nase naj zato vozniki e-skirojev opozorijo z zvočnim signalom.

Na voznike e-skirojev pa morajo biti še posebej pozorni vozniki motornih vozil. Pri prehitevanju e-skirojev morajo dosledno upoštevati minimalno bočno razdaljo, ki znaša najmanj 1,5 metra in prehitevanje izvesti le tedaj, ko je to povsem varno.

dezurni@styria-media.si

Komentarjev 6
  • sandi76 09:42 07.april 2023.

    E-skiroji so najbolj nevarna prometna sredstva , kar trenutno obstajajo. Hitrosti preko omejenih, visoka težišča, problematična za reagiranje v kriznih situacijah, da ne omenjam voznikov, ki so arogantni, vozijo po pločnikih z visokimi hitrostmi in ogrožajo pešce, vozijo se tudi ...prikaži več otroci brez čelad, mnogokrat po 2 osebi na skiroju itd. Skiroji ležijo vsepovsod odvrženi. Nimajo nobene kontrole, registracije, zavarovanja, tehničnih pregledov , kjer bi kontrolirali tehnično ustreznost.

  • Ender3 16:23 06.april 2023.

    Res je, zakaj takšna panika in problematiziranje uporabe e-skirojev. Vsa podobna novodobna prevozna sredstva so šla skozi podobne statistike. Za kolesa so npr. zelo pozno uzakonili uporabo obvezne čelade. Ali v avtomobilu uporabo varnostnega pasu. Vsakdo se mora sam pobrigati ...prikaži več za varnostna opozorila. Alko pa kakopak, sodi zraven..

  • trdi 15:42 06.april 2023.

    Temu se reče naravna selekcija norcev in idiotov.