"Prodam ČISTO NOV adblue emulator z nox senzor modulom,deluje na EURO 4/5/5EEV, tudi na nekaterih EUR6 z BOSCH adblue sistemom...
NE POROČA VEČ NAPAKE NA SISTEMU ADBLUE, saj simulira kompletno delovanje sistema
MODUL JE NOV, ZAPAKIRAN"
Tako piše poleg napravice na slovenskem oglasniku, ki za 55 evrov prelisiči vse državne službe in družbo.
Prevozništvo je težek in izredno konkurenčen posel, lastniki tovornjakov gledajo na vsak cent, ne le evro, ki ga lahko prihranijo. Mnogokrat na račun šoferjev tovornjakov, še raje pa na račun svojih vozil, pri katerih se velikokrat poslužujejo nedovoljenih praks. Znana je razširjenost uporabe goljufanja s podatki tahografov o prevoženih razdaljah in počitkih, še bolj pereča za celotno družbo pa je manipulacija z dodatkom Ad Blue oziroma razredčeno sečnino, zaradi česar na koncu trpi celotna družba.
Za kaj se gre? Boštjan Paušer, urednik specializirane revije Kamion & Bus opozarja, da številni prevozniki vgrajujejo v vozila posebne napravice, ki lastnike razbremenijo stroškov za nakup dodatka AdBlue. O tem so pred meseci podrobneje pisali tudi pri Motoreviji, reviji AMZS.
Kaj je sploh AdBlue? Dodatek je za delovanje modernih motorjev nujen, če naj neko vozilo (tudi avto) ustreza okoljevarstvenemu standardu Euro 6, pa tudi tudi starejšemu Euro 5. Prav AdBlue, oziroma sečnina namreč omogoča, da tehnologija SCR v procesu obdelave izpušnih plinov te izdatno očisti zdravju škodljivih dušikovih oksidov. Poraba dodatka, ki je dostopen na vsaki bencinski črpalki, je okoli pet odstotkov v primerjavi s porabo goriva, kar se morda ne sliši veliko, a za številne je dovolj, da se skušajo temu strošku izogniti.
Ker tovornjaki prek senzorjev zaznavajo, da je rezervoar za AdBlue prazen in nato z vklopom "rezervnega načina" voznika dobesedno prisilijo, da ga napolni, so se na črnem trgu pojavili posebni emulatorji v obliki majhnih škatlic. Ustrezno priklopljeni na elektroniko tovornjaka in skorajda nevidni za nadzornike vozilu sporočajo, da je rezervoar za sečnino vedno dovolj napolnjen, pa četudi se vozi s povsem praznim, da se za tovornjakom kadi. Še naprednejši pa sporočajo, da je zunanja temperatura pod -10 stopinj Celzija, saj se takrat zaradi kristaliziranja AdBlueja čiščenje NOx plinov avtomatsko ustavi.
Vsako leto "prislužijo" za nov tovornjak
Rezultat je, da je mogoče pri povprečnem tovornjaku privarčevati za do 1.500 evrov na leto, kar pa še posebej pri večjih voznih parkih nad 50 vozil zlahka pomeni zastonj nov tovornjak na leto. Lastnika ne briga, da zaradi nedelovanja čiščenja njegov izpuha tovornjak ni več standarda Euro 6, temveč morda še Euro 1 ne zadostuje, saj v zrak izpušča za 20-krat več NOx od dovoljenih, za kar 36-krat več zdravju zelo škodljivih trdnih delcev ter trikrat več ogljikovih oksidov nad še dovoljeno mejo. Čeprav je tovornjak letnika 2017, se je torej vrnil 25 let nazaj v preteklost.
Da praksa z goljufanjem z emisijami ni neka redkost, priča podatek iz Nemčije, kjer so med univerzitetno raziskavo s sledenjem tovornjakom ob pomoči natančnih instrumentov ugotovili, da z emisijami očitno manipulira kar petina tovornjakov na tamkajšnjih cestah. Še posebej je praksa po njihovih ugotovitvah prisotna med vzhodnoevropskimi tovornjaki.
Paušer pa ob tem navaja ugotovitve iz Slovenije, kjer po neuradnih ocenah, ki so jih podali prevozniki sami, z emisijami goljufa celo do polovica naših tovornjakarjev!
Zgornja fotografija z enega izmed navodil, kako namestiti emulator na tovornjakovo vezje. Ga opazite?
Morda najbolj pereča stvar pri tej umazani zgodbi pa je, da so goljufi, ki s to prakso hkrati goljufajo tudi državo zaradi nižjih dajatev in cestnin, relativno varni pred nadzorom. Drago Menegalija iz slovenske policije je za zurnal24.si potrdil, da policija trenutno sploh ne razpolaga z ustreznimi napravami, ki bi lahko prepoznavale, da glede AdBlue nekaj smrdi.
Statistični urad je pred nekaj dnevi objavil podatek, da so v Sloveniji registrirana tovorna vozila v 2. četrtletju letos prepeljala za 338 milijonov kilometrov tovora, v mednarodnem prometu pa skupaj še dodatnih 57 milijonov. Če vse to pomnožimo s štiri in domnevamo, da je marsikateri kilometer "zgoljufan", potem gre neposredna škoda za proračun in posredna za zdravstveni sistem vsako leto v desetine milijonov evrov.
"Odkrivanje in dokazovanje teh manipulacij je izredno težko, saj obstajajo različni načini manipulacij, tako z emulatorji, kot z reprogramiranjem in se tudi razlikujejo od vozila do vozila," pojasnjuje Paušer. "Nadzorni organi po Evropi večinoma ne razpolagajo z opremo s pomočjo katere bi manipulacije lahko odkrivali, se pa ne tem področju odvija vedno več aktivnosti za pričetek učinkovitega nadzora. Glede na razširjenost problematike je za pričakovati, da se bo nadzor že v kratkem močno okrepil."
Po njegovem mnenju bi veliko storili že s tem, da bi nadzornim organom zagotovili ustrezno opremo, s kateri bi lahko pričeli opravljati tovrstni nadzor.
Slovenska zakonodaja je sicer pripravljena, kazni pa niso posebej stroge, saj za podjetje znašajo dva tisoč evrov. Na Norveškem, kjer nadzor nad emisijami učinkovito izvajajo, je ta znesek lahko desetkrat višji.
andrej.leban@zurnal24.si
Ukinat tovorni promet🤔 to je rešitev in svet bo lep čist brez golufij, prevoznike v zapor strpat ker nam delajo toliko gorja.Ršitev KONJI VOZ pa gremo pa še navigacije šofer nebo rabo ko konj itak ve kam more it 🙄… ...prikaži več🙄 nerabi nafte ne AD BLUja Pa še gostilne bojo bolj polne pa več jih bo lah ......
1500e prevoznik prihrani??? Kaj pa ko sistem crkne 4000e krmilna enota 700e cev za dovod ad bluja šoba 700e do 1200e .......pa tak naprej in kje je prvoznik aha novi kamijon dobi ja negdo drug se vozi z jahto pa… ...prikaži več s helikopterjom prvoznik ziher.Seveda naj slabši je prvoznik muči voznike ki majo 1700e plače onesnežuje okolje ko prevaža robo za razne firme kaj še krši zakone ne plačuje davkov nič jaz predlagam stran z njimi.
Za kaj se gre? Za kaj gre?