Toyota je v preteklosti slovela kot znamka, ki proizvaja športne modele vozil. Številni se spominjajo modelov 2000GT, celica, supra …, še več pa je takih, ki toyote bolj kot po dinamični, športni plati, poznajo po zanesljivosti.
Pri Toyoti so »spali« toliko časa, da zdaj že nekaj let trudijo pokazati, da imajo izkušnje in znanje s proizvodnjo dinamičnih vozil. Takih, da bodo všeč tudi zahtevnim Evropejcem, ki se ne zadovoljijo zgolj z vozilom, ki jih pripelje od točke A do točke B.
Eden od ključev za novo poglavje o dinamičnih toyotah je platforma TNGA, ki omogoča izdelavo vozil s povsem drugačno, bolj dinamično vozno izkušnjo. Drug pomemben steber je podznamka GRMN.
GRMN je kratica, ki so jo yarisu nadeli kot prvemu Toyotinemu modelu. Označuje Gazoo Racing tuned by Meister of the Nürburgring, kar pomeni, da je bil za avto ključen tuning na slavnem nemškem dirkališču. Športni yaris je vez med klasičnim modelom in modelom yaris WRC, avtomobilom, s katerim se je Toyota vrnila na svetovno prvenstvo relija FIA (saj se še spomnite slavnih časov s corollo).
Toyota je imel širok nabor kandidatov, ko se je odločala, s katerim modelom bo zagnala znamko GRMN (kot pri renaultu R.S ali peugeotu GTi, fiesti ST, če želite). Če vprašate nas, je bil glavni kandidat GT86, vznemirljiv roadster z zadnjim pogonom, s katerim si lahko daste duška tudi z driftanjem. Lahko bi počakali na supro, legendo, ki se kmalu vrača na ceste. Ampak, ne, pri Toyoti so se kar malo nenavadno odločili, da bo prvi GRMN yaris. Mala kombilimuzina, ki jo bolj kot po vznemirljivi vožnji poznamo po nadpovprečno radodarni potovalni kabini in hibridnem pogonu. Kombilimuzina, ki ji pripisujemo umirjen značaj.
Naj pojasnimo tako. Yaris GRMN ni navaden yaris, čeprav bi na prvi pogled rekli, da ima veliko skupnega z bencinskim ali hibridnim modelom.
O njegovi drugačnosti izdajajo že številni zunanji elementi na karoseriji, na primer 17-palčna platišča iz lahke kovine BBS, večje zavore, sredinska ovalna izpušna cev, strešni spojler, antena v obliki plavuti morskega psa in ekskluzivna barva zunanjosti z belo, črno in rdečo tekmovalno barvo ekipe Toyota Gazoo Racing.
V kabini smo hipoma opazili drugačen volan, vzet iz modela GT 86, ki so ga prilagodili za potrebe yarisa. Drugačni so tudi merilniki, aluminijaste dekoracije, gumb za zagon motorja. Voznik in sopotnik sedita v posebnih sedežih oblike školjke s poudarjenima bočnima stranicamama. Veliko je oznak GRMN, ki opominjajo, da ne gre za navaden avtomobil.
Srce vozila je pod pokrovom motorja, kjer je 1,8-litrski štirivaljni bencinski motor s 16 ventili, ki razvije 156 kilovatov moči (212 konjskih moči) in izkorišča prednosti tlačnega polnilnika, ki je edinstven med zmogljivimi vozili segmenta B s kompaktnim zadkom. Toyota je motor pilila vrsto let. Največji navor 250 Nm doseže pri 5000 vrt./min. Prek 6-stopenjskega ročnega menjalnika motor poganja sprednja kolesa. Z mesta do 100 km/h je pospešek 6,3 sekunde, največja hitrost je elektronsko omejena na 230 km/h. Izpusti CO2 so 170 gramov na prevožen kilometer, nenavadno veliko za Toyotina vozila.
Smo vas do zdaj že prepričali, da to ni yaris, kot ste ga poznali do zdaj? Na to kaže tudi cena, ki je od 30 do 53 tisočakov, odvisno od trga. Je bistveno dražji od malih športnih raket. Po drugi strani pa je to precej razumno, saj gre za čisti imidž avto in ekskluzivni avto. Izdelali so jih zgolj 600, od tega 400 za Evropo, dva sta dobila slovenske tablice. In vsi so bili v hipu prodani. Sploh ne razmišljajte, da bi ga kupili.
O razumnosti cene pa lahko govorimo šele, ko ga preizkusimo. Yaris GRMN je zahteval številne predelave v primerjavi z navadno kombilimuzino, saj le zmogljivost pogonskega sklopa še ni zagotovilo za odlične vozne lastnosti. Tako so se pri Toyoti pohvalili, da ima avto krajše vzmeti, ki omogočajo nižjo lego avtomobila nad cestiščem (24 mm nižje kot serijski model) in so povezane z ustrezno zmogljivimi blažilniki. Vzmetenje vključuje MacPhersonove vzmetne noge in zadnje vzmetenje s torzijskim drogom. Posebna pozornost je bila namenjena upravljanju toplote podvozja, zato je bil izpušni sistem povsem prenovljen. Veliko elementov je bilo zasnovanih za čim manjšo težo vozila, ki je 1135 kilogramov. Pri Toyoti pravijo, da je razmerje med močjo in maso, 5,35 kilograma na 1 konjsko moč, najboljši rezultat v B hatchback razredu vozil.
Avto navduši z lego, pospeškom in pojemki zaradi zmogljivih zavor. Tudi končno hitrostjo. Tudi z zvokom motorja. To je yaris, v katerem smo se na slovenskem dirkališču Raceland počutili kot v gokartu. Igračka. Edina večja zamera leti na previsok položaj sedenja. Tisti, ki bi imel rad občutek, da se zadnjica skoraj dotika asfalta, bo malce razočaran. In to ni udoben avtomobil. Podvozje je tako čvrsto, da je na neravninah precej poskakovanja, v ovinkih pa telo dovolj močno objemata športna sedeža spredaj. Tu je vse podrejeno športnemu doživetju in ni tako kot v modernih »hot hatchih«, ki postajajo prilagodljivi in vsakodnevno uporabni, tudi, ko govorimo o porabi goriva.
Toyota yaris GRMN ni eden takih avtomobilov. »Lasje se pokonci postavijo že ob silovitem startu z mesta, navdušijo natančni in kratki hodi ročnega menjalnika in motor. Voznik ima občutek, da moči in navora nikoli ne zmanjka. Skoraj kriminalno se zdi, da bi menjali prestavo pri 3.000 vrtljajih v minuti, če pa se motor zavrti do rdečega območja na 7.000 vrtljajev.
To ni avto, v katerem bi uživali v mestu ali na avtocesti, ampak si je treba vzeti čas in se zapoditi med ovinke, kjer pride do izraza zelo neposreden volan, »pod zadnjico« pa se prenese vsaka luknja ali neravnina. A to nas ni niti malo motilo.
To je vsekakor avto za uživače. Na žalost lahko v njem v Sloveniji uživata zgolj dva. In ta dva imata prav gotovo po vsaki vožnji nasmeh razvlečen od enega ušesa do drugega.
Podatki o vozilu: (Toyota yaris GRMN)
Motor: 1.798 cm3, turbobencinar
Moč: 156 kW (212 KM) pri 6.800 vrt/min.
Navor: 450 Nm pri 4.800 vrt./min.
Dimenzije (D x Š x V v mm): 3.945 × 1.695 × 1.510, medosna razdalja 2.510
Prtljažnik (v litrih): 286
Poraba na testu: 8,2 litra/100 km (mešani cikel), normni izpust CO2: 170 g/km
Zmogljivosti: 230 km/h, 6,4 sekunde od 0 do 100 km/h
Cena v evrih: 33.000 (testni)
Plusi: Dinamične lastnosti, kombinacija motorja in menjalnika, avto za športne navdušence.
Minusi: visok položaj sedenja, želeli bi si bolj drzno obliko;
Za ta denar dobiš avto.