Obstajajo avtomobili, nad njimi pa so še Avtomobili z velikim A. To so avtomobili, ki odstopajo, avtomobili, ki privlačijo poglede ljudi, ki se sicer na avtomobile požvižgajo.
Električni Audijev superšportnik je eden takšnih avtomobilov, pa čeprav se ne trudi, da bi bila avto prihodnosti - je le športno elegantni GT z obilico napredne tehnologije.
Je to R8? Ne, ni, je štirivratni e-tron GT!
Naj začnem na začetku zgodbe. Audi je na pot elektromobilnosti odločneje zapeljal leta 2019, ko je začel prodajati SUV e-tron, ki je z več kot 80.000 prodanimi enotami dosegel velik uspeh. Samo lani je Audi na Norveškem prodal okoli 50.000 e-tronov. Poleg električnega SUV je Audi dodal tudi elegantnejšo različico sportbacka, nazadnje pa električnega superšportnika e -tron GT.
Lepotca, glede na odzive okolice, pa čeprav so ga nekateri zamenjali kar z R8 – da, proizvaja se v isti tovarni, v pametni tovarni Böllinger Höfe v Neckarsulm, ki se ponaša z najbolj inteligentnimi rešitvami in zeleno energijo. Letošnja proizvodnja je bila že davno razprodana.
Palec gor zato, da je serijski e-tron GT oblikovno skoraj identičen konceptu predstavljenemu leta 2018. Zakaj je e-tron GT posebej zanimiv? Gre za 4-vratno limuzino, ki je postavljena na isto platformo kot porsche taycan. To pomeni, da si s porschejem deli električni pogonski sklop, podvozje, sistem polnjenja in krmiljenja, a je vseeno precej drugačen. Če je taycan v prvi vrsti radikalno športni avtomobil, pa e-tron GT uteleša filozofijo gran turismo in Audija, torej zmes športnosti in udobja na cesti – športni potovalnik.
Avto je na cesti videti izjemno. Morda je izjemno še preskromna beseda. To je eden najlepših avtomobilov, ki prevzame z nizko silhueto in zunanjimi gabariti. Pet metrov dolga limuzina z 2,9 medosne razdalje, sledi lastni oblikovalski poti in ponuja dinamičen in mišičast videz, značilno prednjo masko ter nenavadno izrezane in velike zadnje luči LED, spredaj pa ponoči prepričajo vrhunski matrični LED žarometi z dolgimi laserskimi žarki.
Ljudje se obračajo, pa čeprav ni futurističen
V dolžino torej meri podobno kot audi A7, a je s 138 centimetri višine nižji, kar je pri električnem avtu z baterijami v dnu še dodaten oblikovalski izziv. Koeficient zračnega upora je le 0,24. E-tron GT ima tudi posebne "zračne zavese" v sprednjem odbijaču in številne prilagoditve, da se učinkovito bori z veliko maso, skoraj 2,4 tone.
Audijevi inženirji niso »posiljevali« s futurizmom. Čeprav je električen, ima "motorno" masko s tipičnim trapezoidnim dizajnom. Sprednja plastična maska je lahko v barvi avtomobila, črna ali siva, zadek je mišičast s skritimi spojlerjem, ki se med vožnjo samodejno dvigne in dodatno stabilizira vozilo pri večjih hitrostih. Ta avto je dokaz, da je lahko tudi električni avtomobil že na prvi pogled izzove spoštovanje, pa čeprav pod motornim pokrovom nima osemvaljnika, ki bi ga slišali že na daleč.
Za velike ljudi
Baterija ima sicer zmogljivost 93 kWh, a je uporabna zmogljivost 83,7 kWh. Proizvajalec je LG Chem, kjer so 396 celic razdelili v 33 modulov. Zanimiv je izrez baterije pri nogah zadnjih potnikov, ki jim ni treba dodatno pokrčiti kolen, kljub temu pa na sredini nastane greben, kar nismo navajeni pri izključno električnih avtomobilih. Zato bo v primeru prevoza treh potnikov zadaj udobja občutno manj.
Notranjost je sicer v duhu Audija, kjer se niso odločili za eksperimentiranje. E-tron GT je, kot smo že zapisali, je precej nizek avto. Sedi se tako nizko, da Audijevim inženirjem ni bilo treba namestiti niti sredinskega naslona za roke.
Če imate težave s hrbtom ali koleni, vstopanje in izstopanje ni najbolj udobno, ko pa se namestite v školjkaste sedeže, pa boste nagrajeni z razkošno, a športno notranjostjo, s sredinsko ploščo z 10-palčnim zaslonom, ki je obrnjena proti vozniku. Pred voznikom se podatki na 12-palčnih digitalnih merilnikih izrisujejo virtualno. Digitalni zaslon pred voznikom ponuja odlično grafiko, bogate informacije, številne možnosti nadzora in, čeprav se že nekaj let ni spremenil, ostaja vodilni na tem področju.
V pomoč je tudi uporaben in s podatki bogat head-up zaslon, ki sliko projicira na vetrobransko steklo. Notranjost je sicer precej konservativna, a je prav zaradi preprostosti vse logično in bolj uporabno.
Vse ni tako kot mora biti v avtomobilu za 100 tisočakov
Obdelava je zgledna, a se nismo mogli znebiti občutka plastičnosti v avtomobilu, ki z dodatki stane 137.000 evrov. Armaturna plošča je prevlečena z mehkimi materiali, tudi na vratnih oblogah, a je ponekod precej plastična. Zmotilo me je tudi zapiranje vrat, saj testni avtomobil ni poznal mehkega zapiranja, zato sem moral za otroki večkrat ponovno zapirati vrata. Kot zanimivost, materiali v kabini so lahko tudi po okusu veganov. Pri Audiju stavijo na trajnost in reciklirane materiale.
Kljub vsemu je dodatkov za razkošje v kabini ogromno. Streha je v osnovi popolnoma steklena (strešno okno torej odpade). Ima tudi zareze za namestitev strešnih sani. Za razliko od taycana, ki je namenjen štirim potnikom, jih v e-trona GT lahko sede pet.
Ena od meni všečnih zanimivosti: ko sedemo na vozniški sedež, zahvaljujoč vgrajenemu senzorju, sistem prepozna, da sedimo za volanom in, da imamo pri sebi ključ. Električni motor se samodejno zažene, vozniku pa ni treba stisniti gumba za zagon. Vse, kar mora narediti je, da menjalnik prestavi v režim D (drive) in speljati.
Avto z dvema prtljažnikoma
Avto ima dva prtljažnika, enega spredaj (85 litrov) in enega zadaj (405 litrov, oziroma 350 litrov pri zmogljivejši različici RS, ki ima že serijsko v prtljažniku zvočnik). Prtljažnik je globok, odprtina pa ni velika. Audi je prtljažnik oblikoval tako, da lahko vanj namestite torbo s palicami za golf. Prtljažnik v resnici ni tako majhen, kot izgleda na prvi pogled. V to smo se prepričali tudi z vikend družinskim izletom. Prilagojen pa je tudi prevozu smuči.
Kable za polnjenje je treba voziti s seboj, a so lahko pospravljeni v sprednji odprtini, kamor lahko spravimo tudi športno torbo, in jo odpiramo s pomočjo stikala pritrjenega na notranjo stran voznikovih vrat. Raje bi videl, da bi ga lahko odprl kar s ključem. Še ena posebnost, ki mi je bila všeč,- kabel za polnjenje baterije je možno priključiti z levega ali desnega boka, tako ni težav z obračanjem vozila pred polnilno postajo.
Avto je tudi sicer tehnološki biser. Čeprav pri Audiju Tesli priznavajo pionirstvo in inovatorstvo, pa so jo na določenih področjih vsaj dohiteli. E-tron GT prepriča z največjo močjo polnjenja. Omogoča polnjenje celo pri 270 kW. Mi smo polnjenje preizkusili na ultra hitri polnilnici v Kopru. V samo 8 minutah smo dosegli 50 % napolnjenost od 10 % pa do 80 % pa se je baterija napolnila v zgolj 20 minutah.
Pametno polnjenje baterije
Avto blesti na področju pospeškov. Čeprav zaradi "vesoljskega zvoka", ki opozarja na brezemisijsko vozilo, nisem imel enako brutalnega občutka kot pri pospeševanju kakšnega hrupnega osemvaljnika, pa s hitrostjo naravnost osupne. Že v samem startu pospeševanja potnike dobesedno "prisesa" na sedeže. V 4,1 sekunde se na digitalnih merilnikih prikaže številka 100 km/h. Pri Audiju so nam povedali, da med pospeševanji nikoli ne pride do nihanja ali odstopanja. Pospešek je vedno hipen in enako silovit, če je le baterija dovolj polna. In še nekaj se nam zdi posebno pri načinu polnjenja baterije. Pri Audiju so uporabili tehnologijo aktivnega ohlajanja, zato je baterija vedno v optimalnem stanju za polnjenje, kar je še posebej pomembno pri omenjenem ultra hitrem polnjenju baterije. Z vnosom cilja v navigacijski sistem, z vmesnimi postanki, avto sam prilagodi pripravljenost baterije na polnjenje na vnaprej določenem postanku na ultra hitri polnilnici. Baterija je tako že pred postankom pripravljena na optimalno polnjenje.
Visokonapetostna baterija po zagotovilih Audija omogoča 448-488 kilometrov dosega v primeru modela e-tron GT. 350 kilometrov po AC je povsem realnih, tudi s hitrostjo 130 km/h, vsaj pri temperaturah zraka, ki so bile med testom okoli 20 stopinj Celzija. Po mestu in podeželju se lahko v učinkovitem načinu vozite s porabo med 16 in 18 kWh na 100 kilometrov, kar pomeni doseg okoli 500 kilometrov. Na avtocesti smo porabili okoli 24 kWh na 100 kilometrov, torej doseg okoli 350 kilometrov.
Kje je boljši od Tesle?
Audi e-tron GT ni le videti dobro, ampak se tako tudi vozi. Če kdo trdi, da je električni avto dolgočasen, ga je treba posesti v GT, da si bo premislil. To je posledica vrhunskega podvozja, ki je športno, zagotavlja odlične povratne informacije pri krmiljenju, ki jih ponuja tudi prijetno odebeljen volan. Hkrati pa ni neprijetno trd v načinu comfort (režim udobno). Tudi na račun prilagodljivega zračnega podvozja. Tudi zavore so vrhunske, saj morajo hitro ustaviti maso 2,4 tone. Avto med ovinki odlično prikrije svojo težo in je lahko zabaven kot športna vozila z motorjem na notranje zgorevanje.
Vsako os poganja lasten asinhron pogon. Skupna moč je 350 kilovatov (477 KM) in navor 630 Nm. Največja hitrost je omejena na 245 km/h. Po en motor na vsaki osi pomeni štirikolesno gnan quattro, ki pa je precej drugačen od običajnega quattra. razlika je predvsem v odzivnosti, saj se sistem odziva petkrat hitreje. Moč se na kolesa prednja ali vsa prenaša s pomočjo 2-stopenjskega menjalnika, ki je posebnost tega vozila. Prva stopnja ima prestavno razmerje 15:1 in je namenjena predvsem hitremu pospeševanju, v drugi stopnji pa se prestavno razmerje zmanjša na 8:1, kar gre v korist doseganju velikih hitrosti. V praksi to pomeni, da kjer drugim električnim avtomobilom pri pospeševanju že zmanjkuje sape, e-tron GT še vedno razganja od moči in pospeška. Nasprotno pa se v načinu, kjer je v ospredju učinkovitost, zmanjša moč in doseže boljši izkoristek. Preprosto tehnični biser na kolesih.
Audi drive select omogoča izbiro med različnimi režimi vožnje (učinkovito, udobno, športno in individualno). V načinu učinkovito se moč prenaša na prednji kolesi, po potrebi (spolzka cesta, zanašanje vozila) pa se v trenutku oprijem prenese še na zadnji kolesi. V omenjenem načinu je v korist večjega dosega največja hitrost omejena na 140 km/h, vendar pa lahko voznik, če pohodi stopalko za plin, ta ukaz »povozi«. Vozilo oddaja poseben zvok. Zakonsko predpisano je, da do hitrosti 25 km/h oddaja zvok, da ne preseneti peščev, kolesarjev in drugih udeležencev v prometu, nad 60 km/h pa lahko vozi neslišno. Audi je poskrbel tudi za športni zvok iz zvočnikov za tiste, ki ne morejo brez tega. Meni osebno umeten zvok, pa čeprav osemvaljnika, ni ravno zanimiv v električnem avtomobilu.
Pod črto
Audi e-tron GT je avtomobil za tiste, ki skupaj z električnim pogonom iščejo užitek v vožnji. In imajo vsaj 100 tisočakov, koliko stane tak avtomobil (z dodatki je bila končna cena 137.872,32 evra). To je zagotovo ta hip najbolj napreden Audi. Z voznimi zmogljivostmi presega večino avtomobilov na cesti, zahvaljujoč umetnemu zvoku in vrhunskim voznim lastnostim pa lahko zbudi adrenalin tudi na dirkališču. Hkrati sem bil prijetno presenečen nad tem, kako udoben je avto na avtocestnih potovanjih. Zvočna izolacija je kljub steklom brez okvirjev vrhunska, zračno podvozje je zelo udobno tudi na slabo vzdrževanih cestah, pri vsakdanji vožnji pa je kljub veliki moči poraba majhna, doseg s polno baterijo pa velik. Zaradi izjemno hitrega polnjenja je primeren tudi za potovanja na dolge razdalje.
Razen mene…