Avto > Testi
4953 ogledov

Presenečeni smo bili, kaj zmore na terenu priključni hibrid

Mitsubishi
1/23
Anže Petkovšek
Športni terenci so idealni avtomobili za terensko vožnjo, kajne? Enega nekoliko drugačnega smo preskusili na poligonu. Izkazalo se je, da je tudi priključno-hibridni SUV lahko pravi terenski avtomobil.

Kljub njihovemu imenu in obliki ter povečani oddaljenosti od tal in kljub temu, da jih ima veliko tudi štirikolesni pogon, nas večina niti ne pomisli, da bi se s športnimi terenci podali na bolj resen teren.

Mitsubishi | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Nenazadnje je njihovo alternativno ime tudi cestni terenci, ki nakazuje, da so bolj namenjeni podlagam, na katere smo s svojim urejanjem že močno posegli ljudje, pa čeprav niso ravno tlakovane. In če smo čisto iskreni, lahko takšni avtomobili brez težav prevozijo vse poti, ki so v Sloveniji dovoljene. Toda, ali športni terenec zmore tudi kaj več od tega? Bi lahko prevozil tudi bolj resen teren?

Odgovor na to vprašanje smo poiskali v AMZS Centru varne vožnje na Vranskem, kjer smo enega od predstavnikov vrste športnih terencev, mitsubishi eclipse cross PHEV, popeljali preko kameljih grbin, klancev in preskusili tudi njegovo sposobnost spopadanja s spolzko podlago. Mimogrede eclipse pomeni mrk, a tale avto na terenu ni mrknil.

Mitsubishi | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Plod dolgoletnih izkušenj

Pri Mitsubishiju se lahko pohvalijo z bogatim izročilom na področju pravih terenskih vozil, ki jim je pustilo tudi bogate izkušnje, ki so jih izkoristili tudi pri razvoju mitsubishija eclipse cross. Ta model sicer ni več najnovejši, saj se v sedanji prenovljeni obliki na cestah pojavlja že od leta 2020,na ceste pa je prvič zapeljal že konec leta 2017, kar kaže tudi ureditev notranjosti. A ko gre za pogonski sklop, je ta še vedno eden bolj učinkovitih.

Vsaj, ko govorimo o štirikolesnem priključno hibridnem pogonskem sklopu, ki ga je imel testni mitsubishi eclipse cross PHEV. Tega sestavljajo 2,4-litrski bencinski štirivaljnik in dva elektromotorja, ki poganjata kolesa na prednji in zadnji premi. Mitsubishi eclipse cross PHEV ima torej električni štirikolesni pogonski sklop, ki se napaja iz litij-ionske baterije ali pa iz elektrike, ki jo proizvaja bencinski motor. Slednji v dogajanje načeloma poseže le tedaj, ko je potrebne čim več moči, in pa med hitrejšimi vožnjami izven mesta in na avtocestah, kjer lahko deluje v optimalnem območju vrtljajev.

Mitsubishi | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Sicer pa je mitsubishi eclipse cross po svojem delovanju zelo blizu pravemu električnemu avtomobilu, saj predvsem na mestnih ulicah večino pogonskega dela opravijo elektromotorji. Prav tako pa se takšen priključno hibridni pogonski sklop s prioriteto električnega pogona presenetljivo dobro izkaže na že precej zahtevnem terenu. Kjer kljub temu, da je mitsubishi eclipse cross, za današnje pojme hitrega menjavanja generacij, že malce starikavi model, za seboj pusti marsikaterega novejšega križanca. To je pokazal tudi preskus na poligonu za uk terenske vožnje na Vranskem, kamor smo pod nadzorom inštruktorja varne vožnje Damijana Krežeta odpeljali testni mitsubishi eclipse cross.

Elektronika namesto mehanike

Pogon mitsubishija aclipse cross terenski fanatiki sicer nikoli ne bodo vzeli resno in težko bi tudi tekmoval s klenimi terenci, saj je vozniku na voljo le program D s petero stopenj rekuperacije, poleg tega pa še izklop nadzora oprijema koles ter trije "terenski" vozni programi. Poleg normalnega in ekološkega programa so namreč na voljo še programi za sneg, grušč in makadam, ki delovanje pogona vsak po svoje priredijo temu, kar naj bi bilo po mnenju tehnikov primerno za situacijo, ki jo opisuje ime.

Mitsubishi | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Mitsubishi eclipse cross PHEV smo najprej zapeljali na "kamelje grbe". Tako namreč na Vranskem imenujejo kombinacijo globokih vdolbin in izboklin iz betona, ki so namenjene prav temu, da razgalijo morebitne šibkosti štirikolesnega pogona. Najprej povejmo, da dno avtomobila, kljub temu, da sem se včasih s strahom zapeljal čez neravnino, niti enkrat ni podrsalo ob tla, kar pomeni, da je dovolj oddaljeno od tal za podvige takšne vrste.

Med vožnjo pa se je izkazala manjša slabost, ki izhaja iz velikega navora pogonskih elektromotorjev. Eclipse cross PHEV razen elektronskega nadzora nima nikakršnih pripomočkov, ki bi ustavili kolo, ko se to zavrti v prazno. Voznik mora zato zelo natančno in nežno ravnati s pedalom plina, da ne pride do zdrsa. Sicer pa, dokler so v stiku s podlago vsa tri kolesa, avtomobil lepo napreduje čez grbine, in tudi, če stik izgubi še eno, se da s pomočjo ustreznega sukanja volana hitro rešiti situacijo.

Mitsubishi | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Kljub temu, da je bilo morda izza volana sprva videti drugače, je namreč mitsubishi eclipse cross vedno solidno premagal ovire. Kreže pravi, da je ravno zaradi električnega pogona lahko avtomobil na takšnem terenu učinkovit, saj z zelo natančnim doziranjem plina uspemo pogonu zagotoviti optimalne parametre za premik naprej.  Pretiravanje z nogo na plinu namreč v takšnih situacijah ni najboljša rešitev, saj pnevmatike ob pridobitvi oprijema, "izstrelijo" avto naprej.

Rad se nagiba

To je pokazala tudi vožnja na čez vzdolžni nasip peska, ki smo ga z mitsubishijem eclipse cross PHEV premagali skoraj natanko pod kotom 22 stopinj. Če vključite program za gramoz, namreč elektronika poskrbi, da se kolesa, ki so v stiku s podlago, ob dodajanju plina kljub precejšnji strmini ne zavrtijo v prazno.

Mitsubishi | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Gotovo pa bom po drugi strani, če bom poskus kdaj ponovil, bolj previden. Nasip sem namreč premagoval od desne proti levi strani. Ko je sprednje levo kolo ostalo v zraku, se je hitro zavrtelo. Ko pa je avtomobil težo z desne prenesel na levo in je hitro vrteče se kolo doseglo tla, je bilo pod avtomobilom veliko hrupa, ki ga je povzročilo izstreljeno kamenje. Škode pa ni bilo in ko je kolo dobilo stik s podlago, je avto lepo odpeljal s klanca.

Sledil je preskus bočnega nagiba, ki ga mitsubishi eclipe cross PHEV kljub bolj cestni zasnovi odlično obvlada. Vsaj meni se je tako zdelo, ko sem, za moje pojme, skozi levo okno zelo od blizu opazoval tla. A menda še nisem bil niti blizu meje, ki jo avtomobil zmore. Kreže namreč pravi, da avtomobili načeloma lahko prevozijo bočni klanec z naklonom okoli 40 stopinj, na srečo pa to zares izkoristijo le profesionalci, saj se nas večina prestraši že vsaj kota 30 stopinj in se torej nevarni meji niti ne približamo. Klanec, na katerem sem preskušal mitsubishija, pa ima naklon "le" dobrih 25 stopinj. Torej mi je ostalo še veliko rezerve.

Mitsubishi | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Potrebno je predvidevanje

Tudi vožnja v strm klanec za štirikolesni pogon mitsubishija eclipse cross PHEV ni bila prehud zalogaj. Je pa pred vzponom nujno, da nastavimo pravi režim pogona. Za kaj takšnega je najboljši program za  makadamsko cesto, saj se kolesa poskušajo v tem primeru vrteti čim počasneje in avtomobil počasi a konstantno napreduje. In ne le naprej, ampak tudi vzvratno, kar je tudi prednost električnega pogona v nasprotju s termičnim in klasičnim menjalnikom, kjer bomo pri takšnem manevru obremenili sklopko.

Tukaj pa zaradi povezljivosti preko elektromotorjev tega strahu ni. Pri spustu pa je vendarle treba dodatno zavirati, saj elektromotorji hibridnega pogona kljub več stopnjam rekuperacije avtomobila ne zadržujejo enako kot močnejši elektromotorji 'pravih električnih avtomobilov' ali pa veliko volumenski termični motorji. Manjka pa tudi sistem za pomoč pri spustu, ki ga ima marsikateri drugi športni terenec.

Mitsubishi Eclipse | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Mitsubishi eclipse cross PHEV smo odpeljali tudi na spolzko površino, kjer smo preskusili, kako se električni štirikolesni pogon v primerjavi s klasičnim prednjim obnese v ovinkih ali med speljevanjem v klanec. Najprej sem preskusil avtomobil s prednjim pogonom in motorjem z notranjim zgorevanjem. ESP oziroma nadzor trakcije v tem primeru naredi veliko, saj je avtomobil z njegovo pomočjo lepo sledil ovinku. Je pa res, da ESP deluje tako, da zavira kolesa, ki imajo slabši stik s podlago, zato lahko posledično precej upočasni vožnjo. Brez njega ste sicer skozi ovinek hitrejši, vendar tudi prej pride do zdrsa iz ovinka. Podobno pa je tudi med speljevanjem v klanec. Če imate vključen nadzor trakcije, lahko bolj pritiskate na plin, sicer morate biti z s pedalom plina bolj nežni.

Če imate na avtomobilu štirikolesni pogon, je speljevanje v spolzki klanec tudi brez elektronskega nadzora trakcije lažje. Kolesa se sicer navidezno vrtijo v prazno, vendar se na podlago še vedno prenese dovolj moči, da avtomobil zmerno napreduje. Seveda pa tudi v tem primeru zmerno ravnanje s pedalom plina lahko pripomore k bolj učinkovitemu napredovanju avtomobila.

Mitsubishi | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Kaj pa v spolzkem ovinku? V primerjavi zgolj s prednjim pogonom je ima avtomobil nekoliko manjšo tendenco k podkrmarjenju. Pogon je bolj nevtralen in, dokler so stvari v mejah zmernega, tudi v primeru zdrsa avtomobil laže ujamete. A pozor: pretiravanje se v tem primeru lahko maščuje. Ko avtomobil s štirikolesnim pogonom enkrat zdrsne, zdrsne zares. Preveč pogumna vožnja se lahko v tem orimeru prav tako konča z izletom s ceste. Zato se velikokrat razmišljanje, da štirikolesni pogon omogoča hitrejšo vožnjo v ovinek, ne obrestuje.

Na koncu lahko torej potrdimo, da je mitsubishi eclipse cross PHEV,  kljub temu, da ni pravi terenec, na terenu presenetljivo zmogljiv in zmore večino preizkušenj, ki jih lahko predenj postavi voznik, ki upošteva slovenske predpise o vožnji v naravnem okolju in tudi manj ohlapne predpise v marsikateri drugi državi.

dezurni@styria-media.si

Mitsubishi | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Komentarjev 0
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Če nimate uporabniškega računa, izberite enega od ponujenih načinov in se registrirajte v nekaj hitrih korakih.