Povprečen odrasel slovenski državljan glede na uradne statistične podatke z avtom opravi 2,2 vožnje na dan. Na svojih poteh dnevno prevozi po 31 kilometrov in za to porabi približno 52 minut. Zakaj so ti suhoparni podatki v resnici zelo zanimivi? Ker bi lahko marsikdo tekoče stroške prevoza z avtom močno zmanjšal, če bi jih upošteval. Na primer z uporabo domače elektrike. Pri tem se mu na občasnih daljših poteh ne bi bilo treba ukvarjati z aktualnimi problemi dosega in polnjenja pravih električnih vozil.
Mitsubishi eclipse cross PHEV je posebnež v svojem razredu in širše, saj je kompaktni križanec pri nas na voljo le s tehnologijo priključnega hibrida. Z njo imajo pri Mitsubishiju bogate izkušnje, ne nazadnje je bil pred leti večji model outlander eden najbolj prodajanih priključnih hibridov v Evropi in na svetu. Eclipse cross želi biti še bolj pragmatičen, saj je z manjšimi merami (4,4 metra v dolžino) in ceno prilagojen za še širši krog ljudi. Hkrati nagovarja vse tiste, ki se še ne želijo ločiti od zanesljivega okolja termičnih motorjev, po drugi strani pa je z eno nogo, oziroma kar vsemi štirimi kolesi to že tudi električno vozilo. Le da pri njem odpade vsaka skrb glede dosega.
Eclipse cross PHEV smo si pri slovenskem uvozniku izposodili za nekoliko daljši test, da preverimo čim več njegovih lastnosti. Predvsem smo se osredinili na zmogljivost serijskega štirikolesnega pogona nove generacije ter na vsakdanjo uporabnost tehnologije glede dosega in stroška za energijo.
Motor ne poganja koles
O testu na terenu poročamo v ločenem članku, na tem mestu pa smo testirali porabo. Najprej povejmo, da je hibridni pogon že znan iz omenjenega večjega brata outlanderja PHEV in je v primerjavi s tehnologijami drugih znamk nekoliko poseben.
Sestavljajo ga kombinacija bencinskega štirivaljnika s prostornino 2,4 litra in dveh elektromotorjev. Štirivaljnik z uveljavljeno hišno tehnologijo MiVEC spremenljivega delovanja odmične gredi za pogon uporablja bencin, vendar deluje po Atkinsonovem ciklu z daljšo ekspanzijsko fazo, kar povečuje izkoristek motorja. Nazivna moč velikega štirivaljnika je 72 kilovatov (98 KM). Razmeroma nizke izhodne številke so logične, saj bencinski motor pri eclipse crossu za razliko od drugih priključnih hibridov nima funkcije neposrednega pogona, temveč služi kot generator elektrike, ki lahko v vsakem trenutku zagotovi zadostno količino obratov generatorja in s tem pretoka elektronov do pogonskih motorjev. Na ta način na zahtevo tudi polnimo baterijo.
Posebnost Atkinsonovega cikla
V Atkinsonovem ciklu so faze stiskanja in ekspanzije adiabatske, kar pomeni, da ne vključujejo izmenjave toplote s sosednjimi elementi. To omogoča večji delovni hod valja za ekspanzijo in s tem večjo izrabo energije goriva. Z daljšo ekspanzijsko fazo in večjim delovnim hodom se doseže večji izkoristek motorja.
Za pogon sta torej v celoti zadolžena dva elektromotorja, od katerih je vsak vgrajen na eno kolesno os. Oba uporabljata tehnologijo PSM (sinhron s trajnim magnetom), prednji ima 60 kW, zadnji pa 70 kW. Skupna sistemska moč avta je 138 kW (185 KM). Primarno se napajata iz litij-ionske baterije s kapaciteto 13,8 kWh. Po standardu WLTP je doseg z napolnjeno baterijo v različnih razmerah vožnje do 45 kilometrov in znotraj te razdalje govorimo o baterijskem avtu. Ko napolnjenost pade pod določeno raven, se šele vklopi bencinski motor, razen če posežemo v samo delovanje sistema in vključimo prisilno polnjenje.
Bencinar veliko časa molči
V primerjavi z drugimi priključnimi hibridi je pri mitsubishiju očitno, da je vožnja na elektriko prioriteta. Avto tudi v razmerah, ko v bateriji ni zaloge, že ob najmanjši priložnosti (jadranje s konstantno hitrostjo, spust …) ugaša bencinski motor ter se s pametnim upravljanjem zanaša na preostanek energije iz baterije ali rekuperacijo. Tako je mogoče tudi daljše poti v dobršni meri prevoziti zgolj na elektriko, kot smo vajeni iz peščice drugih najbolj naprednih hibridov na trgu.
Eclipse cross ima pri ročici menjalnika gumb, s katerim dodatno posežemo v upravljanje energije. Z vklopom funkcije Save bo avto skušal maksimalno ohraniti trenutno napolnjenost baterije za kasnejše obdobje rabe, z vklopom Charge pa se prisilno vklopi bencinski motor in začne prek generatorja polniti baterijo. To je seveda mogoče polniti tudi z rekuperacijo energije pri zaviranju ali spustu, v ta namen sta ob volanu ročici, s katero nadziramo stopnjo rekuperacije.
Na kakšen način prevozi 45 kilometrov
Koliko lahko prevozimo na elektriko in kakšni so posledično vsakodnevni stroški? Na to vprašanje smo skušali odgovoriti tako, da smo simulirali vsakodnevno prevožene kilometre tipičnega sodržavljana. Kot je bilo povedano v uvodu, ta dnevno prevozi dobrih 30 kilometrov, avto pa zažene 2,2-krat. Sami smo želeli več in si postavili za cilj natančno 45 kilometrov, saj smo želeli vedeti, ali drži obljuba, da je tolikšen tudi dejanski doseg eclipse crossa zgolj na elektriko. Napolnili smo baterijo, prepustili vse avtomatiki in speljali. Vozili smo v kombinaciji mesta, primestja in avtoceste, približno tretjino vsakega.
Na koncu se je izkazalo, da so bile obljube tovarne celo rahlo rezervirane. Po malenkost več kot 45 kilometrih poti je bilo v bateriji še vedno za devet kilometrov energije. Bencinski motor se med vožnjo ni oglasil niti enkrat, niti pri avtocestni hitrosti ali hitrejših speljevanjih. Celotna pot je minila tako kot bi v vsakem drugem električnem avtu.
Isto pot smo ponovili naslednji dan, le da tokrat s povsem izpraznjeno baterijo. Takrat je za zagotavljanje pogonske energije skrbel bencinski motor. Merilnik je na koncu pokazal, da je avto kljub temu še vedno kar 77 odstotkov poti opravil z lastno elektriko, torej z ugasnjenim štirivaljnikom. Izmerjena kombinirana poraba bencina je bila na koncu 6,3 na 100 kilometrov. Večja je bila v segmentu avtocestne vožnje, ko se je gibala kakšne dva litra višje. A pod črto lahko zapišemo, da so tudi na (redkejših) daljših poteh stroški v eclipse crossu primerljivi ostalim križancem.
Šuko vtičnica zadostuje
Splošna ugotovitev je, da tipičen državljan eclipse crossom lahko pokriva dnevne poti samo na elektriko, seveda ob izpolnjevanju temeljnega pogoja, da ima dostop za polnjenje. V ta namen niti ni potrebna investicija v domačo hišno polnilnico, zadostuje že tipična vtičnica. Na 230 V in pri moči 2,3 kW se baterija do 100 odstotkov napolni v šestih urah, torej prek noči. Ker je mogoče uro polnjenja tudi nastavljati, lahko uporabnik vedno izkorišča ugodnejšo tarifo.
Na enofazni 3,7-kilovatni domači polnilnici bi sicer avto potreboval okoli štiri ure, kar ni velika razlika v primerjavi s šuko kablom. Zanimiva posebnost je, da ima za namen hitrega polnjenja z enosmernim tokom eclipse cross poleg klasičnega type 2 še vtič vrste chademo, in ne standarda CCS. Tipično se baterija do 80 odstotkov na hitri polnilnici napolni v slabe pol ure. To seveda ni bliskovit rezultat, a ga od priključnega hibrida niti ne gre pričakovati.
Statistično znotraj dveh evrov
V konkretnih številkah. Če želimo prazno baterijo ponoči napolniti na šuko vtičnici, potrebujemo za okoli 14 kW energije, nekaj je med polnjenjem tudi izgub. V grobem pa ob ceni 0,82 evra za kilovatno uro lahko ocenimo, da bi strošek vsakodnevnega polnjenja za 45 kilometrov (doseg po WLTP) po znižani tarifi znašal 1,15 evra. Če dodamo še stroške omrežnine in druge stroške, ki tipično nanesejo še za okoli 50 odstotkov porabljene energije, je cena nočnega polnjenja eclipse crossa še vedno manj kot dva evra. To so torej tudi tekoči stroški dnevne mobilnosti.
Če bi istega eclipsa uporabljali samo na bencin in ga nikoli ne bi polnili na kablu, bi ob porabi 6,3 litra na 100 km pomenilo, da bi za isto dnevno razdaljo porabili blizu treh litrov bencina oziroma po današnjih cenah nekaj čez štiri evre. Dvakrat več.
Terenska dvoživka za dobrih 34 tisoč evrov
Če so tekoči stroški za polovico manjši in je treba kljub temu vsake toliko tudi dopolniti bencinski rezervoar, je seveda tu še strošek nakupa. Eclipse cross je mogoče dobiti od okoli 34 tisoč evrov, odvisno od opreme. V to ceno je poleg na pol električnega avta vključen tudi zelo dober štirikolesni pogon, ki je pri križancih takšne velikosti prej velika redkost na ceniku kot pa stvar vsaj opcije.
Treba je še dodati, da na razpolaganje z močjo vpliva izbira enega od programov delovanja S-AWC štirikolesnega pogona. Ta sicer deluje po principu 4WD, torej je stalno delujoč in zato precej zmogljivejši od širše razširjenega AWD pristopa. Glede S-AWC pogona je mogoče poleg normalnega in eco načina delovanja izbrati še programe za sneg, makadam in trdo podlago, temu pa se prilagaja tudi delovanje obeh elektromotorjev. A kot že povedano, več o zmogljivostih štirikolesnega pogona pri eclipse crossu v ločenem članku.
Enostavnost uporabe
Pri eclipse cross sicer stopa v ospredje preprostost uporabe, voznikov prostor je enostavno zasnovan, vse ključne funkcije (klima, radio, …) se vklaplja in izklaplja prek fizičnih tipk, tudi infozabavni vmesnik je grafično zasnovan za enostavno premikanje skozi podstrani. Za oči mlajše generacije avto deluje morda celo preveč tradicionalno, a starejša publika bo to znala ceniti kljub kakšnemu stikalu, ki smo ga videli že pred 20 leti. Predvsem pa je poenostavljena vožnja, ki maksimalno kopira občutek iz električnega avta s tistim 'daj v prestavo in pozabi', gladkim in hitrim pospeševanjem ter enostavnim vzdrževanjem hitrosti. Avto sicer ni zasnovan za lovljenje ovinkov v maniri kakšnega lancerja evo, za kaj takšnega mu manjka natančnejši občutek v volanu in zmogljivejše podvozje. A ne pozabimo, njegove prednosti so zaradi dvignjene postave in nadpovprečno zmogljivega štirikolesnega pogona izven asfalta.
Tudi glede prostorske uporabnosti je eclipse cross zelo spodoben križanec, s kar veliko centimetri udobja za starejšo in v zadnji vrsti za mlajšo publiko. Zaradi vgrajene baterije ima sicer nekoliko manjši, a s 360 litri še vedno kar uporaben prtljažnik. Ni zanemarljiv niti podatek, da je mogoče z avtom vleči do 1.500 kilogramov težke prikolice.
In čisto za konec še ena zelo uporabna funkcija - avto lahko iz lastne baterije napaja zunanje porabnike (V2L), kar je zelo koristno pri kampiranju ali na izletih. Prek vgrajene vtičnice je mogoče s kablom napajati 230 V porabnike z močjo do 1.500 W.
vzemite avto ranga fiat tipo, mu dajte pol litski bencinar in baterijo za 50 km tehniko pogona kot pri tem mitsubišiju in ceno do 20.000 eurov in boste (bomo) zmagal. čemu naj vozim okoli 2 8n pol litrski motor z… ...prikaži več z porabo okoli 8 litrov zato da bom imel tank. jest rabim avto. ne bom šel v ukrijano na fronto. a boste enkrat dokapiral - avto rabim.. TIPO ne pa leopard.
Definitnivno pravi PRICE PERFORMANCE.