EQC je ena od zanimivejših novost na cestah letos, a pravzaprav ni novost. Mercedesov električni SUV sem v živo spoznal že pred dobrima dvema letoma. Na avtomobilskem salonu mi ga je predstavil kar Robert Lešnik, najbolj znani slovenski oblikovalec vozil in šef zunanjega oblikovanja pri znamki Mercedes-Benz.
Takrat je bilo električnih avtov še malo, predvsem premijskih. Več, ali manj se je vrtelo okoli Tesle, Lešnik pa je dejal, da preskok, vsaj oblikovno ne sme biti prevelik. »Avto mora imeti obraz,« mi je dejal in s tem pojasnil, zakaj ima njihov električni SUV »reže za zrak«, kar ni običajno za električna vozila.
EQC tudi po treh letih po premierni predstavitvi še vedno deluje zelo sveže. Na prvi pogled je tipičen mercedes, a hkrati drugačen, saj so mu dodali določene elemente, ki bodo ločili model znamke EQ od klasičnih mercedesov z motorji na notranje zgorevanje. Po velikosti ga primerjajo z modelom GLC s termičnimi motorji. Oblikovno je avto dovolj zanimiv, da so ga sosedje, ki so zdaj že navajeni, da tedensko menjavam avtomobile, v množici SUV-jev, opazili. »Kaj pa je to za en Mercedes,« je bilo pogosto vprašanje, ki sem ga prejel med preizkušanjem EQC.
Že na pogled drugačen mercedes
Kaj je torej drugačnega? Zasnova prvega električnega Mercedesa je v primerjavi s preostalo ponudbo razmeroma nekonvencionalna. Avto nima ostrih robov. Vse je nekako okroglo, gladko. Izjemna aerodinamika je bila glavna naloga pri oblikovanju tega avtomobila.
Če se osredotočimo na vidne spremembe, so to črna maska z obrobo okoli prednjih žarometov in značilni sredinski svetlobni element, ki optično povezuje prednja žarometa v celoto. Zgodba se ponovi na zadku, kjer so zadnje luči povezane s svetlobnim elementom. So pa tudi spremembe, ki jih bodo opazili večji poznavalci, vse pa imajo svojo funkcijo, da je vožnja čim bolj gladka. Gre za prijeme na aerodinamiki, kot so večji usmerniki znaka, ki zrak porivajo na bok, kjer se naredi bočno zavesa, zrak pa se ob boku pomika proti zadku. Tridelni zadnji strešni spojler je običajno le na zgornjem delu strehe, pri EQC pa ima bočna elementa, ki dodatno prispevata k dodatnemu zmanjšanju vrtinčenja zrak za vozilom.
Pričakovali bi še bolj prostoren SUV
EQC si sicer veliko tehničnih komponent deli z modelom GLC. Platformo so predelali za potrebe električnih vozil, medosna razdalja pa je na dnu zasedena z velikim baterijskim sklopom. Zaradi uporabe enake platforme kot za termične motorje je prostora na zadnji klopi manj kot smo to vajeni v električnih vozilih, ki temeljijo na platformah posebej namenjeni električnim avtomobilom. Tudi tehnologije s področja sistemov za udobje in pomoč pri vožnji so zelo podobne modelu GLC, zato pa EQC prinaša samosvojo notranjost, z drugačnimi materiali, posebnimi barvami in poudarkom na kupejevski - športni zasnovi.
Kabina je tipična Mercedesova, popolnoma digitalizirana, z znanimi stikali, gumbi in vmesnikom, pa tudi materiali, kot so brušenj aluminij, vse to je v kabini. Z vozilom smo se spoprijateljili v trenutku, čeprav ima zaradi električnega pogona nekatere posebnosti. Predvsem za voznika, ki prejema številne informacije o električni vožnji.
Tudi vsa tehnološka oprema je poenotena z modeli z motorji z notranjim zgorevanjem. S pomočjo samoučečega informacijsko-zabavnega sistema s poudarkom na umetni inteligenci lahko ukazujemo s pomočjo glasovnega nadzora, zanašamo se lahko na razširjeno resničnost. Na voljo v EQC so tudi že vse znane Mercedesove varnostne funkcije. Vse to že poznamo.
Spredaj se sedi razkošno, tudi zadaj udobno, a smo pričakovali več centimetrov za kolena, zato pa je v prtljažniku za 500 litrov prostora, podobno kot v običajnih SUV-jih, a manj kot smo vajeni v 100-odstotno električnih vozilih. VW ID.3 ima tako skoraj 50 litrov večji prtljažnik.
Pospešek, ki vzame sapo
Avto ima dva elektromotorja s skupaj 400 kW moči (408 KM), vsakega na eni osi. Primarno kolesa poganjajo zadnji kolesi, prednja se vklapljajo po potrebi. Skupni navor je 760 Nm. Pospešek skoraj dve in pol toni težkega SUV-ja od 0 do 100 km/h je 5,1 sekunde, kar pomeni, da v primerjavi s SUV GLC le športna AMG različica do stotice pospešuje hitreje. Največja hitrost je v korist preobremenjenosti baterije elektronsko omejena na 180 km/h.
Pritisk na pedal za plin dobesedno izstreli avto, ne glede na to, ali miruje, ali pa, ko moramo prehiteti počasno vozilo. Maksimalni navor je vseskozi na voljo, v vseh razmerah. Morda še najboljša primerjava so avtomobilčki na navitje, ki ga potegneš nazaj in ga potem v hipu izstreli z največjo hitrostjo naprej.
Prepriča tudi doseg
Zato, da avto tehta skoraj dve toni in pol, so krive velike baterije. 80 kilovatov energije shranjene v baterijah sicer danes ni več redkost. Te bi morale zadostovati za teoretični doseg 417 km (WLTP), v idealnih pogojih. Avto smo preizkusili še v času visokih temperatur in opravili realnih 350 kilometrov, s tem, da smo se vozili tudi po avtocesti.
Doseg bo zelo odvisen od načina vožnje in izbire voznega programa. Za podaljšan doseg ima EQC dodan poseben način vožnje "Max range". Njegova naloga ni le omejiti pospeševanja vozila, temveč tudi prilagoditi hitrost glede na trenutno veljavno omejitev hitrosti na cesti. V tem načinu se stopalka za plin približno na polovici upira voznikovi nogi, vendar pa, ko potisnemo pedalo do konca, »povozimo tudi eko način vožnje, kolesa pa se spet vrtijo z največjo močjo ne glede na izbrani način.
Povprečna poraba energije med preskusom je bila okoli 26 kWh / 100 km, kar je ugodno za avto, ki zmore več kot 400 konjskih moči. V korist povečanega dosega EQC vključuje pametne rešitve. S predhodno klimatizacijo smo lahko ohladili avto in nastavili želeno temperaturo v notranjosti vozila, ki se aktivira neposredno prek sistema MBUX ali aplikacije Mercedes me. Izračuni optimizirane navigacije EQ vedno temeljijo na najhitrejši poti ob upoštevanju najkrajšega časa polnjenja.
Različni načini polnjenja baterije
Načrtovanje poti se dinamično odziva na spremembe in lahko poteka izven vozila prek aplikacije Mercedes me ali v vozilu. Na ta način je olajšano iskanje polnilnih postaj doma in tudi v tujini. Za doseganje še bolj oddaljenih ciljev je EQC opremljen z aktivnim nadzorom dosega: haptični pedal za plin pa ohranja voznika v optimalnem območju hitrosti za maksimalen doseg.
Velika kapaciteta baterij prinaša tudi večje zahteve za polnilnik. Ko se je doseg spustil pod 50 kilometrov sem baterijo vozila polnil na hitri polnilnici z maksimalno močjo 50 kWh. Baterijo sem na 100 odstotkov napolnil v uri in 15 minutah. Me je pa malo zmotil kratek polnilni kabel, zato je treba paziti, kako parkirate vozilo ob polnilni postaji.
Mercedes sicer omogoča polnjenje 384 baterijskih celic z močjo do 110 kWh, na ultra hitrih polnilnicah, ki jih v Sloveniji najdete večino na avtocestnem križu. Baterijo lahko v 40 minutah napolnite z 10 na 80 odstotkov. Polnjenje prek domačega Wallboxa (7 kW) od 10 do 100 odstotkov traja 11 ur, tisti, ki ima doma le navadne šuko vtičnice bo za polnjenje baterije od 10 do 100 odstotkov porabil okoli 40 ur.
Tiha in udobna vožnja
Ena od prednosti električnih avtomobilov je tiho delovanje. Vendar to ni pravilo. Zlasti pri večjih hitrostih sem zasledil, da se v številna električna vozila v kabino prebije veliko hrupa. Razlog je minimalna količina blažilnih materialov, saj je cilj ohraniti ceno in težo avtomobila pod nadzorom.
Za EQC lahko zapišemo, da pri Mercedesu niso skoparili z materiali, ki preprečujejo vdor hrupa v kabino. Opaznih razlik z modelom GLC ni.
Prav tako sta krmiljenje in podvozje dobro uravnotežita, da zakrijeta veliko maso, 600 kilogramov, kolikor tehtajo baterije. EQC je dinamičen in zelo udoben, zahvaljujoč pogonu obeh osi, pa je dovolj stabilen tudi v ovinkih.
Seveda tak avto ni poceni. Cena s serijsko opremo bogato založenega EQC brez vključene subvencije je nekaj manj kot 73 tisočakov. Mercedes zagotavlja garancijo na baterijo, osem let oziroma 160 tisoč prevoženih kilometrov.
Podatki o vozilu (Mercedes EQC 400 4Matic)
Pogon: električni
Moč: 300 kW (408 KM)
Navor: 760 Nm
Baterija: 80 kWh (Li-ion)
Polnjenje: 2 h 45 min (AC 7,4 kW), 35 min (DC 112 kW)
Dimenzije (D x Š x V v mm): 4.762 × 1.884 × 1.624, medosna razdalja 2.873
Zmogljivosti: 180 km/h, 5,1 sekunde od 0 do 100 km/h
Prtljažnik v litrih: 500 - 1.460
Cena v evrih: od 72.900
PLUSI: vozne lastnosti, moč, premijski občutek, zvočna zatesnjenost, asistenčni sistemi, doseg vozila;
MINUSI: Prostornost na zadnji klopi, kratek kabel za polnjenje baterije;