Natanko pred petimi leti je ameriška okoljska agencija EPA javnosti razkrila Volkswagnovo goljufanje na testih izpušnih plinov, iz katerega je izbruhnila afera dieselgate. Škandal, ki je vplival na celotno avtomobilsko industrijo, je nemškega avtomobilskega proizvajalca stal na desetine milijard evrov, postopki pa še vedno potekajo.
V začetku septembra 2015 je Volkswagen agenciji EPA stran od oči javnosti priznal, da je goljufal na okoljskih testih. Motorje približno 11 milijonov dizelskih avtomobilov, prodanih po vsem svetu, je opremil s programsko opremo, ki je zaznala fazo testiranja in v tem primeru znižala škodljive izpuste motorja.
Hitro so spoznali, da gre za afero vseh afer
Če so tako predstavniki družbe kot preiskovalni organi sprva menili, da bo zadeva rešena dokaj hitro in brez večje pozornosti svetovnih medijev, se je kmalu izkazalo, da gre za eno največjih afer v avtomobilski industriji vseh časov.
Zadeva je hitro prišla v ospredje pozornosti mnogih medijev, sledile so tožbe in odškodninski zahtevki. Nemško sodišče je maja letos odločilo, da bo moral Volkswagen kupcem, ki so bili prizadeti v aferi, plačati odškodnino. Če pa bodo kupci želeli vračilo kupnine, bodo morali upoštevati tudi amortizacijo avtomobila glede na prevožene kilometre.
Tožbe tudi v Sloveniji
Za tožbo proti Volkswagnu so se odločili tudi nekateri slovenski kupci njegovih dizelskih vozil. K skupinski tožbi, ki jo je leta 2018 prek nemške družbe Financialright vložila Zveza potrošnikov Slovenije, je pristopilo okoli 6000 slovenskih potrošnikov. S tožbo zahtevajo povrnitev kupnine za vozilo v zameno za njegovo vračilo. Postopek še traja; če ne bo uspešen, potrošniki ne bodo imeli stroškov.
Poleg odškodninskih zahtevkov so Volkswagnu v mnogih državah naložili tudi globo zaradi goljufanja oz. zavajanja. Skupni stroški za koncern, povezani z afero, so po navedbah nemške tiskovne agencije dpa tako doslej dosegli okoli 32 milijard evrov.
Goljufanje Volkswagna pa je vplivalo tudi na celotno avtomobilsko industrijo. Od septembra 2018 so tako vsi avtomobili podvrženi testiranjem v realnem okolju, torej na cestah in ne v laboratorijih. To predstavlja veliko razliko glede na dosedanje postopke, od proizvajalcev pa terja razvoj novih, še učinkovitejših in čistejših motorjev.
Pospešitev elektrifikacije
Če je afera dieselgate Volkswagen po eni strani pahnila v največjo krizo v njegovi zgodovini, pa je po drugi pospešila njegov prehod na električno mobilnost, ki bi bil po mnenju analitikov v nasprotnem primeru počasnejši. Mnogi sicer menijo, da je nemški velikan večji poudarek električni mobilnosti še vedno začel namenjati prepozno. Pospešek pri prehodu na bolj trajnostne pogone je afera dala tudi mnogim drugim avtomobilskim proizvajalcem.