"Verjetno bodo zdaj nekoliko počakali, nato pa našli način, kako predrugačiti pogoje tako, da bo zmagal njihov favorit," nam je predstavnik enega od potencialnih ponudnikov za dobavo avtomobilov dejal oktobra, ko je policija razveljavila razpis za skoraj 400 nujno potrebnih policijskih vozil. Uradno je bil takrat razveljavljen zaradi predrage ponujene dodatne policijske opreme na trgu, čeprav smo že takrat pri Žurnalu ugotavljali, da so bili pogoji za vozila spisani izrazito pristransko.
Policija je v bok zdajšnjemu razpisu zatrjevala, da so pogoji po novem postavljeni tako, da ponudniki vozil teh ne bodo več mogli ponujati po nerealno nizki ceni na račun toliko dražje opreme, hkrati pa naj bi bili pogoji spisani v prid zelo široki konkurenci. A v petih različnih sklopih so se prijavili le štirje različni dobavitelji s šestimi modeli vozil.
Karavanov 4 x 4 ni veliko
Že prvotni pogoji za 155 karavanov 4 x 4 v razpisnih sklopih 2 in 3 so demantirali željo naročnika po široki konkurenci. Prostornina prtljažnika pri karavanih 4 x 4 je bila postavljena nenavadno visoko, na 550 litrov, čemur celo med karavani 4 x 2 nižjega srednjega razreda ustreza zgolj peščica. Za navadne patruljne karavane v sklopu 1 pa bi bil na drugi strani po mnenju razpisne komisije dovolj že 475-litrski prtljažnik. V preteklih razpisih je bil sicer pogoj postavljen pri 500 litrih.
"Prosimo vas za pojasnilo, v čem se je toliko spremenila potreba policijskih enot in spekter taktike izvajanja policijskih nalog v praksi, da 500-litrski prtljažnik ne zadošča za vso opremo, ki po naši oceni ne predstavlja niti polovice zahtevanega volumna v prtljažniku ... Menimo, da skoraj nobena znamka vozil, ki jih trenutno uporabljate, v praksi ne dosega sedaj zahtevane prostornine," se je glasilo eno od uradno postavljenih vprašanj oziroma ostrih pripomb morebitnega dobavitelja. Sledila je ena od številnih sprememb v razpisu, saj je komisija pogoj prtljažnika za sklopa 2 in 3 znižala na 500 litrov.
Vseeno dvomov o končnem najudodnejšem ponudniku ni bilo, saj vsem pogojem na trgu trenutno zadostita le škoda octavia combi 4 x 4 in volkswagen golf variant 4motion, preostali karavani 4 x 4 pa so iz premium segmenta ali pa so večji in zato dražji. Porsche Slovenija, ki trži oba favorita, ni imel težkega dela s pripravo ponudbe.
Dvoboj megana in octavie
Za najštevilnejši sklop 156 karavanov sta se prijavila le dva ponudnika, čeprav je potencialnih avtomobilov na trgu precej več. A očitno so prav pogoji dobave odgnali veliko tekmecev, čeprav so bili pripravljalci razpisa v svoji komunikaciji s potencialnimi ponudniki prepričani o številni konkurenci. Zapleteni dodatni pogoji za jamstvo in za stroške vzdrževanja vozila skozi celotno obdobje predvidenih 200.000 prevoženih kilometrov sicer ne dajejo jasnega zmagovalca v tem sklopu, so pa ponujeni megani s celotno policijsko opremo po nabavni vrednosti cenejši od škod octavij.
Motor oklestil večino, menjalnik še zadnjega konkurenta
Če ostanemo zgolj pri pogojih za vozila, so zanimivi tudi tisti za sklop 4, v katerem policija nabavlja 10 hitrih neoznačenih limuzin različnih barv, ki morajo poleg pogona 4 x 4 zadostiti zahtevi, da njihov motor ustreza ozkemu oknu med 2.800 in 3.000 kubičnimi centimetri prostornine. Takšna motorja za avto tega tipa na trgu ponujajo le pri Audiju in BMW.
A je slednjega v nekonkurenčen položaj potisnil sledeči pogoj ročnega menjalnika, saj ima model 330d xdrive, ki bi bil najsmiselnejša konkurenca audiju A4 3.0 TDI quattro, že serijsko osemstopenjsko hitro avtomatiko.
Eden od potencialnih ponudnikov je pogoj ročnega menjalnika sicer odkrito problematiziral in navajal trpežnost avtomatike, pozitivne izkušnje iz tujine ter udobje in celo "grozil" z neodvisno študijo. A pisci razpisa so ostali neomajni. Kot so pojasnili, večina policistov tudi zasebno vozi vozila z ročnimi menjalniki, v službenih vozilih tega tipa pa da se bodo policisti velikokrat znašli v "stresnih situacijah, ko morajo odreagirati podzavestno. V takšnih primerih lahko napačna reakcija policista, ki ni vajen vožnje z avtomatskim menjalnikom, pomeni nevarnost za policista in druge udeležence v prometu," so navedli, hkrati pa dodali, da ni denarnih sredstev za ustrezno izobraževanje voznikov teh hitrih avtomobilov z avtomatskim menjalnikom.
Resnično je sicer dejstvo, da avtomatski menjalnik podraži nabavno ceno, malce težje pa strokovno vzdrži mnenje, da je v stresnih situacijah voznik pri avtomatiki bolj podvržen napaki in nevarnosti, saj prav avtomatika preprečuje, da bi se voznik "zašaltal" ali da bi moral volan v nevarnih okoliščinah držati zgolj z eno roko. Glede na policijsko utemeljevanje in pogoje pa je bil zmagovalec tega sklopa jasen vnaprej, saj je alternativno ponujeni BMW 335i xdrive precej dražji od manj zmogljivega dizelskega tekmeca s štirimi krogi na nosu.
Sklop 5: vozilo "drugotna pomena"
V zadnjem sklopu za nakup sedmih tovornih vozil s specialno opremo ne gre izgubljati besed, saj je pogojem kljub drugačnim trditvam policije vnaprej ustrezal le mercedes-benz sprinter. Eden od morebitnih ponudnikov je pred zaključkom razpisa zapisal: "Kljub temu, da ne želimo kritizirati blagovne znakme, nas moti, da v času tako ekstremne krize kupujete vozila enega samega proizvajalca v enem samem modelu tovornega vozila, ki vam dela kar nekaj preglavic, kakor vemo, ste zamenjali že več kot pol pogonskih agregatov pri sorazmerno malo prevoženih kilometrih." Policija je kritike zavrnila z utemeljitvijo, da je bistvena pri nabavi sistemska predelava in vgradnja specialne opreme, medtem ko je pri vozilu pomembna le njegova varna vožnja.
Slovenci kar ne dojamejo, da vse to plačajo iz svojih žepov ...
dovolj sprenevedanja, policija potrebuje zanesljiva vozila in ne krša, renault in ne vem kaj.ko jih bomo navadni smrtniki potrebovali in jih ne bo pa se zamislite!potem pa bodo zopet krivi policaji.kdor ima opravka z njimi je žrtev… ...prikaži več ali prestopnik. žrtve pa sigurno ne govorijo čez njih
Evo še en, ki je pameten, pa še imel ga ni. Avtomatiki so krasna zadeva tudi v sloveniji že dolgo časa. Tisti, ki to uporabljajo, že vejo. Z rednim servisom avtomatik ne more kar crknit. Za to so v glavnem… ...prikaži več krivi lastniki sami (izjeme so serijske napake). Če pa karkoli gre, tudi pri nas so že zelo dobro razviti servisi, ki obnavljajo vse vrste avtomatikov. Seveda je lahko poraba nekaj deci višja, ampak imaš ga zaradi udobja.Se pa strinjam, da je bolje, da imajo službena vozila v tem primeru ročne menjalnike, ker slej ko prej se bo vsedel v avto tak primer kot zgoraj in prvo kar bo naredil je, da bo med vožnjo z levo nogo pritisnil na sklopko, ki je seveda ni, ampak bo to bremza. V tem človek leve noge ni sposoben umakniti s pedala trenutno, ker ima občutek razvit drugače, tako da taki slučaji znajo bit zelo nevarni.