Tako kot se spreminjajo mesta in navade ljudi, ki živijo v njih, se spreminja tudi način mobilnosti. Pogovarjali smo se z Renaultovimi strokovnjaki zadolženimi za mobilnost, ki so nam že danes predstavili, kako se bomo v resnici vozili "jutri".
Potrošniki so v zadnjem desetletju priča velikim spremembam v industriji tehnologije. Tako avtomobilnosti, kot mobilnosti, prenosa podatkov, računalnikov, razvoja umetne inteligence ... Nič čudnega ni, da je mobilnost ena najbolj vročih tem tako na avtomobilskih salonih kot sejmih potrošniške elektronike, pa čeprav se, vsaj v Sloveniji zdi, da bomo še dolgo odvisni od vozil na bencin in dizel. Čeprav nam avtomobilski proizvajalci vseskozi najavljajo električno in samovozno prihodnost.
V Ženevi smo si v živo ogledali enega od številnih konceptov vozil prihodnosti, ko naj bi za našo mobilnost skrbeli roboti taksiji. Renault je predstavil vozilo EZ-GO - vozilo za čas, ko si ne boste želeli več lastiti avta.
Na cestah že čez štiri leta
"Že danes ponujamo veliko število mobilnih storitev, ki temeljijo na "ničelnih emisijah" v urbanem prometu za individualne potrebe, podjetja in lokalne oblasti," je za zurnal24.si pojasnil Patrick Vergelas, pri Renaultu zadolžen za sektor mobilnosti. Tako imajo pri Renaultu v Franciji in Španiji že vzpostavljeno mrežo car-sharing z elektirčnimi avtomobili. Kar zadeva robote taksije pa Vergelas pravi: "Prvi bodo na cestah leta 2022. To je del našega srednjeročnega načrta, ki smo ga poimenovali Drive the Future".
Poudarja, da pri podjetju verjamejo, da bo prihodnost mobilnosti električna in avtonomna. Prepričani so, da bo v prihodnosti zraslo število ponudnikov mobilnih storitev, torej avtomobilski proizvajalci se bodo posvetili storitvam v mobilnosti, upadla pa bo želja po transportu z javnim prevozom in potreba po lastniških avtomobilih. Primer je koncept Renaultovega vozila EZ-GO, ki si ga uporabniki med seboj delijo.
Za stare in mlade
"Delitvena mobilnost je za nas velika priložnost, še posebej v mestih," nam je povedal Thierry Bolloré, glavni direktor za konkurenčnost, ki pojasnjuje, da je to priložnost za najbolj širok krog ljudi. "Populacija se stara, veliko je mladih ljudi, ki ne vozijo avtomobilov. Vsi ti ljudje iščejo nove načine mobilnosti," pravi Bolloré in dodaja, da iščejo nove rešitve tako na področju osebnih, kot lahkih komercialnih vozil. EZ-GO bodo uporabili tudi v namene raziskovanja o potrebah ljudi po mobilnosti: "Hkrati pa z njim nakazujemo, kakšna bo prihodnost prevoza," še pravi Bolloré.
V čem je EZ-GO drugačen od številnih drugih konceptnih robo-taksijev? Laurent Taupin, šef inženirjev zadolžen za avtonomna vozila nam je pojasnil, da to vozilo kaže na DNK znamke: "Na eni strani je prepoznaven francoski dizajn, na drugi strani pa nakazuje, kako udoben in tudi družaben bo prevoz v prihodnosti." Osredotočili so se na človeka, ki mora biti v središču: "Biti skupaj v avtomobilu in učinkovito porabljati čas je ključnega pomena za nas," pravi sogovornik, ki nam je izdal, da se trenutno ukvarjajo s četrto stopnjo avtonomne vožnje (od skupno petih stopenj, ko ne bo več volana v vozilu), ko avtomobili že povsem samostojno vozijo po mestih.
Bodo res tako futuristično oblikovani?
Koncepta vozila ki napovedujejo prihodnost so zanimiva tudi zaradi oblike, ki je pogosto zelo futuristična, veliko drugačna od konvencionalnih vozil. Stéphane Janin, šef oblikovanja za konceptna vozila pri Renaultu pravi, da so želeli z obliko konceptnega avtomobila EZ-GO poudariti naprednost in drugačen pristop, ki bo v ospredje potisnil udobje in občutek varnosti. Je kot neka varna lupina, kot v svetu živali. "Želeli smo čim bolj poudariti preglednost iz avtomobila, streha je povsem steklena in kot taka panoramska. V potovalni kabini je svetlo in s tem še bolj udobno," pravi Janin, ki izpostavlja še inovativno odpiranje vrat, ki z dvižno rampo omogočajo enostaven vstop ali izstop v vozilo vsem potnikom, tudi invalidom. Naenkrat se lahko v vozilu prevaža do šest potnikov, ki imajo dostop do brezžičnega interneta, v vozilu lahko vsak na svoji vtičnici polnijo svoje prenosne naprave, dostopajo pa lahko do številnih bližnjic, ki vodijo do turističnih podatkov o mestu ali katerihkoli drugih pomembnih informacij. V vozilo so vgradili tudi sistem štirikolesnega krmiljenja, ki olajša manevriranje tudi na majhnih prostorih, sistem pa je znan iz zadnje generacije Renaultovih vozil.
Pri razvoju vozila Renault ni sodeloval s koncernskima partnerjema Nissanom in Mitsubishijem, čeprav so prav pri Nissanu na avtomobilskem salonu v Ženevi za naš medij pojasnili svojo vizijo mobilnosti v prihodnosti. "To je Renaultov DNK, oblika in način uživanja življenja," pravi sogovornik in dodaja, da sosicer uporabili nekaj skupnih razvojnih koncersnkih storitev predvsem s področja povezljivosti.
"Seveda tudi na področju mobilnosti veliko sodelujemo z Nissanom in Mitsubishijem. Z njihovo pomočjo lahko pridobimo veliko informacij, ki jih zberejo z različnimi testiranji na Japonskem, mi podobne raziskave delamo v Franciji," pravi Vergelas, ki dodaja, da tudi s takimi projekti razvijajo sisteme, ki zaživijo v naslednjih generacijah serijskih vozil.
Kakšna bo cena prevoza?
Renaultovim strokovnjakom smo zastavili še eno vprašanje, kakšna bo cena prevoza v prihodnosti, če avtomobila ne bomo več lastili, ampak bomo souporabljali robote taksije? Kot izhodišče smo jim navedli izjavo Tonyja Sebe, soustanovitelja RethinkXa, neodvisne raziskovalne organizacije, ki proučuje prihodnost transporta na univerzi Standford. Seba predvideva, da bo vožnja z robotom taksijem leta 2030 stala okoli 10 centov na prevoženo miljo. "Prezgodaj je, da bi lahko karkoli napovedali glede cene prevoza. Zagotovo pa bo prevoz cenejši kot je danes s klasičnimi taksiji. Prepričani smo, da bodo mobilne storitve v prihodnosti ljudem prinesle veliko dobrega," je za konec pojasnil Vergelas.
Torej bodo take postaje in avtomobili tudi v vsaki "gmajni", na vsakem hribčku, vasici....kjer tudi živijo ljudje? Traparija.
sanjajte neumnosti, budale
pri nas čez 50 let ali več, gnila država