Pomanjkanje spanja – nezadostno število ur spanja ponoči je glavni vzrok za zaspanost za volanom. V primerjavi z osebo, ki spi osem ur na noč, spanje šest do sedem ur na noč poveča tveganje za prometno nezgodo zaradi zaspanosti za volanom za 1,8-krat.
Podatki so še posebej skrb vzbujajoči, ker so britanski raziskovalci v svetovni raziskavi, ki so jo vodili med leti 2006 in 2012, obdelali in analizirali pa več kot tri bilijone podatkov, ugotovili, da Slovenec v povprečju na dan spi le šest ur in dve minuti. Od 122 držav vključenih v raziskavo manj spijo le Japonci, in sicer okroglih šest ur na dan.
V AMZS glede na podatke svoje raziskave ugotavljajo in opozarjajo, da je zaspanost za volanom med slovenskimi vozniki resen problem. Kar polovica voznikov je občasno zaspanih, vsak deseti do štirinajsti voznik pa je v zadnjih dveh letih že zaspal za volanom. Zlasti zaskrbljujoče je, da vozniki, kljub zaspanosti, vožnjo praviloma nadaljujejo, za ohranjanje budnosti za volanom pa uporabljajo taktike, kot so npr. pogovarjanje s sopotnikom, odpiranje oken ali pojačanje radia, čeprav, kot izpostavlja stroka, takšni in podobni ukrepi zagotavljajo le kratkotrajen učinek, zato za zmanjševanje zaspanosti za volanom niso učinkoviti – edini učinkovit ukrep je spanje.
Pri Fordu so šli še korak dlje in naročili izdelavo "zaspane obleke", ki uporabniku omogoča izkusiti uničujoč učinek utrujenosti. Prometne nesreče so najpogostejši vzrok smrti med mladimi in uporabo obleke bodo pri Fordu vključili v svoj program šole vožnje Driving Skills for Life (obvladovanje vožnje za življenje), ki je brezplačno na voljo 17 do 24 let starim voznikom.
“Ko vozite utrujeni, vozite kot zombi – ogrožate sebe, svoje sopotnike in druge udeležence v prometu,” je povedal dr. Gundolf Meyer‑Hentschel, izvršni direktor inštituta Meyer‑Hentschel, kjer so razvili "utrujeno obleko". Mlajši odrasli se pogosto izpostavljajo "namerni odpovedi spanju" – silijo se ostati budni, da uspešno kombinirajo pestro družabno življenje, dolg delovnik in učenje za izpite.”
Obleka vključuje tudi posebna očala, ki simulirajo ekstremno izčrpanost, h kateri sodi tudi mikrospanec – nenadzorovan odziv na utrujenost. Ko pride do mikrospanca za volanom, voznik 10 sekund ali več vozi povsem "na slepo", včasih celo z odprtimi očmi, v tem času pa vozilo prevozi na stotine metrov. Po tem se voznik morda sploh ne spomni dogodka.
V povezavi z aplikacijo na pametnem telefonu je možno očala nastaviti tako, da simulirajo "izklop" možganov in voznik pol sekunde ne vidi ničesar pred sabo, nato pa ta čas podaljšujejo do 10 sekund. Ko jih voznik uporablja skupaj s posebej zasnovano kapo, telovnikom in trakovi na zapestjih – kombinirana teža znaša več kot 18 kilogramov –, dobi občutek, kako utrujenost vpliva na voznika. V ZDA večino trčenj zaradi utrujenosti povzročijo vozniki, stari manj kot 25 let.
Kaj storiti, če se vam zdi, da ste preveč utrujeni za vožnjo? Dr. Gundolf Meyer-Hentschel priporoča naslednje:
čim prej ustavite vozilo, ko lahko to varno storite,
popijte pijačo s kofeinom in zadremajte za 20 minut,
zbudili se boste sveži in pripravljeni na nadaljevanje vožnje. (V nasprotnem primeru bo najbolje, da poiščete drug način, kako boste prišli na cilj.)
“Odločili smo se, da spodbudimo zavedanje o vplivu utrujenosti na vožnjo in "zaspana obleka" je idealen način za prikaz tega dejstva,” je povedal vodja Fordovega programa DSFL Jim Graham. “Veliko ljudi je hvaležnih, če prijatelj ali sorodnik prostovoljno sprejme vlogo voznika, ki ne bo pil med nočnimi zabavami. A treznost še ni dokaz, da bo vozil varno, še posebej, če je po naporni noči povsem izčrpan.”